پلاتوهنر

به بهانه هفتادوسومین زادروز اسطوره موسیقی ایران

امروز نخستین روز از شهریور 1403، هفتادوسومین زادروز اسطوره موسیقی ایران، حسین علیزاده ردیف‌دان، آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده تار و سه‌تار ایرانی است.

به گزارش دید هنر، حسین علیزاده ردیف‌دان، آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده تار و سه‌تار ایرانی متولد سال 1330 در تهران است. امروز نخستین روز از شهریور 1403، هفتادوسومین زادروز اسطوره موسیقی ایران، حسین علیزاده است.

شخصیت و ارزش هنری این نوازنده و هنرمند موسیقی را نمی‌توان توصیف کرد. اسطوره موسیقی ایران چه سحر و جادویی دارد که هیچگاه از شنیدن صدای ساز او خسته نمی‌شوی. موسیقی را می‌توان از روی نام حسین علیزاده نوشت و یاد گرفت. او به جهان موسیقی به طور ویژه‌تری نگاه می‌کند. صدای موسیقی علیزاده انگار از جنس دنیای دیگری است، صدایی که شما را با شنیدن نغمه‌هایی به آسمان متصل می‌کند. الحق که اسطوره موسیقی برای او کم است.

حسین علیزاده در سال‌های فعالیت هنری خود آثار مهمی در عرصه موسیقی از خود به یادگار گذاشته است که به گوش سراسر دنیا نیز رسیده است.

این هنرمند در قالب تکنوازی خالق صدای موسیقی آثاری چون «ترکمن»، «پایکوبی»، «همایون»، «ماهور»، «هجرانی»، «همنوایی» و آلبوم‌های «رازونیاز» با صدای علیرضا افتخاری، «صبحگاهی» با صدای محسن کرامتی و در قالب گروه‌نوازی « به تماشای آب‌های سپید» و «نی‌نوا» است.

در ادامه شنونده قطعه «راز و نیاز عشاق» به آهنگسازی حسین علیزاده و خوانندگی علیرضا افتخاری باشید:

 

حسین علیزاده تا به امروز در ساخت موسیقی فیلم‌های ماندگاری هم نقش داشته است که می‌توان از میان آن‌ها به «چوپانان کویر»، «دل‌شدگان»، «گبه»، «ابر و ‌آفتاب»، «عشق طاهر»، «لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند»، «زمانی برای مستی اسب‌ها» و موسیقی متن سریال «زیر تیغ» اشاره کرد.

حسین علیزاده تا به حال برای آلبوم‌های «فریاد»، «بی تو به سر نمی‌شود» و «به تماشای آب‌های سپید» نامزد جایزه گرمی (معتبرترین جایزه صنعت ضبط و پخش موسیقی در آمریکا) در بخش «بهترین آلبوم سنتی جهان» شده‌است.

این نوازنده تا به امروز موفق به دریافت جایزه بهترین موسیقی فیلم را از جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های «گبه»، «زشت و زیبا»، «آواز گنجشک‌ها» و «ملکه» و دریافت جایزه بهترین موسیقی متن برای فیلم «آسمان زرد کم عمق» در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران در سال ۱۳۹۲ شده است.

تصنیف «بی تو به سر نمی‌شود» با صدای مشترک محمدرضا شجریان و همایون شجریان

اسطوره موسیقی، حسین علیزاده
اسطوره موسیقی، حسین علیزاده

«دل‌شدگان»

 

تصنیف «دل‌شدگان» با صدای محمدرضا شجریان

 

«زیر تیغ»

اسطوره موسیقی در جستجوی صدای گمشده

حسین علیزاده در تمام سال‌های هنری خود در جستجوی صدای گمشده بوده است و به همین خاطر به فکر ابداع و ابتکار در موسیقی است. سلانه سازی است که تحت نظر حسین علیزاده توسط سیامک افشاری ساخته شده‌است و صدایی شبیه عود و تار ایجاد می‌کند. حسین علیزاده در آثار آواز بیات اصفهان (مهتاب)، دستگاه سه‌گاه (پگاه) و آوازهای بیات کرد (آفتاب) و افشاری (شامگاه) به اجرای بداهه نوازی با این ساز پرداخته است و از رنگ صدای سلانه برای فضاسازی متفاوت کمک گرفته است.

«سَلّانه» نمونه ای از سازی قدیمی زهی مضرابی است که ریشه در شرق باستان دارد. بربط و عود از نمونه های دسته کوتاه، و تنبور و دوتار و سه تار از نمونه های دسته بلند سازهای خانواده زهی مضرابی محسوب می شوند.

ابداع مقام داد و بیداد که از ترکیب گوشه داد از دستگاه ماهور و گوشه بیداد از دستگاه همایون است، از دیگر ابتکارهای حسین علیزاده در عرصه موسیقی است.

اسطوره موسیقی، حسین علیزاده
اسطوره موسیقی، حسین علیزاده
سمیرا اسدیان

 

بیشتر بخوانید:

https://didhonar.ir/?p=63195