پلاتوهنر

مهرداد خاکی در گفتگو با پلاتو هنر؛

بررسی علت تعطیلی زورخانه‌های شخصی در مستند «آخرین زنگی زمانه»

به گزارش پلاتو هنر، مهرداد خاکی کارگردان مستند «آخرین زنگی زمانه» که در هفدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل گیری ایده این مستند بیان کرد: سال‌ها قبل در محله‌مان زورخانه ای دایر بود که در روزهای زوج و نزدیک های غروب از آنجا نوای خوشی شنیده می‌شد که همراه با مدح و صلوات قدیمی های محل همراه بود ولی با گذر زمان دیگر آن افراد یک به یک فوت کردند و نوایی بعدازظهرها شنیده نمی‌شد و این زورخانه تعطیل شد.

یک اسم مشترک شنیده می‌شد؛ سید حسن رزاز

او ادامه داد: وقتی که من وارد فضای هنر شدم دوست داشتم که علت تعطیلی بیشتر زورخانه های شخصی را به تصویر بکشم. وقتی با پیشکسوت های زورخانه ای حرف می‌زدم یک اسم مشترک بین آن‌ها شنیده می‌شد؛ سید حسن رزاز. پهلوان بی بدیلی که نماد مسلک و مرام و آزادگی‌ست. شروع به پژوهش مستند کردم و حدود دو سال و نیم پروسه ساخت فیلم زمان برد.

مستند آخرین زنگی زمانه مهرداد خاکی

چالش درستی روایت و خلق شخصیت یک قهرمان و پهلوان

خاکی درباره پروسه تولید این مستند توضیح داد: متریالی که برای ساخت مستند در اختیار داشتم تنها ۱۲ عکس که خیلی سخت پیدا شد و بریده‌ای از اطلاعاتی که در کتاب های تاریخ کشتی و کتاب های تاریخی می‌شد پیدایشان کرد، بود. دو سه کتابی هم که از شخصیت رزاز نوشته شده بود خیلی اغراق آمیز بود و این کار را برایم سخت می‌کرد. استناد به این اطلاعات برایم بزرگترین چالش مستند بود. حدود چهار ماه زمان برد که من چهار نوه سید حسن رزاز را پیدا کردم. حرف‌های نوادگان حسن رزاز برایم اطلاعات خوبی داشت که درنهایت توانستیم با آقای خسرو نقیبی فیلمنامه این کار را بنویسیم. حدود یک سال فیلمنامه این مستند زمان برد و بزرگترین چالش ما برای نوشتن این فیلمنامه درستی روایت و خلق شخصیت یک قهرمان و پهلوان بود که بتوانیم به مخاطب معرفی کنیم.

«سینماحقیقت» ویترین سال‌ها تلاش مستندسازان

این مستندساز درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: «سینماحقیقت» مهم ترین جشنواره ای‌ست که می‌توان آن را ویترین سال‌ها تلاش مستندسازان دانست که آن‌ها را به مخاطب های جدی این فضا معرفی می‌کند.

مهرداد خاکی در پایان بیان کرد: مستند «آخرین زنگی زمانه» پنجمین کار جدی من محسوب می‌شود. در این کار سعی کردم تمام تجربیات این سال‌های خود را با وسواس شدید ارائه کنم. مستند «حاج ابوالقاسم قناد و پسران» که جزو متفاوت ترین کارهایم محسوب میشود، در چهاردهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش گذاشته شد و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره مستند تلویزیونی و جایزه بهترین فیلم از جشنواره بین المللی نهال را به دست آورد. امیدوارم این مستند نیز به خوبی دیده شود.

مستند آخرین زنگی زمانه مهرداد خاکی

عوامل این مستند عبارتند از کارگردانی و تدوین: مهرداد خاکی، تهیه کننده: سید جمال عودسیمین، نویسنده: خسرو نقیبی، به روایت: همایون ارشادی، فیلمبردار: محمود پری، صداگذار: ندا محسنی، اصلاح رنگ و نور: سامان مجد وفایی.

 

بیشتر بخوانید:

مستند «جمال‌الدین» به زندگی سید جمال‌الدین اسدآبادی می‌پردازد

امید «اقرار» به تاثیر بر تغییر زندگی کارتن‌خواب‌ها و معتادان

https://didhonar.ir/?p=38254