پلاتوهنر

سمیه نیلی در گفتگو با پلاتو هنر؛

«بالاتر از نور» و تجربه سوگ میان آدم‌ها/ انیمیشن باید فانتزی باشد

سمیه نیلی کارگردان و تهیه‌کننده پویانمایی «بالاتر از نور» در گفتگو با پلاتو هنر درباره ایده این کار عنوان کرد: موضوع این کار به امید مربوط است اما مسیر کار از مرگ شروع می‌شود و اینکه چطور آدم‌ها پس از مرگ یکی از عزیزانشان می‌توانند دوباره بعد از یک مدت به زندگی برگردند و باز بتوانند از زندگی لذت ببرند. این امکان در کار من با کمک خانواده و نور امید الهی که شکل فانتزی به خود گرفته است به شخصیت اصلی داده می‌شود.

«بالاتر از نور»

انیمیشن باید فانتزی باشد

او ادامه داد: ایده این اثر از جایی برای من شکل گرفت که در اطرافیانم می‌دیدم هرکس بعد از یک دوره سوگ که برای عزیزش دارد بعد از مدتی دوباره می‌تواند سرپا شود و دوست داشتم علت این اتفاق را تا حدی با روایات و تا حدی با فانتزی ذهن خودم توضیح بدهم. به نظر من انیمیشن باید فانتزی و دور از ذهن واقع‌گرا داشته باشد در غیر این صورت با فیلم و زندگی روزمره فرقی نمی‌کند. انیمیشن یعنی دنیای خیال و رویا در این صورت نباید کاملا رئال باشد.

این فیلمساز درباره تکنیک ساخت این انیمیشن گفت: این کار دوبعدی است و با دو نرم‌افزار موهو و تون بوم اجرا شده است. کارکتر نور، فریم بای فریم دیجیتال طراحی شده است. در این پروژه تقریبا 4 ماه کار اجرای نهایی طول کشید اما قبل از آن هم چندماهی روی فیلمنامه کار کردم که کار کوتاه‌تر و روایت روان‌تر شود.

دوست داشتم از دید داوران لطف بیشتری به این اثر می‌شد

نیلی درباره حضور انیمیشن «بالاتر از نور» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان و جشنواره فیلم کوتاه تهران توضیح داد: با اینکه کار برای کودک نیست و مخاطب نوجوان و جوان دارد اما در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در کنار بچه‌ها موفق شدم کار را ببینم و متوجه شدم که بچه ها هم کاملا موضوع انیمیشن «بالاتر از نور» را درک می‌کنند. اما در جشنواره فیلم کوتاه تهران بازخورد دقیق‌تری گرفتم که اثر کاملا دوست داشته شده بود و از تایید و تشویق تماشاگران حرفه‌ای فیلم راضی بودم. البته دوست داشتم از دید داوران نیز لطف بیشتری به این اثر می‌شد.

او درباره اوضاع پویانمایی در کشور بیان کرد: انیمیشن ایران خیلی پیشرفت داشته است و از نظر فنی کاملا در سطح جهانی قرار دارد، مخصوصا در فیلم کوتاه و شخصی. درمورد کارهای سینمایی هم کار فنی بی‌نقص است اما همچنان در فیلمنامه و ریتم فیلم مشکلاتی وجود دارد که با تجربه و به مرور رفع می‌شود. ای کاش که توجه و بودجه‌های بیشتری در میان باشد که کارهای بیشتری تولید شود و هنرمندان این رشته در داخل کشور درآمدهای معقول‌تری داشته باشند.

انیمیشن اولین منبع فرهنگساز برای بچه ها است

نیلی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از بستر پویانمایی برای فرهنگسازی و جریان سازی به خصوص برای کودکان استفاده کرد، گفت: انیمیشن حتما برای بچه ها اولین منبع فرهنگساز است اما امروزه بیشتر کشورهای دیگر خوراک سریال و فرهنگسازی کشور ما را تامین می‌کنند و ما نسبت به آن‌ها در بخش تولیدات سریالی و صنعتی بسیار عقب هستیم.

سمیه نیلی در پایان درباره فعالیت‌های آینده خود توضیح داد: در حال کار روی یک سریال هستم که فیلمنامه آن آماده شده است و استوری ریل کار نیز در کنارش زده می‌شود. این کار برای رده نوجوانان است و البته کار انیمیشن نیز در کنار این سریال در دست دارم.

بیشتر بخوانید:

«دیواره‌های مرز» روایت رنج حاصل از انفجار مین بر بازماندگان جنگ/ یکی از راه‌های درک حقیقت تماشای مستند است

 

محمد زکی زاده

https://didhonar.ir/?p=37201