پلاتوهنر

افتتاح نمایشگاهی از هندسه خلقت/پلتفرم ۱۰۱ به گام چهارم رسید

چهارمین نمایشگاه گروهی ‌پلتفرم ۱۰۱ با عنوان‌ «هندسه خلقت: تحلیل ساختارهای ضد ریتمیک» به کیوریتوری رامین سعیدیان و محمدعلی فاموری، جمعه ششم مهر ۱۴۰۳ در فضای گالری ایوان افتتاح می‌شود.

به گزارش پلاتو هنر، چهارمین دوره نمایشگاه گروهی پلتفرم ۱۰۱ با عنوان «هندسه خلقت: تحلیل ساختارهای ضد ریتمیک» به کیوریتوری محمدعلی فاموری و رامین سعیدیان، جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ در فضای گالری ایوان افتتاح می‌شود.

پلتفرم ۱۰۱ با مشارکت آرت‌ریسرچر و استودیو فاموری از سال ۱۳۹۷ با تمرکز بر نمایش هنرهای دیجیتال به حمایت از هنرمندان فعال در این حوزه پرداخته و به گسترش شناخت این مفهوم در جامعه هنر ایران و جهان همت گذاشته است. خطاهای فناوری که محصول نقص در دستگاه‌های دیجیتالی هستند، به ما تصاویر ناقصی ارائه می‌دهند. این خطوط ناقص و درهم تنیده ویدئویی و نویزهای صوتی، نقوش پیکسلی و دیجیتالی گلیچ‌آرت را تشکیل می‌دهند. در پروسه خلق اثر گلیچ از طرفی ما به پخش‌کننده دیجیتالی به عنوان رسانه متکی هستیم و از طرف دیگر هنرمند قرار دارد و ضلع سوم را تفسیر این هنر دیجیتالی توسط مخاطب می‌سازد.

بررسی ساختارهای ضد ریتمیک در هندسه خلقت، گفتمانی جذاب میان نظم و آشوب در هستی را آشکار می‌کند. در طبیعت و فرم‌های ریاضیاتی، ما اغلب با الگوهای ریتمیکی روبرو می‌شویم که نماد هماهنگی و تعادل هستند. هرکجا هندسه فرکتالی در مسیر تکاملی خود دچار گلیچ شود، این کُل منظم دچار آشوب شده اما همچنان به مسیر فرکتالی خود ادامه می‌دهد. بر مبنای مانیفست گلیچ زبان پیکسل، ما به دنبال خوانش‌های معناگرایانه و زیباشناسانه از سه عنصر ریزش، انقطاع و تخریب در نظم هندسه فرکتالی خلق شده توسط کدهای مولد و حتی تصاویر تکرارشونده حقیقی هستیم.

توالی و تناوب ریتمیک در عنصرهای تصویری، جزئی است که کُلی فرمیک را می‌سازند. از طرفی دیگر ضدیت با آن نیز مقصدی دیگر برای همان مسیر است. مفهوم ضد ریتم، این کنوانسیون‌ها را به چالش می‌کشد و زیبایی ناشی از عدم تقارن و انحراف را نمایان می‌سازد.

هنرمندان بین المللی شرکت کننده در این نمایشگاه گروهی ویدئوآرت عبارتند از: آبارکا، علی اتحاد، آنیتا هاشمی‌مقدم، آرش معصوم، آرزو رمضانی، آیناز رئوفیان، بابک سپنتا، کلود سیکوللا، دیوفانگ، ادی لوهمایر، الناز محمدی، فرانکو پالیوف، فرانز روزاتی، هرناندو اوروتیا، هیرویا ساکورای، جی‌وگا، جورج فلورس، کامیل چاپیگا، کارو تاناکا، متیو کامپولا، مهدی بروسان، ملیسا فایور، ملیسا ولی‌پور، محمد عبدالله زاده، محمدعلی فاموری، محمدرضا طزری، محمد قنبری، مرتضی مهدی‌زاده، موریل پارابونی، نغمه جهانی، نازیلا کریمی، نیلوفر بنی‌اسدی، پریسا پاک‌ضمیر، پیر اژاون، رضا فاموری، صابر غرضی، صادق مجلسی، سجاد فررهی، شالالا سلام‌زاده، شون کیم، ستوره بلو، توماس ونز، یانت ویللا مدینا و یاسمین اصغری‌زاده.

نمایشگاه گروهی «هندسه خلقت: تحلیل ساختارهای ضد ریتمیک» تا تاریخ جمعه ۲۰ مهر در فضای گالری ایوان به نشانی الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، خیابان لسانی، بن‌بست حمید، شماره یک از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به جز روزهای شنبه به نمایش خود ادامه خواهد داد.

https://didhonar.ir/?p=67202

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 8 =