به گزارش پلاتو هنر، نشست رسانهای انیمیشن «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی در آخرین ساعات روز هشتم جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
در این نشست حسین صفارزادگان و میثم حسینی ۲ کارگردان انیمیشن، محمدمهدی مشکوری تهیهکننده، مقداد اخوان نویسنده و پویا صفا آهنگساز حضور داشتند.
محمدمهدی مشکوری تهیهکننده «ببعی قهرمان» در ابتدای این نشست عنوان کرد: اکنون در آرامش اینجا نشستهایم اما یک عده در کیلومترها آن طرفتر شبهای ناآرامی دارند. لطفا ۳۰ ثانیه به احترام کودکان غزه سکوت کنیم.
وی ادامه داد: ایده این کار از زمانی شکل گرفت که سریال ۲ بعدی ببعی در شبکه کودک پُرمخاطبترین برنامه این شبکه شد. ما سال ۹۶ این سریال را تولید کردیم و تا سال ۹۹ درگیر آن بودیم. این کار برای گروه سنی خردسال بود و ما به این فکر کردیم که برای این مخاطبان وفادار یک انیمیشن سینمایی بسازیم.
تهیهکننده «ببعی قهرمان» تصریح کرد: گروه سنی نوجوان توقع میزان کیفیتی را از انیمیشن دارد که ما نمیتوانیم این توقع را برآورده کنیم اما برای کودک میتوانیم یک کار خوب با رنگ و لعاب بسازیم. میدانیم که شاید این ژانر برای این جشنواره خیلی مناسب نباشد زیرا «ببعی قهرمان» برای کودکان ساخته شده است.
مشکوری ادامه داد: تخصص تیم ما تولید سریال تلویزیونی برای کودک و نوجوان است. ژانر کودک در کشور ما بسیار محروم و مظلوم است اما شکرخدا جشنواره فجر امسال توجه ویژهای به حوزه کودک و نوجوان داشت.
وی تاکید کرد: صنعت انیمیشن قابلیت صادرات و ارزآوری زیادی دارد و ما اگر به این حوزه توجه ویژه داشته باشیم، اتفاقات ویژهای رقم خواهد خورد. ما نیز سعی کردیم یک کار بینالمللی بسازیم زیرا کودکان در همه جای دنیا یک رنگ و یک شکل هستند.
تهیهکننده «ببعی قهرمان» ادامه داد: یک پروژه انیمیشن حدود ۲ تا ۳ سال زمان میبرد و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را درگیر میکند. در نتیجه نقدی که به انیمیشن میشود، باید با ملاحظه این شرایط خاص باشد.
مشکوری درباره حمایت نهادها از این اثر تصریح کرد: ما «ببعی قهرمان» را با همکاری سازمان اوج ساختیم.
حسین صفارزادگان یکی از کارگردان این انیمیشن گفت: فرایند تولید انیمیشن بسیار پیچیده است و تمام مراحل آن مهم است اما پُرچالشترین بخش انیمیشن، بخش مدیریت است. در نتیجه نمیتوان فرایند تولید انیمیشن را با فرایند تولید فیلم مقایسه کرد.
میثم حسینی دیگر کارگردان این اثر درباره تکنیک ساخت این انیمیشن توضیح داد: تکنیک اصلی «ببعی قهرمان» سه بعدی است و یک فصلهای ۲ بعدی هم برای نمک بیشتر به کار اضافه شده است.
وی ادامه داد: ما در ایران با نرمافزارهای محدودی کار میکنیم اما در همین پروژه ما از یک نرمافزار جدید برای مدیریت پروژه استفاده کردیم. ناگفته نماند بچههای ایران بسیار خلاق و توانمند هستند و متاسفانه در همین پروژه بچههایی بودند که اکنون ایران نیستند. این موضوع از یک طرف باعث افتخار است و از طرفی باعث افسوس که این استعدادها دیگر ایران نیستند.
مقداد اخوان نویسنده «ببعی قهرمان» بیان کرد: سفارشی داده شد که برای سریال ببعی فیلم بلند تهیه شود. برای نوشتن این متن به این فکر میکردم که یک ببعی چه کارهایی میتواند انجام دهد و چه کارهایی نمیتواند. هدف من این بود که ببعی قهرمان امید بدهد و به بچهها بگوید که تلاش کنند تا به هرچیزی که میخواهند برسند. در همین راستا خرده داستانها و شخصیتها شکل گرفتند.
پویا صفا آهنگساز این اثر گفت: من کار سختی داشتم چون یک تیم خیلی بزرگ داشتیم. علاوه بر آهنگسازی، کل بحث صدا در این انیمشین دست من بود. خیلی سال است که کار موسیقی انیمیشن کودک انجام میدهم. ساخت موسیقی برای کودک باید فانتزیتر باشد. من نیز سعی کردم که موسیقی این کار به استانداردهای جهانی نزدیک شود و ما برای اولین بار در موسیقی این کار از هوش مصنوعی استفاده کردیم.
مشکوری نیز بیان کرد: در بحث دوبله کار با افراد انجام شده است و فقط در بحث موسیقی ما از هوش مصنوعی استفاده کردیم.
وی درباره پخش بینالملل گفت: ما سعی کردیم المانهای بینالملل را در این کار رعایت کنیم و مذاکرات جدی هم در این زمینه انجام شده است. در حقیقت این امید را داریم که مخاطبان وفادار ما در اکران عمومی نیز حضور پُررنگ داشته باشند.
تهیهکننده «ببعی قهرمان» درباره ساخت محصولات جانبی این اثر توضیح داد: ما در حوزه سریال ببعی نیز کارهایی در راستای تجاریسازی انجام دادهایم. برای این کار هم قطعا انجام میشود و در بازار هم موجود است.
مشکوری خاطرنشان کرد: ما ۱۲ عنوان سریال در گروه سنی خردسال و کودک کار کردیم و اکنون در سطح کشور فعالیت میکنیم که این خروجیهای ما کار یک شرکت یا یک تیم داخل تهران نیست.
حسینی یکی از کارگردانان «ببعی قهرمان» درباره سبک تولید گفت: پروژه «ببعی قهرمان» سرتاسر دیزاین بود. بخشی شاهد این هستیم که انیمیشنسازی به سمت وضوح سادهسازی رفته است. اما «ببعی قهرمان» در همه ابعاد سخت ترین راه را طی کرد. اگر هنر پویانمایی را از آرتیست بگیریم و به یک ماشین بسپاریم درواقع چیزی از انیمیشن باقی نمیماند.