پلاتوهنر

ظرف‌ها قدیمی‌ترین راویان هستند…

به گزارش پلاتو هنر، در این گزارش می‌خواهیم سری به دو نمایشگاه انفرادی مهسا شمشیان به نام «هفت هزار سالگان» و نمایشگاه مهدی شیخی به نام «عقل سرخ» در گالری ثالث بزنیم. مهسا شمشیان هنرمندی است که ظروف کهن را

به گزارش پلاتو هنر، در این گزارش می‌خواهیم سری به دو نمایشگاه انفرادی مهسا شمشیان به نام «هفت هزار سالگان» و نمایشگاه مهدی شیخی به نام «عقل سرخ» در گالری ثالث بزنیم.

نمایشگاه هفت هزار سالگان

مهسا شمشیان هنرمندی است که ظروف کهن را سوژه آثار خود قرار داده است و سعید باباوند کیویریتور نمایشگاه در بیانیه آن نوشته است: «ظرف‌ها قدیمی‌ترین راویان جمع‌آمدن همدلانه‌ آدمیان گردهم هستند. آن‌جا که آدمیان به رفاقت و همدلی کنار هم نشستند و آن موجود دو پای گردآور باشنده شد و خان و مانی ساخت، ظرف زاییده شد و باقی ماند تا امروز تا به خلاف سلاح‌های باقی‌مانده از انسان گردآور که راوی توحشند، ظرف‌ها ماندند که راوی تمدن و قدیمی‌ترین راویان تمدن باشند و مهسا شمشیان سراغ ظرف‌ها رفته که سه‌گانه‌ی زیستنش را روایت کند؛ روایت خودش از خودش، روایتش از گذشته‌اش -پدر و مادرش- و روایتش از جامعه‌اش.

نمایشگاه هفت هزار سالگان

شمشیان ظرف‌هایی مسی را پیش چشم مخاطبش گذاشته که از دل تاریخ به امروز آمده و در دل هر یک از ظرف‌های مسینش انسانی حلول کرده و از مدد این رفت و آمد به گذشته و امروز به سر حد نازمان وارد شده و حیاتی نامیرا یافته است و این نازمان ما را با هفت‌هزارسالگان سربه‌سر کرده است.»

گالری نگر در نشانی هفت تیر، زیر پل کریمخان، بین تقاطع ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول، گالری نگر واقع شده است.

نمایشگاه هفت هزار سالگان

مهدی شیخی اما کتاب «عقل سرخ» شهاب الدین یحیی سهروردی را سوژه آثار خود قرار داده است. این کتاب اثری است داستانی که در آن دغدغه‌های فلسفی و عرفانی از طریق داستان و به شیوه‌ای رمزآلود به زبان پرندگان ارائه شده است. این قصه‌ها مراحل عروج و رهایی روح از زندان جسم را پس از تقلاهای آن به تصویر می‌کشند.

نمایشگاه «عقل سرخ»

این هنرمند به شیوه نقاشی قهوه‌خانه‌ای داستان‌های «عقل سرخ» سهرودی را به تصویر کشیده است.

در بخشی از بیانیه نمایشگاه می‌خوانیم: «من این حروف نوشتم چنان که غیر ندانست/ تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی»

این نمایشگاه روز گذشته دوشنبه 18 دی ماه به اتمام رسید.

نمایشگاه «عقل سرخ»

https://didhonar.ir/?p=39708