پلاتوهنر

بابک خواجه‌پاشا در گفتگو با پلاتو هنر؛

عاشق سینمای شاعرانه هستم

به گزارش پلاتو هنر، بابک خواجه‌پاشا کارگردان فیلم سینمایی «آبی روشن» گفت که این فیلم یک داستان کاملا انسانی و صادقانه را روایت می‌کند.

فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه کنندگی سید محمدحسین میری امسال در بخش سودای سیمرغ چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. بابک خواجه پاشا در گفتگو با پلاتو هنر درباره داستان این فیلم سینمایی توضیح داد: فیلم «آبی روشن» سعی کرده است تا به لایه‌های درونی انسان‌ها ورود و روابطی را میان آدم‌ها کشف کند. داستان این فیلم کاملا انسانی است و سعی کرده است بر مضمون اخلاق و همراهی حرکت کند.

او ادامه داد: «آبی روشن» ماجرای شخصیتی است به نام یونس که سنگ فیروزه بسیار ارزشمندی را پیدا می‌کند و این سنگ یونس را وارد مسیری می‌کند که در این مسیر باید خود واقعی‌اش را پیدا کند. یونس که بزرگ و معتمد شهر است در این مسیر جهان دیگری پیدا می‌کند. «آبی روشن» از آن دست فیلم‌هایی است که سعی دارد با لطافت و شادابی خاص خودش دغدغه آدم‌ها را در جهان دیگری مطرح کند و این دغدغه پیدا کردن خویشتن است.

کارگردان «در آغوش درخت» درباره توجه به نکات انسانی در فیلم‌هایش بیان کرد: به نظر من فیلمساز اگر به سمت سینمای صادقانه حرکت کند و دوست داشته باشد که در سینمای صادقانه فیلم بسازد باید از زیست خودش الگو بگیرد و داستان را از زاویه دید خودش تماشا کند. من عاشق سینمای شاعرانه هستم و عاشق سینمایی هستم که بخشی از فرهنگ و هویت ایرانی را درون خودش داشته باشد. ذاتا ادبیات و شاخه‌های مختلف نمایشی و در کل ایران بسیار لطیف و زیبا هستند. به این دلیل که من بیشتر عمر خود را در شهرستان و روستا سپری کرده ام و در کنار مردمی بودم که لطافت و طبیعت بخشی از وجود آن‌ها است، این موضوع در فیلمسازی من نیز تاثیر گذاشته است.

او افزود: احساس می‌کنم چیزی که می‌تواند سینمای ما را منحصربه‌فرد کند الگوهای فرهنگی و هویتی ایرانی است. به طور مثال در حوزه هنرهای نمایشی اگر «مکبث» را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید برای جهان جذابیت خاصی ندارد زیرا آن‌ها دنبال چیزی هستند که منحصربه‌فرد کشور ما است.

این کارگردان که با فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی شده بود، درباره جشنواره امسال گفت: گروهی که ما با آن‌ها کار کردیم با تمام وجود کار کردند و یک گروه بسیار همدل داشتیم. وقتی اتمسفر حاکم در فیلم یک اتمسفر انسانی و زیبا است عوامل هم با آن همراه می‌شوند. من امیدوارم که این فیلم بتواند در راستای حفظ سینمای ایران کمکی کند. دریافت هر جایزه‌ای از طرف داوران باعث افتخار ما است اما ابتدا تولید فیلمی در شان سینمای قدرتمند ایران برای من اولویت است.

خواجه‌پاشا در پایان با لزوم توجه به ژانر در سینمای ما تصریح کرد: امیدوارم که نهادهای مختلف در کشور ما در جهت تولید فیلم در گونه های مختلف حرکت کنند.

مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداختند.

«آبی روشن» نخستین محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که فیلمنامه آن را امیر ابیلی و داوود گنجوی نوشته‌اند.

https://didhonar.ir/?p=42358