پلاتوهنر

لاله دهقان در گفتگو با پلاتو هنر؛

احساس موسیقایی رنگ را درک کرده‌ام

به گزارش پلاتو هنر، لاله دهقان کارشناس ارشد نقاشی و نوازنده دف است. او به تازگی نمایشگاه آثار نقاشی خود را با عنوان «آهنگ بی‌کلام رنگ‌ها» برگزار کرده است. این نمایشگاه با ۱۷ اثر نقاشی بهمن ماه سال جاری در گالری خط سفید برگزار شد.

وقتی معنای رنگ‌ها ارجعیت می‌شود

این هنرمند درباره گالری نقاشی «آهنگ بی‌کلام رنگ‌ها» در گفتگو با پلاتو هنر توضیح داد: این آثار نقاشی کاملا در یک فضای بداهه و بی‌قید و شرط و یک فضای انتزاعی خلق شده است. سبک نقاشی‌ها آبستره است. در حقیقت در این گالری نقاشی سعی کرده‌ام با سبک آبستره وارد حوزه هنرهای معاصر شوم. مشهود است که این آثار در فضایی خلق شده که عینیت‌گرایی به طور کامل حذف و وارد فضای ذهنیت‌گرایی شده است.

او در ادامه گفت: ارجعیت من در این نمایشگاه نقاشی، چیدمان و معنای رنگ‌ها است. برایم اهمیت داشت که رنگ‌ها چه احساسی را به بیننده القا می‌کنند. در حقیقت من در خلق این آثار خودم را کاملا رها کردم.

احساس موسیقایی رنگ را درک کرده‌ام

لاله دهقان درباره دلیل انتخاب اسم «آهنگ بی‌کلام رنگ‌ها» برای آثار نقاشی‌اش و ارتباط دنیای نقاشی و موسیقی عنوان کرد: بهتر است بگویم فضای موسیقایی تاثیر مستقیم در آثار نقاشی‌ام داشته است. دلیل انتخاب عنوان «آهنگ بی‌کلام رنگ‌ها»  برای آثار نقاشی‌ام این است که تمام احساس موسیقایی رنگ را درک کرده‌ام و سعی داشته‌ام با معنای موسیقی، رنگ‌ها را خلق کنم.

او ادامه داد: یک سری از نقاشی‌ها به صورت اکسپرسیو خلق شده‌اند. رنگ‌ها به صورت ناگهانی پاشیده و خطوط در تصویرها از هیجانات آنی خلق شده‌اند.

با موسیقی در دنیای تابلوهای نقاشی رها می‌شوید

این هنرمند اظهار کرد: موسیقی کلاسیک در ذهنیت من به عنوان یک نقاش تاثیر مستقیمی گذاشته است. من همیشه در زمان نقاشی و خلق یک اثر به موسیقی بی‌کلام نظیر آثار سمفونی‌های بتهوون، چایکوفسکی، قطعه‌های فردریک شوپن، راخمانینف و… گوش می‌کنم.

او در ادامه عنوان کرد: هنگام برگزاری گالری نقاشی «آهنگ بی‌کلام رنگ‌ها» دو هنرمند شناخته‌شده (مونیکا لران و ملیکا زاده‌محمدی) به دوئت‌نوازی ویولن مشغول‌ بوده‌اند که آن موسیقی با تابلوی نقاشی پشت سرشان بسیار هماهنگی داشت. در حقیقت موسیقی می‌توانست بیننده را در دنیای تابلوهای نقاشی، یک دنیای حقیقی‌تر و آزادتر رها کند.

تلفیق هنر تجسمی و موسیقی

لاله دهقان از تاثیر روانشاختی موسیقی بر هنر نقاشی گفت: موسیقی و هنرهای تجسمی ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند. موسیقی هم مانند هنرهای دیگر یک سری زیبایی‌شناسی دارد که در هنر تجسمی هم دیده می‌شود. در حقیقت در موسیقی عناصری نظیر هارمونی، ریتم، وزن و فرکانس‌هایی وجود دارند که می‌توانیم این عناصر را در هنر تجسمی هم نشان دهیم. تلفیق هنر تجسمی و موسیقی به هنگام خلق اثر، شما را به تعادل می‌رساند.

او تاکید کرد: تمام هستی جهان در موسیقی خلاصه می‌شود. رفتارهای انسانی نظیر صحبت‌کردن، راه رفتن و… ریتم، وزن و هارمونی دارند. طبیعتا من هم سعی‌ کرده‌ام موسیقی را با تمام فرکانس‌هایش در نقاشی‌هایم اجرا کنم، به صورتی که فرکانس و امواج موسیقی در خطوط نقاشی مشهود باشد. می‌توانم برای مثال تابلو «تپش و ضربان قلب» را مثال بزنم، به طوری که بیننده گمان ‌می‌کرد، انگار تابلو تپش دارد.

روایت داستان در آثار نقاشی‌ام مطرح نیست

این نقاش مطرح کرد: برای نقاشی‌های گالری «آهنگ بی‌کلام رنگ‌ها» از رنگ خاصی استفاده نکردم. در حقیقت خود را با استانداردهای رنگ محدود نکرده‌ام، چون با وجود محدود شدن در رنگ‌ها، احساسات شما حین نقاشی از بین می‌رود. به همین جهت سعی کرده‌ام با احساساتی که در لحظه داشتم رنگ‌ها را روی بوم نقاشی قرار دهم.

او در ادامه گفت: برای خلق نقاشی‌هایم از پیش، هیچ نقشه و طرح داستانی نداشتم. همه آثار در زمان حال به صورت بداهه و پیوسته بیرون از ذهن خلق شده‌اند. بهتر است بگویم موضوع در آثارام مطرح نیست و دوست ندارم آثار نقاشی روایت داستان باشد. تمایل بیشتری دارم تا با رنگ، خط، بافت احساسام را بیان کنم. اثر هنری باید به صورتی خلق شود که ارتباط بیننده را با فضای دنیوی قطع کند.

لاله دهقان در پایان گفتگو درباره برنامه آینده‌اش گفت: درارتباط با نقاشی و برگزاری گالری در آینده قصد دارم با رنگ‌ها ارتباط بیشتر برقرار کنم. می‌خواهم با احساس و اعماق بیشتری به این موضوع نگاه کنم و معنای غیر واقعی‌تر این دنیا را به عموم مردم نشان دهم.

بخوانید:

هنر مجرد یا هنر انتزاعی یا هنر آبستره به هنری گفته می‌شود که هیچ شکل طبیعی در جهان در آن قابل شناسایی نیست و برای بیان مفاهیم خود تنها از رنگ، فرم‌های تمثیلی و غیرطبیعی استفاده می‌کند.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

ملودی داستان «آسمان غرب» را ویولنسل روایت می‌کند

این نقاشی‌ها حال‌وهوای روستا دارند

 

https://didhonar.ir/?p=43328