پلاتوهنر

سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت

به گزارش پلاتو هنر، فراخوان چهل‌و‌سومین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی منتشر شده‌است که در بخش‌های جوایز، جایزه ویژه تماشاگران، بخش‌های مستند و کوتاه تغییرات مهمی داشته‌است. چهل‌و‌سومین فیلم فجر که قرار است با دبیری محمد خزاعی برگزار شود،

به گزارش پلاتو هنر، فراخوان چهل‌و‌سومین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی منتشر شده‌است که در بخش‌های جوایز، جایزه ویژه تماشاگران، بخش‌های مستند و کوتاه تغییرات مهمی داشته‌است.

چهل‌و‌سومین فیلم فجر که قرار است با دبیری محمد خزاعی برگزار شود، تغییراتی در فراخوان داشت که مهمترینش بازگشت سیمرغ مردمی پس از سه سال به فهرست جوایز است.

پس از گمانه‌زنی‌‌های بسیار، فراخوان دوره چهل‌و‌سوم جشنواره رسما اعلام کرد که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران پس از سه سال مجددا به جشنواره فجر باز می‌گردد.

حذف این سیمرغ انتقادات زیادی را به دنبال داشت اما اعلام شده بود که تا زمان حل مشکلات مربوط به رای‌گیری و اطمینان از عادلانه و غیرقابل خدشه‌بودن روند آن، این سیمرغ به جشنواره اضافه نمی‌شود. حالا باید دید که روند رای‌گیری بهترین فیلم از نگاه تماشاگران چگونه خواهد بود.

بخشی دیگری از تغییرات این دوره جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:

اضافه شدن نشان «شهید جمهور» به جشنواره فجر

در فراخوان این جشنواره اعلام شد که «نشان ویژه شهید جمهور برای بهترین فیلم با نگاه به دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های کشور» به جمع جوایز اضافه شد.

این جایزه پس از شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رییسی و همراهان او به جشنواره اضافه شد.

تغییر مهم در بخش مستند

در دوره‌های پیشین، فیلم‌های بخش مسابقه مستند بلند از میان فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره سینماحقیقت انتخاب می‌شدند اما در این دوره اعلام شد که این شرط برداشته شده‌است و آثاری که توسط هیئت انتخاب جشنواره سینماحقیقت معرفی شوند نیز می‌توانند در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند.

در فراخوان آمده‌است که مستندهای متقاضی باید «معرفی شده توسط هیئت انتخاب هیجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) باشند اما تقاضای حضور فیلم‌های مستند بلند سینمایی (حداقل ۷۵ دقیقه باشد) منوط به راهیابی این آثار به بخش مسابقه جشنواره سینما حقیقت نیست».

در واقع ممکن است فیلم‌هایی علی‌رغم درخواست برای حضور در جشنواره سینماحقیقت نتوانسته باشند به هر دلیلی در بخش مسابقه این جشنواره حضور داشته باشند، اما از سوی هیئت انتخاب آن، به جشنواره فجر معرفی شوند.

تغییر مهم در بخش فیلم کوتاه داستانی

شرط پذیرفته شدن در بخش مسابقه جشنواره فیلم‌های کوتاه تهران برای حضور در بخش فیلم کوتاه جشنواره فجر برداشته شده‌است.

در فراخوان جشنواره فجر ۴۳ آمده‌است که فیلم‌های متقاضی باید معرفی شده توسط هیئت انتخاب چهل‌و‌یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه تهران باشند اما تقاضای حضور فیلم‌های کوتاه داستانی منوط به راهیابی این آثار در بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران نیست.

ابهام در وضعیت نمایش خصوصی فیلم‌ها 

اگرچه یکی از مهمترین قوانین جشنواره فیلم فجر، عدم نمایش آثار در جشنواره‌ها، رویدادها یا اکران سینما بود و در این قانون در تمام ادوار ثابت بوده‌است اما در مقررات اجرایی بخش ملی جشنواره چهل‌و‌سوم، تبصره دیگری نیز گنجانده شده است که هرگونه نمایش عمومی و خصوصی را هم ممنوع اعلام کرد.

«پس از ثبت نام تهیه‌کننده متعهد می‌شود که نمایش فیلم در تهران و شهرستان‌ها مطابق جدول نمایش، مورد قبول ایشان خواهد بود و اعتراضی نسبت به جداول نمایش نخواهد داشت و از هر گونه نمایش فیلم به صورت خصوصی و فوق‌العاده در طول مدت برگزاری جشنواره (۱۲ تا ۲۲ بهمن) در تهران و شهرستان‌ها و به هر عنوان و شرایطی خودداری خواهد کرد.»

این در حالی است که تعداد زیادی از تهیه‌کنندگان و سازمان‌ها در ایام جشنواره، اثرشان را برخی منتقدان و اصحاب رسانه نمایش می‌دادند. مشخص نیست که این تبصره، دست ستاد جشنواره را برای جلوگیری از چنین مواردی نیز باز می‌گذارد یا خیر.

منبع: ایسنا

 

https://didhonar.ir/?p=54068