پلاتوهنر

پگاه بزرگ در گفتگو با پلاتو هنر؛

باید عاشق باشی تا بمانی و ادامه دهی

به گزارش پلاتو هنر، پگاه بزرگ خواننده گروه موسیقی نوشه (ویژه بانوان) است. او فراگیری دستگاه‌های ایرانی را نزد پری ملكی آغاز کرد و در ادامه از آموزش‌های آواز اپرا، از اساتيدی چون محسن منصوری، هادی قضات، مهدی جاور و حميدرضا شعبانی بهره برد. سپس در سال ١٣٩٤ به عنوان پرسوناژ اصلی تئاتر موزيكال «دژاوو» به كارگردانی مسعود دلخواه، در تماشاخانه‌ی ايرانشهر به ايفای نقش پرداخت. همچنین حضور در گروههای كُر و همخوانی با خوانندگان مختلف را تجربه كرده است.

این خواننده در ادامه در فراخوان آواز مجيد درخشانی به همراه سحر زيبايی و صبا محمدی كه خوانندگان موسيقی سنتی هستند، به‌عنوان خواننده سبک فيوژن برگزيده شد. در كنار درخشانی، چندين ضبط با خواندن آوا داشته كه به‌صورت آلبوم درآمد و از ميان آنها، موسيقی فيلم «رقص زندگی»، برنده فستيوال جهانی شده است. در سال ١٣٩٨ به گروه موسيقی نوشه به سرپرستی نيوشا بريمانی پيوست. پگاه بزرگ، از خوانندگان گروه نوشه است كه تجربه چندين اجرای زنده را به‌صورت تک خوان روی صحنه تالار وحدت و فرهنگسرای نياوران همراه با گروه نوشه در سالهای گذشته داشته است.

پگاه بزرگ: بیشتر پاپ می‌خوانم…

پگاه بزرگ درباره فعالیت هنری‌اش در گفتگو با پلاتوهنر توضیح داد: من در یک خانواده هنردوست به دنیا آمدم و از دوران کودکی به موسیقی خوب و درست گوش می‌دادم. ولی خیلی اتفاقی به این مسیر هنری و خوانندگی کشیده شدم. در این سال‌ها در حوزه موسیقی کلاسیک غرب (اپُرا) و موسیقی سنتی فعالیت داشته‌ام. بیشتر پاپ می‌خوانم اما تحریرهایم تحریرهای کلاسیک هستند.

او در ادامه گفت: گروه موسیقی نوشه از سال 1392 تاسیس شده است که من افتخار این را داشته‌ام تا به امروز در این گروه موسیقی پاپ کنار نوازندگان قانون مینو قاسم پور، عود رخساره رستمی، فلوت نیلوفر ابراهیمی، گیتار باس آذین ملک زاده، کیبورد سپیده شایگان، درامز حدیث کرمی، پرکاشن ستاره هاتف، پیانیست دنیا فتحی، شیرین واعظی پرکاشن، سحر دزواری گیتار و نیوشا بریمانی که علاوه بر اداره و تاسیس گروه، کمانچه می‌نوازند صدای خودم را بشنوم و روی صحنه های مختلف انرژی مردم را دریافت کنم.

هر كنسرت برای من يک تجربه‌ی شگفت انگيز است

این هنرمند در توصیف احساسش پس از كنسرت آبان ١٤٠٢ گفت: احساس و انرژی من پس از هر كنسرت وصف نشدنی است. لمس این احساس را نمی‌توانم با هيچ چيز دیگر در زندگی‌ام عوض كنم. قدردان مردم کشورم هستم که این میزان به من عشق می‌دهند. اين عشق برای ادامه این مسیر به من انرژی می‌دهد. در حقیقت هر كنسرت برای من يک تجربه‌ی شگفت انگيز است.

این هنرمند از استقبال نسل جدید از گروه موسیقی نوشه مطرح کرد: خوشبختانه ما از هر نسلی مخاطب داریم ولی در کنسرت های اخیر دهه های ۷۰ و ۸۰ بیشتر از پیش مخاطب ما بوده‌اند.

باید عاشق واقعی باشی تا بمانی و ادامه دهی

این هنرمند درباره محدودیت‌های خانم ها در عرصه موسیقی عنوان کرد: در این شرایط جامعه با وجود یک سری محدودیت ها، فعالیت هنری برای خانم‌ها آنقدر سخت شده‌است که یا کسی وارد این حوزه نمی‌شود و یا ادامه دادن برای آن‌ها دشوار می شود و کناره‌گیری می کنند. در حقیقت باید عاشق واقعی باشی تا بمانی و ادامه دهی.

