پلاتوهنر

امیر حوتیان‌پور در گفتگو با پلاتو هنر:

بازیگر برای ایفای نقش از موسیقی تاثیر می‌گیرد

به گزارش پلاتو هنر، دور دوم کنسرت نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» پس از ۲۹ اجرا در کاخ سعدآباد با عنوان جدید «بازنمایش قصه ترانه‌های ماندگار» به تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی و نویسندگی و کارگردانی سیدجلال‌الدین دری از ۱۵ آبان در تالار وحدت روی صحنه رفته است.

آخرین اجرای این کنسرت نمایش شب گذشته 24 آذرماه 1402 در تالار وحدت روی صحنه رفت.

امیر حوتیان‌پور نوازنده پیانو کنسرت نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» است. او تا به امروز تجربه همکاری با ایرج خواجه امیری، علیرضا افتخاری، سالار عقیلی، مصطفی راغب و احسان خواجه امیری را داشته است.

نگاهی به موسیقی کنسرت نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار»

امیر حوتیان‌پور در گفتگو با پلاتو هنر درباره موسیقی کنسرت نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» توضیح داد: من به عنوان نوازنده پیانو در این قصه همکاری داشته‌ام. محوریت این کنسرت نمایش ترانه است که به شکل 5 اپیزود داستان شکل‌گیری ۵ ترانه تاثیرگذار در موسیقی ایران روی صحنه روایت می‌شود. به ترتیب ترانه‌های «طاقتم ده»، «زندگی»، «مرا ببوس»، «یار دبستانی من» که یکی از قطعات تاثیرگذار در تاریخ ایران به‌شمار می‌آید و «ای ایران» با صدای سالار عقیلی برای مخاطبان اجرا می‌شوند.

او ادامه داد: این ایده برای اولین بار در ایران در قالب نمایش اجرا می‌شود. موسیقی و تئاتر کشور ما به این سبک اجراها نیاز دارد. تا به امروز نمایشی بر اساس داستان ترانه هایی که مردم با آنها خاطره دارند را نداشته‌ایم.

نُت ها برای انتقال حس و کلام بازیگر به صدا در می‌آمدند

این نوازنده مطرح کرد: در قسمت‌هایی از نمایش به خواست سیدجلال‌الدین دری کارگردان زمانی که بازیگر روی صحنه به ایفای نقش می پرداخت، یک سری نُت‌ها توسط من نواخته می‌شد تا بر انتقال حس و کلام بازیگر تاثیر داشته باشد. در سری پیش این کنسرت نمایش که در سعدآباد به روی صحنه رفت، در یکی از اپیزودها تک‌نوازی پیانو داشتم که این اپیزود در این سری از نمایش حذف شده بود.

فرصت کمی برای تمرین داشتیم

حوتیان‌پور درباره بزرگترین چالش این اجرا گفت: ما برای این کنسرت نمایش فرصت کمی برای تمرین داشتیم. تک‌تک بازیگران حرفه‌ای و همزمان مشغول پروژه‌های دیگری بودند. به همین دلیل تقریبا در دو جلسه تمرین با یکدیگر به هماهنگی رسیدیم.

بازیگر برای ایفای نقش از موسیقی تاثیر می‌گیرد

این نوازنده درباره نقش موسیقی در شکل‌گیری داستان تصریح کرد: جایگاه موسیقی در شکل‌گیری یک داستان بسیار اهمیت دارد. نقش و تاثیر موسیقی بر نمایش و نمایش بر موسیقی از یکدیگر جدا نیست. اتفاقا در این‌باره با گلاره عباسی صحبتی داشتیم، او باور داشت که موسیقی می‌تواند بر ایفای نقش او حین نمایش تاثیر بگذارد. حتی در نظر دارد پیش از ایفای نقش در پروژه های سینمایی جدید خود به موسیقی گوش کند تا روح و روان او تحت تاثیر قرار بگیرد تا بتواند با احساس بیشتری مقابل دوربین قرار بگیرد. همچنین اجرای موسیقی حین نمایش باعث می‌شود دیالوگ بازیگران بیشتر در ذهن مخاطب بماند.

تنظیم مجدد موسیقی مناسب با دقایق نمایش

این هنرمند عنوان کرد: خوشبختانه در این کنسرت نمایش به خاطر اینکه نحوه بیان و دیالوگ‌ها ساده و روان بود، مخاطب به خوبی توانست با این نمایش ارتباط برقرار کند. مشخص است که معروف‌ترین ترانه‌های موسیقی ایران روی صحنه اجرا شدند ولی با وجود 6 نوازنده (امیر فیروزبخت و مونیکا لران نوازنده ویلن، احسان شامی نوازنده ویولا، داوود منادی نوازنده ویلنسل، امیر حوتیان نوازنده پیانو و محمدرضا محمدی نوازنده تمبک و کاخن) مناسب با فضای تئاتر و دقایق نمایش تنظیم جدیدی برای موسیقی انجام شد.

