پلاتوهنر

در باب ساترا و پلتفرم‌ها

شهریور 1394 سازمانی برگرفته از قانون 44 مجلس به دست رییس صدای و سیمای وقت ، تحت عنوان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر(ساترا) فراگیر شکل گرفت. وظایف ساترا نظارت بر فعالیت های تبلیغی پلتفرم‌ها، سالم‌سازی محتوا در فضای مجازی و سلامت محتوایی صوت ‌و تصویر فراگیر بود.

لطف الله سیاه کلی (اولین رییس ساترا ) معتقد بود که از ابتدا تاکنون نظارت بر نمایش خانگی و بر عهده وزارت ارشاد بوده است و تاکنون برای شکل نظارتی آن ها قانون تثبیت نشده است.پس با تکیه بر ساترا توانست در این حوزه مقررات‌گذاری کند، برای پلتفرم ها مجوز صادر کند، همچنین شیوه اقدام و نظارتی تعیین کند.

 پس از او سید صادق امامیان و در نهایت رییس وقت صدا و سیما، سعید مقیسه ریاست بر ساترا را برعهده داشتند. مقیسه اذعان داشت که خط اصلی ممیزی برای پلتفرم ها و فضای مجازی فراگیر، رویه شبکه‌های سراسری سیماست، او حتی با هرگونه تبلیغ وی‌اودی‌ها در فضای تبلیغات شهری مخالف بود.

این جریان ادامه داشت تا اینکه انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین در انتقاد به انتشار دو دستورالعمل با عنوان، ارتباطات تجاری در رسانه و عدالت رسانه‌ای و حفاظت از رقابت، توسط ساترا نامه ای منتشر کردند.

در این نامه آمده ، ساترا به مثابه تنظیم‌گر معرفی شده و از طرفی چون زیر مجموعه سازمان صدا و سیما قرار می‌گیرد به یکی از رقیبان اصلی تولید و نمایش محصولات صوتی تصویری تبدیل می‌شود. از این سو به دلیل داشتن چنین جایگاهی نمی‌تواند تنظیم‌گر و ناظر بی‌طرفی در این عرصه باشد .هم چنین آنها معتقد بودند، باید قانون زیر نظر نهادهای مربوط اصلاح شود.

از سوی دیگر چهار هزار نفر از هنرمندان و سینماگران و علاقه مندان به سینما با امضایی به رییس جمهور خواهان پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا و بازگشت نظارت وزارت ارشاد شدند.

اما انتشار نامه‌ی سعید مقیسه به پیمان جبلی در 21 تیرماه ، جنگ بین ساترا و پلتفرم‌ها را علنی‌تر از قبل کرد؛ پیرو مصوبه شورای مجازی صداوسیما در خصوص برخورد بازدارنده با تخلفات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، خصوصاً پلتفرم‌های مؤثر، اقداماتی در دستور اجرا قرار گرفته و جهت استحضار تقدیم می‌شود.

این کشمکش هنوز هم ادامه دار است ولی با این وجود پس از ماه ها ساترا و پلتفرم ها، در جلساتی که انجام شد، با گفت و گوی میان آنها و طرح مواضعشان، تعامل بیشتری شکل گرفت. علی سرتیپی رییس هیات‌مدیره فیلم‌نت و مدیرعامل فیلمیران و محمدحسن شانه‌ساز زاده مدیرعامل نماوا نیز از نزدیک شدن نگاه دوطرف به این مساله گفتند.

از طرفی آقای پیمان جبلی در جلسه اخیر با سعید مقیسه و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت، تلاش میکنیم تا حمایت مان از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی در بخش خصوصی را تقویت کنیم و هم چنین اذعان کرد که سازمان صدا و سیما خود را پشتیبان و حامی پلتفرم‌ها و البته ناظر بر تولید است.

با وجود تمامی کشمکش ها میان اهالی هنر، پلتفرم ها ، ساترا و صدا و سیما، هنوز مشخص نیست تعریف صوت و صدای فراگیر به چه معناست و جنگ بر سر تعریف قانون در این مساله ادامه دار بوده است و بخش اعظمی از مسائل میان آنها علی رغم توافق نسبی، حل نشده باقی مانده است.

https://didhonar.ir/?p=406