پلاتوهنر

گشت‌و‌گذاری در موسیقی، از آذربایجان تا شیراز

به گزارش پلاتو هنر، آلبوم موسیقی بی‌کلام «تنها و صحرا»، آلبوم موسیقی مفهومی «گوشه کنار»، آلبوم موسیقی آذری بی‌کلام «قاوال مکتبی» و «راه شیراز» به آهنگسازی امیر مهراد، جدیدترین مجموعه‌های موسیقی هستند که در روزهای اخیر در بازار موسیقی منتشر شده‌اند.

آلبوم موسیقی آذری «قاوال مکتبی»

آلبوم موسیقی بی‌کلام «قاوال مکتبی» ساخته خدایار خدادوست، محصول موسیقی آذربایجان است.

«مارش»، «جنگی»، «آذری»، «بلدی»، «یاللی»، «استرومبا»، «آت قاجدی»، «لیریک»، «آرازباری منصوریه»، «ترکمه»، «قوشاشاپالاخ»، «میرزه‌ای واغزالی»، «شالاخو»، «قزافی»، «قایتاغی»، «لزگی»، «آغیر کند»، قطعات این آلبوم موسیقی آذری هستند.

این آلبوم موسیقی در سی ونهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر موفق به دریافت جایزه باربد و مقام اول در بخش ویژه پژوهشی شد.

خدایار خدادوست دارنده جایزه باربد جشنواره موسیقی فجر معتقد است، برای حفظ موسیقی نواحی باید این نوع موسیقی را جوان‌پسند ارائه دهیم.

آلبوم موسیقی بی‌کلام «تنها و صحرا»

«تنها و صحرا» با هنرمندی محمدرضا عطار به عنوان نوازنده سنتور و صادق شریعتی نوازنده تمبک در قالب یک اثر بی‌کلام منتشر شده‌است.

«تنها و صحرا»، «تک‌نوازی سنتور»، «جان من»، «داد»، «دست افشان»، «ناگهان خاموش»، «محاط» و «وهم» قطعات این آلبوم موسیقایی هستند.

محمدرضا عطار فراگیری سنتور را نزد سعید نیاکوثری، امین رهایی و رضا صلاحی آموزش دیده‌است. این هنرمند تاکنون در جشنواره‌های کشوری و استانی متعددی مقام‌های موسیقایی کسب کرده‌است.

عطار با همراهی گروه «هم نوازان ایران» در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر حضور داشته‌است.

این هنرمند در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر به همراه گروه «هم‌نوازان ایران» در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی موفق به کسب مقام اول شد.

صادق شریعتی، هنرمند شناخته‌شده و فعال تمبک‌نوازی است که تمبک را نزد علیرضا کواری و نوید افقه آموزش دیده‌است. او ریتم را به خوبی می‌شناسد و تاکنون با گروه‌های کوبه‌ای «مهر»، «بامداد»، «باران» و ارکستر معاصر پارس در عرصه موسیقی فعالیت داشته‌است.

این هنرمند در سال ۱۳۸۹ طرح ساخت سازهای پلیمری را به عنوان اختراع ثبت کرد که نتیجه آن ساخت تمبک پلیمری است و تاکنون اجراهای گوناگونی با این ساز انجام شده‌است.

شنونده قطعه «تنها و صحرا» از این آلبوم موسیقی باشید:

آلبوم موسیقی «گوشه‌کنار»؛ گشت و گذاری درون و برون مفهوم «دستگاه»

آلبوم «گوشه‌کنار» به مفاهیم دستگاه موسیقی می‌پردازد. محمدعلی صلاحی و حمیدرضا گلستانی، دو آهنگسازی هستند که درک و فهم خود را از مفهوم دستگاه در موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مخاطب برسانند.

دستگاه (شش گوشه برای پیانو) و محورمحو شماره ۱ (راپسودی شرقی) قطعات این آلبوم هستند.

محمدعلی صلاحی، در «محورِ محوِ ۱» با استفاده از تکنیک‌های دستگاه‌های موسیقی کلاسیک ایرانی در کنار ساختارهای مرسوم موسیقی کلاسیک غربی، در تلاش است به مفهوم تازه‌ای دست پیدا کند.

حمیدرضا گلستانی نیز در گوشه، دستگاه را مانند یک «ساختار» می‌بیند.

این مجموعه علاوه بر اشتراک‌گذاری دو رویکرد متفاوت، یکی ناظر به «فرم» و دیگری ناظر به «محتوا»، از نسل جوان موسیقی آکادمیک ایران، می‌خواهد تا ملیت و سنت‌گرایی را در پیوندی با مفهوم آهنگسازی غربی ارائه دهد.

محمدعلی صلاحی «محورمحو شماره ۱»

حمیدرضا گلستانی ثانی، «دستگاه»

«راه شیراز» اثری از امیر مهراد

قطعه موسیقی «راه شیراز» به آهنگسازی امیر مهراد، موزیسین جوان عرصه موسیقی منتشر شد.

خوانندگان «راه شیراز» امیر مهراد و هیوا سیفی‌زاده هستند.

هیوا سیفی‌زاده، متولد ۱۴ آبان ۱۳۷۶ در تهران خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی، نوازنده تنبک و بازیگر تئاتر و مدرس موسیقی اهل ایران است. او آواز کلاسیک ایرانی را از سال ۱۳۸۹ نزد معصومه مهرعلی آموزش دیده‌است.

نوازنده سازهای پرکاشن همایون نصیری است. علی چاوشی میکس و مسترینگ این قطعه موسیقی را برعهده دارد.

در ادامه با قسمتی از این قطعه موسیقی همراه ما باشید:

سمیرا اسدیان

بیشتربخوانید:

از موسیقی محلی تا «شور» سعدی همراه ما باشید

«تاسیان» و «عشق ادامه‌دار» را به گوش جان بشنوید

https://didhonar.ir/?p=49435