پلاتوهنر

در خط به روش حسی با انرژی خطوط نقاشی می‌کنیم

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه گروهی «کرِشِنْدو» تا 14 آذر ماه در گالری سهراب میزبان مخاطبان است.

این نمایشگاه شامل ۲۰ اثر از ۹ هنرمند شرکت کننده در دوره‌های خط به روش حسّی کورش قاضی مراد است که در قالب یک نمایشگاه گروهی آثار خودشان را که برگرفته از احساسات درونی و تجربیات زیسته هر هنرمند است، در معرض تماشا قرار داده اند.

شیوا اسلامی، مریم اعتمادسجادی، راحيل بيگي، الهه وكيلي، لادن مشیرفاطمی، سلماز حسيني، سميرا اروني، شیما لطفی و ندا گوهربين ۹ هنرمند منتخبِ این نمایشگاه هستند که از سوی هیات داوران این رویداد متشکل از کورش قاضی مراد، شاهین ترکمن و محمد بزرگی برگزیده شده‌اند.

کرِشِنْدوبا کورش قاضی مراد گفتگویی داشتیم و او خط به روش حسی را اینگونه توضیح داد: خط به روش حسی در حقیقت نگاهی جسورانه و حسی به خط است. درواقع ما در این روش یک نگاه حسی به خط داریم که از انرژی حروف می‌آید. من یک مثالی در این رابطه می زنم؛ شما گاهی خط کسی را می بینید که بسیار زیباست اما هیچ دوره آموزشی از هیچ خط مرسومی را آموزش نگرفته و تجربه‌ای در خط و خوشنویسی ندارد، پس چه چیزی باعث شده است که خط یا به عبارت بهتر دستخط آن فرد زیبا به نظر برسد؟ درواقع در این جا نوعی هارمونی و ریتم وجود دارد که به چشم ما زیبا نشان داده می‌شود. خط به روش حسی هم از همینجا آغاز می شود. مانند این است که من مداد را از دست شما بگیرم و قلم دست شما بدهم. اثری که خلق می‌کنید متعلق به شما و شخصیت خط شماست اما در حوزه نقاشی نه در حوزه خط و خوشنویسی. در خط به روش حسی ما کار شخصی خودمان را در حوزه نقاشی انجام می دهیم و انرژی حروف و کلماتمان، ریتم و موسیقی حروف را می شناسیم.

مبدع خط سریر در رابطه با این خط گفت: خط سریر کاملا خوشنویسی است یعنی شیوه و اسلوب و آیین نگارش دارد. درواقع ریاضیاتی دارد که بر گرفته از خط شکسته نستعلیق است. یعنی پیچ و انحنا و موسیقی نوشته ها مبتنی بر خط شکسته است اما زاویه خوشنویسی سریر دقیقا مخالف زاویه خوشنویسی خط شکسته است.

او ادامه داد: ویژگی دیگر خط سریر این است که 3 استایل دارد؛ استایل کلاسیک، نازک و پهن. هیچ خطی در خوشنویسی 3 استایل و مدل نوشتاری از یک جنس خط ندارد.

کرِشِنْدواین هنرمند درباره تفاوت خط به روش حسی با نقاشی‌خط گفت: به باور من در عرصه بین الملل چیزی به نام نقاشی‌خط وجود ندارد. یعنی درواقع آنچه را که در خارج از این محیط می شناسند در طبقه بندی نقاشی، مدرن کالیگرافی یا کالیگرافی است. فکر می کنم نهایت تمام کاری که ما در خط به روش حسی انجام می دهیم به نقاشی می‌رسد. به همین دلیل شاید المان‌هایی که استفاده می‌شود از خط الهام گرفته شده باشند اما اثر نهایی نقاشی است.

این مدرس درباره برگزار کارگاه‌های آموزشی خط به روش حسی توضیح داد: من هر چندسال یک بار کلاس برگزار می کنم زیرا هنرجویانم نزدیک به 4 – 5 سال در یک دوره حضور دارند و در تمام این مدت هر چند وقت یکبار آثارشان دیده می شود تا به مرز آمادگی برسند.

قاضی مراد در پایان تصریح کرد: چیزی نزدیک به 18 سال است که این دوره های آموزشی را برگزار می کنم و در این 18 سال تنها ۶ دوره برگزار شده است.
نمایشگاه «کرِشِنْدو» سومین نمایش آثار هنرجویان خط به روش حسی هست. دو دوره نمایش قبل به ترتیب در نگارخانه ویژه و گالری اِرن در تورنتوی کانادا برگزار شده است.

نمایشگاه «کرِشِنْدو» تا ۱۴ آذر ماه در گالری سهراب میزبان مخاطبان است. علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز یکشنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۲۰ به نشانی خيابان سميه، بين مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ مراجعه کنند.

ندا زنگینه

https://didhonar.ir/?p=36871