او تصریح کرد: اينجا مسيری وجود دارد كه تنها از آن من است. بارها خواسته‌ام ادامه ندهم. اما عزيزانی در کنارم بوده‌اند كه اميدوارم كردند. كسانی كه كه مارا دوست دارند هرگز نمی‌گذارند متوقف شويم. انگار ما را همچون قويی هل می‌دهند به رودهايی كه تا به حال نرفته‌ايم.

پگاه بزرگ افزود: البته در این مسیر حمایت مادر و پدرم را فراموش نمی‌کنم. پدرم که همیشه نگران من بود که مبادا مسیر هنر را ادامه دهم اما در حقیقت هر آنچه از هنر دارم از او وام گرفته‌ام. به خاطر می‌آورم در یکی از سفرهای كودكی‌ام در جاده نوار كاست يک موسيقی بی محتوا را از ضبط درآورد و از شيشه ماشين بيرون انداخت. سپس برای ما «خواب های طلايی» را پخش کرد، شايد از همان‌جا نگاه من به هنر تغيير كرد.

از چالش‌های زندگی‌ام برای رشد خودم استفاده می‌كنم

این هنرمند تاکید کرد: هميشه سعی كردم از تمام چالش‌های زندگی‌ام برای رشد خودم استفاده كنم. مشكلات بسیاری بر سر راه موزيسين‌های خانم و به ویژه خوانندگان قرار دارد. من به اينكه توانسته‌ام از اين سختی‌ها عبور كنم هميشه فكر می‌كنم.

او ادامه داد: يكی از چالش های من به عنوان خواننده اين است كه الگويی برای من وجود ندارد. يعنی هيچ مورد مشابهی در حال حاضر در كشورمان وجود ندارد كه بتوانم بگويم كاش روزی برسد که مانند او باشم. اكثر خواننده‌های معاصرمان يا به گونه‌ای از كشورمان رفته‌اند يا فعاليتی ندارند و يا فعاليتشان به صورت استوديویی است و نه به صورت اجرای زنده. این اتفاق به من کمک می کند تا خود واقعی ام باشم و اين را به فال نيک گرفته‌ام.

خوشبختانه رو به پیشرفت هستیم…

این خواننده اظهار کرد: وقتی شما زمان و انرژی خود را به فعالیت هنری اختصاص دهید که آن فعالیت به خوبی اطلاع‌رسانی نشود با چالش بزرگی رو به رو می‌شوید. بدیهی است که ارتباطات رسانه‌ای گسترده‌تر و حمایت قشر هنری می‌تواند در این مسیر تاثیر مثبتی داشته باشد. با این وجود خوشبختانه در مسیرمان رو به پیشرفت هستیم و مخاطبان تا به امروز به خوبی توانسته‌اند با ما ارتباط برقرار کنند.

مخاطب برای شنیدن صدایی در کنسرت شرکت می‌کند که تا به‌حال آن صدا را نشنیده‌است

پگاه بزرگ تصریح کرد: محدودیت هایی که در عرصه موسیقی وجود دارد برای مخاطبان هم چالشی ایجاد می‌کند. مردم برای شنیدن صدایی در کنسرت شرکت می‌کنند که تا به امروز آن صدا را نشنیده‌اند. مگر اینکه مخاطب همیشگی من باشند. در غیر این صورت مخاطبان با صدای من اصلا آشنایی ندارند که بخواهند در کنسرت ها شرکت کنند.

این خواننده اظهار کرد: با توجه به اینکه حرفه ای که در حال حاضر از آن ارتزاق می‌کنم مربوط به معماری و دکوراسیون داخلی ساختمان است برای مراقبت از صدایم سعی می‌کنم همیشه ماسک داشته باشم. باور دارم مانند یک فوتبالیست که همیشه در معرض خطا و خطر قرار می‌گیرد، حجره خواننده هم همیشه در معرض آسیب است و باید از صدای خود مراقبت کند. طبیعتا یک سری پرهیزهای تغذیه هم دارم.

پگاه بزرگ در پایان گفتگو گفت: حتم دارم روزگار ديگری خواهد آمد. فرقی نمی‌كند. ما قسمتي از اين مسير هستیم يا تمامش
فقط خدا كند آن روز باشيم…

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

موسیقی فاخر با هارمونی غنی همیشه با استقبال مواجه می‌شود

حضور خانم‌ها در گروه‌های موسیقی نباید نمایشی باشد

 

https://didhonar.ir/?p=35694