اهمیت تنظیم موسیقی متن

حوتیان‌پور در پاسخ به این سوال که موسیقی متن یک کنسرت نمایش باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا مخاطب را تحت تاثیر قرار بدهد، عنوان کرد: تنظیم موسیقی متن در کنار اینکه این موسیقی با چه سازهایی نواخته شود بسیار اهمیت دارد. زمانی که ارکستر ملی ایران به رهبری روح‌الله خالقی و خوانندگی بنان روی صحنه می‌رفت بیشتر از سازهای کششی نظیر ویلن در ارکستر استفاده می‌شد، ساز ویلن به علت لطافتش قابلیت این را دارد که موسیقی ایرانی روی آن اجرا شود. مدتی که ویلن از ارکستر ملی حذف شده بود، جای خالی این ساز به خوبی احساس می‌شد. ساز کششی تاثیر بسیاری در شکل‌گیری داستان روی ذهن مخاطب دارد تا مخاطب به خوبی بتواند با نوع صدا و نت‌ها ارتباط برقرار کند.

همکاری با سالار عقیلی

این نوازنده اظهار کرد: تقریبا 10 سالی است که با استاد سالار عقیلی افتخار همکاری دارم. همکاری با ایشان نقطه عطفی در زندگی شخصی‌ام بوده است. سبک کار و فضای موسیقی آقای عقیلی فضای دلخواه کاری من است. فضای موسیقی او را بسیار دوست دارم. استاد عقیلی در نوازندگی و تفکراتم بسیار تاثیر گذاشته‌اند. او هنرمندی است که همیشه همراه مردم کشورش می‌ایستد. ارتباط این هنرمند با نوازندگان خود در پشت صحنه هم به صورتی است که باعث می‌شود ما با احساس و عشق بیشتری در صحنه حضور داشته باشیم و نوازندگی کنیم.

پیانو قابلیت اجرای موسیقی ایرانی را دارد

این هنرمند درباره جایگاه ساز پیانو مطرح کرد: ساز پیانو سال‌ها از ارکستر ایرانی حذف شده بود تا بلکه موسیقی ایرانی اصیل اجرا شود. در حالی که پیانو به خاطر وجود میکروتون، ربع پرده و سوری کورن قابلیت اجرای فواصل موسیقی ایرانی را هم دارد. یکی از اقدامات مهم سالار عقیلی این بود که شرایطی را میسر کرد تا پیانو دوباره به ارکستر اضافه شود.

اهمیت به موسیقی بی‌کلام در ایران فرهنگ سازی نشده است

این نوازنده درباره اهمیت موسیقی بی‌کلام در ایران بیان کرد: متاسفانه در ایران به اجرای موسیقی بی‌کلام توجه چندانی نمی شود. این موضوع به خوبی فرهنگ‌سازی نشده که مردم به اجرای زنده ساز گوش کنند تا بتوانند تفاوت اجرای ضبط شده را با اجرای زنده تشخیص دهند. به همین دلیل یک سری از اجراهایی که صدای سازها پیش از اجرا ضبط می‌شود، باعث شده کیفیت اجرای موسیقی به ویژه در موسیقی پاپ کاهش پیدا کند.

نوازندگان مهجور واقع می‌شوند

امیر حوتیان‌پور در پایان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه نوازندگان در اجراهای نمایش‌های موزیکال نقطه قوت نمایش هستند باز هم مهجور واقع می‌شوند، انتقاد کرد: پایه و اساس کنسرت نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» یک ترانه است، پس در حقیقت موسیقی یک قدم جلوتر از نمایش قرار می‌گیرد و روایت داستان بر اساس تم موسیقایی انجام می‌شود. این در صورتی است که حتی اسم نوازنده‌ها روی پوستر این کنسرت نمایش نیامده است. حرف من این است که این موضوع باید به خوبی در کشور ما فرهنگ‌سازی شود که در پروژه‌های این چنین همانطور که به خوانندگان و بازیگران توجه می‌شود به نوازندگان هم بها بدهند.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

خاطره بازی سالار عقیلی با ترانه‌های ماندگار تاریخ ایران

پیانو از دوران کودکی همراه من بوده است

 

https://didhonar.ir/?p=38173