پلاتوهنر

هما منصوری از نقش دریافت‌های هنرمند در آفرینش اثر می‌گوید

به گزارش پلاتو هنر، هما منصوری، هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز که به تازگی نمایشگاه انفرادی «معجزه فرسوده» با آثار نمایش حجم و نقاشی او در گالری جاوید به نمایش درآمده است، درباره آثارش توضیح داد.

این هنرمند فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته نقاشی و مدرس این رشته است که پیش از این نمایشگاه‌های انفرادی خود را با عناوین «از خواب چو برخیزم»، «رویا» و … در گالری‌های تهران و کرج برگزار کرده است.

آفرینش اثر

منصوری درباره آثار این نمایشگاه می‌گوید: این آثار تقریبا در چهار سال اخیر در فضای نقاشی و مجسمه ترسیم و به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه همان‌طور که از اسم آن مشخص است طبق دغدغه ذهنی من، تلنگری دارد به مسئله فرسودگی و نابودی، ولی با این حال حتی در بعضی از آثار خلاف این امر، یعنی به تولد و شروع در هر نابودی و مقطعی بودن هر فرسودگی‌ای نیز پرداخته شده است.

او می‌افزاید: من هیچ‌وقت برای این مجموعه اتودی نزدم و همیشه از نمادها و عناصری که در اطرافم موجود بوده استفاده کردم تا تصویری که مدنظر داشته‌ام، رسم کنم. من همیشه اعتقادم این است که هنرمند باید بستر را برای هنر خود فراهم کند تا ایده اجرای اثر نیز به راحتی در ذهن او شروع به شکل گرفتن کند. از طرف دیگر تجربه و تحصیل متداول در هنر باعث می‌شود که به مرور ما تکنیک‌ها، سبک‌ها و متریال‌های مختلف را بهتر بشناسیم و از آن‌ها در اجرای اثر خود بیشتر و بهتر بهره بگیریم.

آفرینش اثر

این هنرمند ادامه می‌دهد: سبک کارهای من سورئالیسم است که البته در بعضی موارد به اکسپرسیونیسم نیز نزدیک می‌شود، اما قالب کلی آن بر پایه سورئالیسم است. معمولا من برای اجرا آثار به خاطر فرم خط و هاشوری بودن اشکال و فضای طراحی‌گونه آن‌ها از خودکار استفاده می‌کنم. رنگ در آثار من صرفا برای زمینه اثر و یا حجم دادن به اشکال استفاده می‌شود، مگر آن که بخواهم مفهومی را با استفاده از رنگ به مخاطب برسانم. رنگ‌‌ها بیشتر قرار است که به خطوط و طراحی کمک کنند و یا نقش خود را در حجم دادن یا زیبایی بصری آثار به درستی ایفا بکنند.

هما منصوری در پرسش به این سوال که چرا هنرمندان امروز در حال حاضر بیشتر به سبک های سورئالیسم و اکسپرسیونیسم می‌پردازند، می‌گوید: در واقع هنرمند با دریافت‌های شخصی خویش از محیط پیرامون خود می‌تواند اثر خود را خلق کند. مهم‌ترین این موضوعات جامعه و مسائل زندگی شخصی افراد است. این دلایل ممکن است که به آثار هنرمندان یک مسیری بدهد که هنرمند بر اساس این موضوعات اثر خود را به تصویر بکشد.

آفرینش اثر

https://didhonar.ir/?p=61323