تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «صیاد» به کارگردانی جواد افشار، با صدای محمد معتمدی در کاخ جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد.
طراح تندیس جشنواره موسیقی فجر، تاکید کرد در طراحی این تندیس از شمایل یک پرنده که در ادبیات کهن ایرانی زیاد از آن یاد شده است.
عضو هیئت داوری بخش پایاننامه و کتابهای موسیقی چهلمین جشنواره موسیقی فجر معتقد است، آثار ارسال شده به بخش پایاننامه کم نقص بوده و آهنگسازی نقش پر رنگتری در میان
۲۲۶ اثر و گروه موسیقی در بخش رقابتی چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر حضور یافتند که با داوری توسط هیئت داوران، برگزیدگان در اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد.
فراخوان ثبت نام اصحاب محترم رسانه برای حضور و پوشش خبری چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر اعلام شد.
چهلمین جشنواره موسیقی فجر با تاکید بر بخشهای رقابتی، توجه به بانوان، کودکان و نوجوانان و گسترش رویکرد بینالمللی، تلاش دارد جایگاه واقعی خود را در سطح جهانی تثبیت کند.
جشنواره موسیقی فجر، بزرگترین رویداد موسیقی در ایران، در سال ۱۳۶۴ با عنوان اولیه «جشنواره سراسری سرود و آهنگهای انقلابی» آغاز به کار کرد. اولین دوره آن با حضور ۲۰ گروه در تهران برگزار شد. این جشنواره در سالهای نخست، تنها محملی بود که اهالی موسیقی توانستند به اجرای برنامه و برگزاری کنسرت بپردازند. در سال ۱۳۶۸، همزمان با پایان جنگ تحمیلی، جشنواره به «جشنواره موسیقی فجر» تغییر نام داد و با طراحی آرم و نماد جدید وارد دورهای تازه شد. این تغییرات نشانهای از تحول در محتوای جشنواره و دور شدن از تمرکز صرف بر موسیقی انقلابی بود.
در سال ۱۳۷۰ و در هفتمین دوره خود، جشنواره موسیقی فجر برای اولین بار شکل بینالمللی به خود گرفت. در این دوره، بخش «معرفی موسیقی ملل مسلمان» اضافه شد که گروههایی از کشورهای تاجیکستان، هند و آذربایجان در آن به اجرا پرداختند. این دوره آغازگر حضور مستمر گروههای موسیقی از سراسر جهان در جشنواره شد و ماهیت بینالمللی آن را تقویت کرد.
در سال ۱۳۷۶، بخش ویژهای برای بانوان به جشنواره اضافه شد. این بخش، که فرصتی برای اجرای گروههای موسیقی بانوان فراهم کرد، نقطه عطفی در تاریخ جشنواره بود. چند سال بعد، بخش «سازسازی» و «پایاننامه» نیز به ساختار جشنواره اضافه شدند و فضای جدیدی برای نمایش دستاوردهای پژوهشی و هنری ایجاد کردند. در دوره بیستم، جشنواره تمرکز ویژهای بر پژوهش در موسیقی داشت و در دوره بیست و سوم بخش رقابتی برای انتخاب برترین آثار معرفی شد. همچنین، در دوره سیویکم، «جایزه باربد» به عنوان بخشی برای ارزیابی و تشویق بهترین آثار تولیدی به جشنواره اضافه شد.
جشنواره موسیقی فجر تنها یک رویداد هنری نیست، بلکه بازتابی از تحولات اجتماعی و فرهنگی ایران به شمار میرود. این جشنواره با گسترش فرصتهای نمایش برای هنرمندان، نقشی کلیدی در توسعه و ترویج موسیقی در ایران ایفا کرده است.
با وجود موفقیتهای فراوان، جشنواره موسیقی فجر با چالشهایی نیز روبرو است. از جمله نقدهایی که به روند اجرایی و محدودیتهای بودجه وارد میشود. با این حال، با توجه به تجربههای گذشته و تلاش برای بهبود ساختار، آینده این جشنواره روشن به نظر میرسد. جشنواره موسیقی فجر، با بیش از سه دهه فعالیت، توانسته است به عنوان مهمترین رویداد موسیقی ایران جایگاهی ویژه در تقویم فرهنگی کشور پیدا کند و همچنان بستری برای درخشش هنرمندان و ارتقای موسیقی ایران باقی بماند.
مشاهده بیشتر