پلاتوهنر

قاسم افشار در گفتگو با پلاتو هنر؛

پلی بک خواندن ضعف موسیقی پاپ امروزی است

به گزارش پلاتو هنر، قاسم افشار خواننده موسیقی پاپ ایرانی متولد 1344 است. این خواننده سال 1376 با تک‌آهنگ «وقف پرنده‌ها» به آهنگسازی اکبر آزاد، تنظیم بهروز صفاریان و ترانه‌سرایی محمدعلی شیرازی فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده است که با وجود اینکه سال ها از انتشار این آهنگ می‌گذرد، هنوز من را با این آهنگ می‌شناسند و در کنسرت ها هم از این قطعه موسیقی به خوبی استقبال می‌شود.

پلی بک بودن ضعف اجراهای صحنه‌ای است

قاسم افشار درباره وضعيت موسیقی ایران و اجراهای صحنه‌ای در گفتگو با پلاتو هنر گفت: با وجود اینکه یک سری از هنرمندان در حوزه موسیقی به خوبی فعالیت می‌کنند، متاسفانه وضعیت موسیقی ایران به خوبی پیش نمی‌رود و در تولیدات موسیقی ضعف هایی وجود دارد. در مورد اجراهای صحنه ای هم پلی بک خواندن روی صحنه، موضوعی است که می‌تواند یک نوع ضعف برای اجراهای صحنه ای به شمار می آید و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. اگر موضوع پلی بک بودن از اجراها حذف شود، شاهد اجراهای بیشتری روی صحنه خواهیم بود.

موسیقی خوراک جامعه است

این خواننده اظهار کرد: موسیقی به نوعی خوراک جامعه است و در فرهنگ‌سازی بسیار کمک می‌کند. باور دارم انوع سبک موسیقی باید در جامعه ما تولید شود تا هر نسل طبق ذائقه خود بتوانند به موسیقی گوش کنند. یک سری ترانه و موسیقی ویژه نسل نوجوان ساخته و اجرا می‌شود. این نسل هم موسیقی مخصوص خود را دنبال می‌کنند. در حالتی دیگر متاسفانه برای تولیدات و انتشار یک سری از موسیقی ها هزینه بیشتری می‌شود تا بیشتر شنیده شوند و طبیعتا زمانی که یک اثر بیشتر شنیده شود، تعداد بیشتری از مردم دنبال‌کننده این اثر می‌شوند.

هزینه می‌کنند تا به چشم بیایند

افشار در پاسخ به اینکه یک سری از خوانندگان نسل جدید باتوجه به سطح کیفی پایین، توانستند به سرعت دیده و بزرگ شوند، مطرح کرد: زمانی که برای انتشار یک اثر موسیقی حتی بیشتر از تولید آن اثر هزینه می‌شود، آن اثر بیشتر و زودتر از حد معمول دیده می‌شود و طبیعتا زمانی که اثر یک خواننده در فضای مجازی به خوبی دیده شود، خواننده به سرعت به چشم‌ می‌آید.

در «خاطره سازها» خبری از پلی بک نبود

این هنرمند درباره کنسرت نوستالژی «خاطره سازها» که به تازگی روی صحنه تالار وحدت اجرا شد، عنوان کرد: خوشبختانه بازخورد رسانه ها از این کنسرت نوستالژی خوبی داشته‌ایم و همین که رسانه های موسیقی و مخاطبان پس از دیدن کنسرت از زنده بودن اجرا و پلی بک نخواندن رضایت کافی داشتند، برای ما هم کافی است. اگر اجرای این نوع کنسرت نوستالژی ادامه در تهران و شهرهای مختلف ادامه دار شود، می توان گفت جای امیدواری است تا نسل جدید بتوانند جذب موسیقی نوستالژی شوند.

او در ادامه گفت: بازخورد نوجوانان از کنسرت نوستالژی «خاطره سازها» با دو شب اجرا، با وجود اینکه نسل ما را به خاطر نمی‌آورند و به واسطه پدر مادرهایشان در کنسرت حضور داشتند، جالب و امیدوارکننده بود. امیدوار هستیم از این داستان حمایت لازم شود تا بتوانیم کنسرت نوستالژی را در سالن های بزرگتری نظیر برج میلاد و اسپیناس پالاس روی صحنه ببریم.
نوستالژی پاپ اگر ادامه‌دار شود باعث شده گروه‌ و افراد نسل‌های قدیمی به صحنه بازگردند. با حمایت و برگزاری این کنسرت در تهران و شهرستان‌ها اتفاق‌های خوبی رقم میخورد.

کنسرت انفرادی خود را برگزار می‌کنم

افشار مطرح کرد: سال آینده پس انتشار تک‌آهنگ های جدیدم کنسرت شخصی خود را برگزار می‌کنم. در حال حاضر در حال تولید محتوا و آماده سازی قطعات موسیقی جدید هستیم. در این کنسرت ترکیبی از آهنگ های قدیمی و آهنگ هایی که به زودی منتشر می‌شوند را روی صحنه اجرا می‌کنیم.

«ازم نپرس»؛ آهنگ جدیدم به زودی منتشر می‌شود

این خواننده درباره آهنگ جدید خود توضیح داد: قطعه موسیقی «ازم نپرس» شعری از بابک صحرایی، تنظیم کمال صداقت یکی از آهنگ هایی است که به زودی منتشر می‌شود. ازم نپرس به زودی منتشر می شود. قطعات موسیقی دیگر هنوز خوانده نشده‌اند که به زودی آماده می‌شوند.

ترانه مهم‌ترین رکن ماندگاری اثر موسیقی است

افشار درباره نحوه ماندگاری یک اثر موسیقی عنوان کرد: اصولا من به ماهیت یک ترانه باور دارم. ترانه اگر خوب باشد، ملودی  و تنظیم خوب هم در کنارش قرار می‌گیرد. ترانه مهم ترین رکن موسیقی است و همه ویژگی های موسیقی به ترانه بستگی دارد.

خواننده بهتر است با یک ساز آشنایی داشته باشد

قاسم افشار در پایان گفتگو اظهار کرد: اگر یک خواننده حداقل  با یک ساز آشنایی و سواد موسیقایی داشته باشد به نحوه خواندش کمک می‌کند. از دیدگاه من الزامی برای این موضوع وجود ندارد ولی این سواد و آشنایی با موسیقی به یک خواننده در انتشار یک اثر موسیقی موفق کمک می‌کند.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

«حیدر بابا» نسل‌ها ماندگار می‌ماند

هدف ترانه‌های امروزی جذب گیشه و درآمدزایی است

https://didhonar.ir/?p=39301