پلاتوهنر

محمود احدی‌نیا در گفتگو با پلاتو هنر:

در هر خانه‌ قصه‌ای نهفته، اما قصه‌گو ندارد

به گزارش پلاتو هنر، نمایش «سیزده بدر» به نویسندگی محمود احدی‌‎نیا و کارگردانی حسین میرزامحمدی، با تهیه کنندگی سعید خانی از 14 آبان روی صحنه خانه هنرمندان آمده است.

محمود احدی‌نیا نویسنده این اثر، پیش از این نویسندگی نمایش‌هایی چون «خاک سفید»، «عمیق ممیز»، «ناصرِ سعید طهرانی»، «تب تند ط» و… را به عهده داشته است.

احدی‌نیا نویسنده نمایش «سیزده بدر» با اشاره به موضوع این نمایش گفت: این نمایش هم پیرو کارهای قبلی من درمورد خانه و خانواده است. «سیزده بدر» خانواده‌ای از طبقه طرد شده اجتماع ما را به نمایش می‌کشد.

او ادامه داد: موضوع این نمایش به خانواده‌‌ای در مهرآباد می‌پردازد که از طرف شهرداری اخطاریه دریافت کرده‌اند که باید هر چه زودتر به خاطر عقب‌کشی خیابان، اسباب‌کشی کنند. در طول نمایش متوجه می‌شویم که تمام اعضای خانواده، که البته هرکدام قصه خاص خودشان را دارند، به انجام این کار راضی هستند زیرا روی پولی که از تخریب خانه به دستشان می‌رسد حساب کرده‌اند. تنها کسی که با این کار مشکل دارد و راضی نمی‌شود پدر خانواده است.

نمی‌شود بر مشکلات مردم چشم بست

این نویسنده با اشاره به اینکه چرا درمورد مسائل رئال و اجتماعی نمایشنامه می‌نویسد، عنوان کرد: از زمانی که در کشوری مثل ایران و شهری مثل تهران زندگی می‌کنید ناخواسته با مسائل اجتماعی دست به گریبان هستید. یعنی نمی‌توانید روی اتفاقات اجتماعی، اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها چشم ببندید.

در هر خانه‌ای قصه‌ای نهفته

احدی‌نیا تصریح کرد: زمانی که سوار تاکسی می‌شوم، ناخواسته به زندگی خودم و تمام آدم‌ها که نگاه می‌کنم می‌بینم که در زندگی هر کسی داستانی وجود دارد. در هر خانه‌ای هم قصه‌ای وجود دارد که می‌تواند تبدیل به اثری در سینما و تئاتر شود، فقط مشکل اینجاست که آن خانواده داستان‎‌گو ندارد. بنابراین من سعی می‌کنم داستان‌گوی آن خانواده‌ها باشم و نمایش‌هایی روی صحنه ببرم که بگویم ما مردم ایران همه دردهای مشترک داریم.

دوست دارم با با مردم حومه و معمولی ارتباط برقرار کنم

او ادامه داد: مبنا، ستون و پایه هر چیزی در داستان و درام، رئالیسم است. من بارها گفته‌ام که تئاتر اجتماعی یا رئالیستی سبک خاصی نیست، بلکه اصولی است که با کم و بیش کردن یا اغراق در آن سبک‌های جدید به وجود می‌آید. من سعی می‌کنم بیشتر از اینکه با مخاطب حرفه‌ای تئاتر در ارتباط باشم، با مردم حومه و معمولی ارتباط برقرار کنم.

گونه‌های مختلف ژانری در ایران وجود دارد

نویسنده نمایش «سیزده بدر» با اشاره به ژانرهای مختلف در تئاتر ایران گفت: مسیر تئاتر در ایران جهشی طی شده تا به قدرت تئاتر در اروپا برسد. به همین خاطر انواع و اقسام گونه‌های مختلف ژانری در ایران وجود دارد. اگر به سده‌های گذشته بازگردیم درمی‌یابیم که تئاتر آنقدر وسیع و پهناور هست که هر کسی بتواند سبک خودش را داشته باشد. گاهی اوقات از من یا بقیه دوستانمان که تئاتر رئالیستی کار می‌کنند ایراد گرفته می‌شود که واقع‌گرایی در کارها باعث می‌شود خلاقیت هنری گرفته شود. خلق فضایی که تماشاگر با آن احساس همزادپنداری کند همانقدر سخت است که درآوردن کاراکتر «مکبث» در نمایشی که تئاتری‌ها به نمایش می‌کشند.

پیش از شروع نویسندگی، ثبت وقایع می‌کردم

احدی‌نیا در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه نویسندگی را از چه زمانی و چگونه شروع کرده عنوان کرد: من نویسندگی را به صورت آکادمیک آموختم. در هنرستان در رشته هنرهای زیبا تحصیل کردم و در دانشگاه تهران هنرهای زیبا را ادامه دادم. در سال 1391 اولین نمایشنامه‌ام را نوشتم. البته قبل از آن هم دست به قلم بودم اما بیشتر علاقه به ثبت وقایع داشتم و بیشتر چیزی را که می‌شنیدم ثبت می‌کردم.

احدی‌نیا با اشاره به اینکه نویسندگی تنها راه کسب درآمد اوست، گفت: از سال 1391 که مشغول به نوشتن شدم به صورت خیلی مستمر نوشتن را ادامه دادم، اما از آنجایی که منبع درآمدم تنها از راه ساختن و نوشتن است، شغل خودم را نویسندگی می‌دانم.

کارگردانی تئاتر را دوست ندارم

او ادامه داد: علاقه‎‌مندی من در حوزه تئاتر بیشتر به نوشتن است. کارگردانی تئاتر را دوست ندارم. از همان ابتدا نمایشنامه‌هایم را به کارگردانانی دادم که می‌دانستم طرز فکرشان با من مشابه است. من معمولا با کارگردانانی کار می‌کنم که به آنها اعتماد دارم. خیلی‌ وقت‌ها در کار به اختلاف نظر می‌خوردیم اما با مشورت و همفکری اختلافات حل می‎‌‌شد و به یک نظر واحد می‌رسیم.

او در پایان سخنانش تاکید کرد: من از ابتدا به کارگردانی در سینما علاقه داشتم و تا امروز هم نزدیک به 16 فیلم کوتاه ساخته‌ام. در آینده‌ای نزدیک، اولین فیلم سنیمایی بلندم را نیز تولید خواهم کرد.

قابل ذکر است، نمایش «سیزده بدر» تا 18 آذر در تماشاخانه ایرانشهر، هر شب ساعت 20:15 دقیقه روی صحنه خواهد رفت.

 

https://didhonar.ir/?p=36866