پلاتوهنر

جزئیات هفتمین دوسالانه خوشنویسی ایران بررسی شد

به گزارش پلاتو هنر، نشست خبری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران دوشنبه ۲۵ دی‌ماه با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاست‌گذاری دوسالانه هفتم و حسین براتی دبیر دوسالانه هفتم، سیدعلی اشرف صندوق‌آبادی عضو شورای سیاستگذاری دوساله، امیر ملاحسن دبیر اجرایی، جعفر واحدی رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

خراسانی زاده در ابتدای این نشست خبری گفت: دوسالانه‌ها به عنوان رویدادهای تخصصی که به جریان‌سازی یک حوزه هنری کمک می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارند. در دوسالانه‌ها متخصصان و هنرمندان درجه یک و هنرمندان بااستعداد حضور دارند. در بین مجموعه بینال‌ها در حوزه هنرهای تجسمی خوشبختانه تنها دوسالانه‌ای که به صورت منظم برگزار شده، دوسالانه خوشنویسی است.

او ادامه داد: شورای سیاستگذاری در آخرین روزهای مرداد ماه کار خود را آغاز کرد و تلاش بر این بود در این دوسالانه رویکردهای تازه‌تری پیگیری شود. تاکید ما در شورای ساستگذاری بر ارتقای کیفیت آثار بود که این تصمیم مستلزم برخی سختگیری‌ها در فرایند اجرایی رویداد است مانند تعداد آثاری که باید انتخاب می‌شدند.

خراسانی‌زاده تصریح کرد: به طور کلی تاکید ما در مرکز هنرهای تجسمی بدین شکل است که دوسالانه باید با جشنواره متفاوت باشد. تلاش ما این است که در دوسالانه خوشنویسی کم کم فاصله خودمان را از جشنواره به سمت دوسالانه در یک غالب متفاوت سوق دهیم. امسال برخی از شهرستان‌های خارج از استان قزوین اعلام آمادگی کردند تا برخی رویدادها را همزمان با دوسالانه برگزار کنند.

او در پایان گفت: در شورای سیاستگذاری جریان‌سازی خط در کشور مورد توجه قرار گرفت و یکی از ملزومات آن حضوری‌نویسی است.

براتی در ادامه این نشست عنوان کرد: امسال ما هفتمین دوسالانه خوشنویسی را از تقریبا اوایل یا اواسط شهریور ماه آغاز کردیم. ما روز جمعه ۲۹ دی ماه شاهد برگزاری آیین اهدای جوایز و افتتاح نمایشگاه در قزوین هستیم.

او ادامه داد: همایش تخصصی در معرفی استاد علاالدین تبریزی را خواهیم داشت. ۷۹۴ اثر به دوسالانه هفتم ارسال شد. امسال مصوبه‌ای داشتیم که هر هنرمند باید یک اثر را به دبیرخانه ارسال کند. در این دوره رشته نقاشی خط هم حذف شد و این‌ نگرانی را ایجاد کرد که به لحاظ کمی و کیفی با مشکل مواجه شویم اما چنین اتفاقی رخ نداد. خوشبختانه همه استان‌ها به دوسالانه اثر ارسال کردند اما بیشترین اثر را از استان تهران داشتیم.

صندوق‌آبادی تصریح کرد: خوشنویسی یکی از هنرهای اصیل و تاریخی کشور ما است و به نوعی شاید یکی از هویت های فرهنگی ما هنر خوشنویسی است. هنری که با ادبیات، احادیث و قرآن مانوس است.

او ادامه داد: در دوسالانه امسال بیشترین و عمیق‌تر به حوزه خوشنویسی پرداخته شد. امسال به بخش‌ها و قالب‌های تخصصی‌تر هنر خوشنویسی توجه کردیم برای کشف استعدادها در این زمینه‌ها و کشف آثار به طور مثال ما در بخش نستعلیق ۳ بخش را ایجاد کردیم. به همین دلیل بخش سیاه‌مشق، چلیپا و سطر را جداگانه دیدیم و بررسی کردیم.

این هنرمند گفت: در دوسالانه امسال برای بانوان یک فرصت‌سازی ایجاد شد. در داوری آثار سعی شد از شاخص‌ترین هنرمندان و داوران کمک گرفته شود که در شیوه‌های مختلف تخصص دارند. ما در انتخاب آثار شدیدا با مشکل مواجه بودیم و دلمان نمی‌آمد که اثری را حذف کنیم.

براتی درباره تاکید بر حضوری نویسی در این دوسالانه گفت: گاهی شائبه برای اساتید پیش می‌آمد که اثر ارسال شده اصل است یا خیر. به همین دلیل شرایطی صورت گرفت که پروسه خلق اثر با نظارت انجام و اثر پلمپ و به دبیرخانه ارسال شود. این موضوع دقت نظر را برای خلق و داوری آثار بالا می‌برد.

https://didhonar.ir/?p=40254