پلاتوهنر

آخرین بخش گفت‌وگو با فرهنگ پارسی‌کیا؛

چگونه در دنیای NFT بازاریابی کنیم؟

به گزارش پلاتو هنر، تاکنون چندین مصاحبه با فرهنگ پارسی‌کیا، پژوهشگر و استاد دانشگاه، درباره NFT انجام داده‌ایم و می‌دانیم NFTها برای خریدوفروش آثار هنری و ثبت مالکیت آن‌ها کاربرد دارند. اما جدای از کاربردهایی که NFT دارد، خود لغت NFT به چه معناست؟

NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token به معنی توکن‌های غیرقابل تعویض است. همه ان‌اف‌تی‌ها در بلاک چین‌ها ساخته می‌شوند. بلاک چين يک دفتر كل ديجيتالی است كه اطلاعات را به صورت غيرمتمركز ذخيره می‌كند.

NFTها می‌توانند انواع مختلفی از دارایی‌های ديجيتال از جمله آثار هنری، موسيقی، ويديو و بازی‌ها را نشان دهند. نکته مهمی که در این‌جا باید مطرح شود این است که ان‌اف‌تی آن تصویر، صدا، ویدئو یا گیفی که در سایت خریدوفروش وجود دارد، نیست. در حقیقت این‌ها داده‌هایی هستند که به یک توکن در داخل بلاک چین وصل شده‌اند. بنابراین، NFT شناسنامه اثر هنری محسوب می‌شود.

بازار پلتفرمی خریدوفروش NFTها بر پایه رمزارزها است؛ یعنی در این بازارها جابه‌جایی پول به صورت مستقیم صورت نمی‌گیرد. رمزارزها، ارزهایی ديجيتال هستند كه از فناوری رمزنگاری استفاده می‌كنند و NFTها اغلب با استفاده از آن‌ها خريداری و فروخته می‌شوند.

فرهنگ پارسی‌کیا طی این گفت‌وگوها بلاک چین‌های مناسب خریدوفروش آثار هنری را هم به ما معرفی کرد که «اِتریوم» (ETH)، «بايننس كوين» (BNB)، «سولانا» (Solana)، «کاردانو» (Cardano) و «تِزوز» (Tezos) ازجمله آن‌ها هستند.

نقطه عطف این گفت‌وگوها صحبت درباره نحوه ورود هنرمندان به دنیای NFTها بود که در این گزارش می‌توانید به طور مفصل اطلاعات لازم را کسب کنید.

در آخرین قسمت این سری گفت‌وگوها، با این پژوهشگر درباره نحوه بازاریابی NFTها صحبت کردیم.

پارسی‌کیا در این مورد عنوان کرد: من سه پارامتر مهم در بازاریابی این حوزه می‌بینم؛ معروف بودن هنرمند در جهان واقعی، معروف بودن هنرمند در اینترنت و پارامتر دیگری که من آن را کارگری پلتفرمی یا همان ارتقا می‌نامم. اگر هنرمندی هر سه این‌ پارامترها را داشته باشد، به راحتی می‌تواند آثار خود را بفروشد اما داشتن یکی از این پرامترها برای بازاریابی کافی است.

او ادامه داد: هنرمندی که در جهان واقع معروف است، به راحتی می‌توانند آثار خود را بفروشد. برای مثال جانی دپ، به واسطه معروفیتی که از بازیگری به دست آورده‌ است، توانست نقاشی‌های خود را به آسانی بفروشد. فارغ از معروف بودن یا نبودن هنرمند، او باید آثار خود را معرفی کند که این اتفاق هم داخل بازارهای خریدوفروش NFT اتفاق می‌افتد، هم خارج از آن‌ها. برای معرفی آثار در داخل خود پلتفرم‌های خریدوفروش، هنرمند می‌تواند آثارش را در پروفایل خود پین کند تا در ابتدای صفحه‌اش نمایش داده شوند. یا می‌تواند توکن رایگان به افراد دهد که این روش هزینه‌های مالی و پولی دربر دارد.

این پژوهشگر عنوان کرد که عمده معرفی آثار در خارج از این پلتفرم‌ها اتفاق می‌افتند و به طور کلی در 7 جا می‌توان این خریدوفروش‌ها را شکل داد.

اولین جایی که هنرمند یا مجموعه‌دار می‌تواند آثار خود را در آن معرفی کند، داشتن سایت است. پارسی‌کیا در ادامه به سه اپلیکیشن مهم برای انجام این کار اشاره کرد: داشتن ایکس یا همان توییتر سابق بسیار حائزه اهمیت است زیر اکثر خریدوفروش‌ها در حوزه NFT در این‌جا شکل می‌گیرند. داشتن صفحه در اپلیکشن «Discord» و «Redditt» هم مهم است.

او اینستاگرام، تلگرام، و «Medium» را از دیگر اپلیکیشن‌های مناسب برای معرفی آثار خواند.

او در پایان این سری گفت‌وگو تاکید ویژه‌ای به موضوع امنیت کرد و گفت: پیشنهاد من به هنرمندانی که می‌خواهند وارد NFT شوند این است که حتما مطالعه کافی درباره چم‌وخم این بازار داشته باشند و از یک متخصص مشورت بگیرند.هنرمندان معروف زیادی وارد این بازار شده‌اند اما به دلیل عدم آگاهی کافی شکست خوردند. برای مثال، آنتونی هاپکینز، بازیگر فیلم «پدر»، وارد حوزه NFT شد اما به دلیل عدم توجه به مسئله امنیت، کیف پولش را هک کردند.

علاوه‌بر حوزه NFT، دو سری گفت‌وگو دیگر در حوزه‌های هوش مصنوعی و واقعیت گسترده با فرهنگ پارسی‌کیا انجام داده‌ایم که در سایت می‌توانید بخوانید.

https://didhonar.ir/?p=58647