پلاتوهنر

گزارش افتتاحیه «کرِشِنْدو»؛

احساسات هنرمند همچون رقصنده‌ای روی بوم

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه گروهی «کرِشِنْدو» عصر جمعه سوم آذر ماه با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر در گالری سهراب افتتاح شد.

در افتتاحیه روز گذشته هنرمندانی همچون مرتضی اسدی، علی خسروی، لیلی منتظری، محمدرضا عموزاد، علیرضا روح الامین، حسین احصایی، ساناز اسکندری مجموعه دار و نقاش، احمدرضا فقیهی مجموعه دار و… حضور داشتند.

این نمایشگاه شامل ۲۰ اثر از ۹ هنرمند شرکت کننده در دوره‌های خط به روش حسّی کورش قاضی مراد است که در قالب یک نمایشگاه گروهی آثار خودشان را که برگرفته از احساسات درونی و تجربیات زیسته هر هنرمند است، در معرض تماشا قرار داده اند.

در این آثار گویی پنجره‌ای جدید پیش روی مخاطب باز می‌شود و همه‌چیز خلاقانه و مبتنی بر احساس و حس رها شدگی است. در واقع در این آثار احساس و ذهنیتِ هنرمند حرف اول را می زند.

هیچ‌کدام از این آثار شبیه به یکدیگر و در یک موضوع خاص خلق نشده اند زیرا در این مجموعه فارغ از اصول اولیه نقاشی، موضوع از پیش تدوین شده‌ای وجود نداشته و هنرمند آزادانه عواطف، جسارت، و بیان شخصی خود را روی بوم آورده است.

کرِشِنْدو

نام این‌ نمایشگاه «کرِشِنْدو» انتخاب شده است بدین معنا که کرِشنْدو، اصطلاحی است در موسیقی به معنای بلندتر شدن تدریجی صدا تا رسیدن به اوج. در یک اجرای کُرال، کرشندوی ترکیبی ممکن است برای ایجاد حس عاطفه یا قدرت استفاده شود؛ زیرا صداها در کنارهم جلوه‌ای تکان دهنده خواهند داشت. کرِشنْدو ناظر به این مفهوم است که روح، احساس و انرژی هنرمند همچون رقصنده‌ای روی بوم با او حرکت می‌کند.

آثار این نمایشگاه با تکنیک خط به روش حسی یا خط حسّی خلق شده اند. خط به روش حسی یعنی خطی که شما را بیشتر درگیر حس کلمات و حس خودتان و بیان آن می‌کند. با این که این شیوه از بستر خط و نوشتار می‌آید، اما در این روش به کسی خط آموزش داده نمی‌شود بلکه از خط در فضای نقاشی بهره برده می‌شود و در واقع این آثار کاملاً در حیطه نقاشی قرار می‌گیرند. درواقع ما در این شیوه با نقاشی مواجه هستیم که اساس کارش حروف است.

بر خلاف تصوّر عموم، خط به روش حسّی، خط خطی کردن نیست! پشت این کارها ساعت‌ها تمرین، ممارست، مطالعه و آموزش قرار دارد.

کرِشِنْدو

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم کورش قاضی مراد می‌خوانیم: «روح مفهومی لغزان است. جوهر غیر مادی و ابدی است که فیزیکِ ما را حیات و معنا می‌بخشد. باورها و ارزش‌هایی است که هویت فردی‌مان را شکل می‌دهد. استعاره ای است از عمیق‌ترین و واقعی‌ترین خودمان در ارتباط با بخشی بزرگتر از خودمان.

روح می‌تواند دوره‌هایی از درون‌نگری و تفکر آرام را پشت سر بگذارد و پس از آن نشاط را طی کند و درک، شفقت و خرد خود را در طول زمان افزایش دهد. این فرایند پویا دائم درحال گسترش و تکامل است.

ذهن آگاه و ضمیر ناخودآگاه که بر روح تمرکز دارد عمیقا شخصی و تکان دهنده است. ذهن آگاه روح را تجربه می‌کند و به ما این امکان را می‌دهد که بر افکار، احساسات و خواسته‌های خودآگاهانه به عمد یا غیرعمد عمل کنیم.

ضمیر ناخودآگاه جایگاه شهود و خلاقیت است. جایی که ابهامات و ایده‌ها می‌توانند در ذهن خودآگاه ظاهر شوند. این مخزن پنهان، ژرف‌ترین خرد و بینش روح است.

روح همانند ابزاری موسیقیایی برای انتقال همین احساسات و بیان داستانی است؛ بدون استفاده از کلمات. هارمونی، ریتم و ملودی‌ها در کنار هم به صف می‌شوند تا صوتی بسازند که به گونه‌ای با تجربه انسان هم کلامی کند. جایی که کلمات به تنهایی نمی‌توانند.

نمایش پیش رو، سطح کاملاً حسی و متفاوتی از تجربه رنگ، بافت و بیان روح نقاش است که می‌تواند هم برای هنرمند و هم برای بینندگان، یک تجربه حسیّ کامل باشد. برای هنرمند نمادگرایی، انتزاع و یا سورئالیسم بیان موقعیتی است که نمی‌توان از طریق تصاویر واقعی بازنمایی شوند.»

کرِشِنْدو

شیوا اسلامی، مریم اعتمادسجادی، راحيل بيگي، الهه وكيلي، لادن مشیرفاطمی، سلماز حسيني، سميرا اروني، شیما لطفی و ندا گوهربين ۹ هنرمند منتخبِ این نمایشگاه هستند که از سوی هیات داوران این رویداد متشکل از کورش قاضی مراد، شاهین ترکمن و محمد بزرگی برگزیده شده‌اند.

نمایشگاه «کرِشِنْدو» تا ۱۴ آذر ماه در گالری سهراب میزبان مخاطبان است. علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز یکشنبه‌هه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ به نشانی خيابان سميه، بين مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ مراجعه کنند.

https://didhonar.ir/?p=36618