پلاتوهنر

حمید ترکاشوند:

درگیر کردن مخاطب، تلاش اصلی من برای خلق اثر است

به گزارش پلاتو هنر، حیمد ترکاشوند، هنرمند مجسمه‌ساز که به تازگی نمایشگاه انفرادی «است» با آثار نمایش حجم و چیدمان او  در گالری ایرانشهر برای نمایش عموم به اجرا درآمد، درباره آثارش توضیح داد.

حمید ترکاشوند، هنرمند این حوزه درباره سبک و شیوه اجرایی آثار خود می‌گوید: در سال‌های اخیر بیش‌تر فعالیت من در حوزه مجسمه بوده و به نوعی حجم‌هایی را کار کردم که محتوا محور هستند، چون ایده نقش مهمی برای من در اثر هنری دارد، (گفتن) در کنار (دیدن) بخش مهمی از آثار من را شامل می‌شود. در دوران دانشگاه تجربیاتی را در زمینه‌های مختلف از حیث ایده و متریال از سر گذراندم و طی سال‌های اخیر در فضای مشخص‌تری تمرکز داشتم و به خلق اثر پرداختم. شناخت متریال و مهارت اجرا برای انتقال کامل ایده و تزریق آن در اثر بسیار حائز اهمیت است که سبب می‌شود، فرم تا حد ممکن در خدمت محتوا قرار بگیرد.

او ادامه می‌دهد: در واقع من همیشه به دنبال موضوعاتی رفتم که دغدغه ذهنی من بودند و در جهان بینی و نگرش من نسبت به زندگی تاثیرگذار بوده‌اند. موضوعات پارادوکسیکالی که همزمان در دو موقعیت بود و نبود، پیدا و پنهان یا هست و نیست، وجود دارند.  به طور کلی، اول ایده‌ها در ذهن شکل می‌گیرند و جریان پیدا می‌کنند و بعد تبدیل به اتودهایی می‌شوند که در نهایت منجر به خلق اثر نهایی می‌شود. معمولا متریال اصلی من فلز است و همچنین متریال‌هایی که می‌توانم با آن به بهترین شکل ایده‌ام را انتقال دهم.

این هنرمند در بخش پایانی سخنانش می‌گوید: مخاطبان آثار من محدود به قشر به خصوصی نیستند. به اشتراک گذاشتن و درگیر کردن مخاطب با ایده‌های ذهنی و نوع نگاهم به جهان، تلاش اصلی من در خلق آثار است و امیدوارم که باعث تعمق و تامل بیشتر مخاطب نسبت به دنیای پیرامون شود.

گزارش تصویری نمایشگاه انفرادی «است»

https://didhonar.ir/?p=59541