پلاتوهنر

محمد اله‌یاری:

در تلاشیم سرود را در جایگاه واقعی‌اش حفظ کنیم

به گزارش پلاتو هنر، نشست خبری جشنواره ملی سرود فجر با حضور محمد اله‌یاری مدیر کلی دفتر موسیقی و رئیس جشنواره، حامد جلیلی دبیر جشنواره و حسین صیامی دبیر اجرایی در سالن جلسات دفتر موسیقی ساختمان موسیقی در ساعت 10:30

به گزارش پلاتو هنر، نشست خبری جشنواره ملی سرود فجر با حضور محمد اله‌یاری مدیر کلی دفتر موسیقی و رئیس جشنواره، حامد جلیلی دبیر جشنواره و حسین صیامی دبیر اجرایی در سالن جلسات دفتر موسیقی ساختمان موسیقی در ساعت 10:30 برگزار شد.

در ابتدا محمد اله‌یاری عنوان کرد: این نشست خبری اقدام مبارکی است، معمولا چند روز پیش از جشنواره نشست خبری مربوط به آن جشنواره برگزار می شود. حال این بار همزمان با انتشار فراخان، نشست خبری جشنواره سرود را برگزار کرده‌ایم که برای پیشرفت در این مسیر اخبار جشنواره را به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم این جشنواره را به بهترین شکل برگزار کنیم. همواره تاکید بر این است که گونه سرود فراموش نشود. با راه اندازی دفتر سرود در تلاش هستیم سرود را در جایگاه واقعی وزارت فرهنگ و ارشاد حفظ کنیم.

اله‌یاری درباره اهداف دفتر سرود مطرح کرد: در ابتدا هدف دفتر سرود تولی‌گری و حضور پر تولید در بازار سرود است که سایت رسمی سرود شکل بگیرد تا بتوانیم گروه های سرود را بهتر شناسایی کنیم. در ادامه برای این گروه ها کدهای شناسنامه در نظر گرفته می‌شود. موضوع بعدی تنومندسازی سرپرستان گروه سرود است تا برای آموزش آن‌ها بتوانیم بیشتر پیگیری کنیم. در این راستا فیلم های آموزشی با اساتید سرود ضبط شده و در اختیار اساتید قرار داده می‌شود.

او افزود: در انتخاب متن، آهنگ و کلام به‌گزینی را در پیش گرفته‌ایم تا غنی سازی و تقویت برای سرود ملی اتفاق بیوفتد. سعی داریم در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی به حوزه سرود بیشتر توجه کنیم. چون معمولا تا زمانی که به بخش دانشجویی می‌رسیم سرود را فراموش می‌کنیم. آنچه حائز اهمیت است انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه ها برای تقویت بخش سرود است.
دفتر سرود قصد دارد تنظیم گر و هماهنگ کننده اقدامات باشد و قصد رقابت با سایر مراکز را ندارد. یکی دیگر از اقدامات مهم دفتر سرود برگزاری جلسات با فعالان سرود است که به دنبال سرپرست گروه ها برویم.

جلیلی توضیح داد: تا به امروز دفتر سرود از حوزه تولید غافل نبوده است. سعی داشته‌ایم تا به مناسب های مختلف به صورت آلبوم سرودهای مختلفی را به بهترین نحو منتشر کنیم.

او تصریح کرد: در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته سالن ارسباران به موضوع سرود اختصاص پیدا کرد. امسال هم که به بخش سرود یک بخش مجزا اختصاص داده‌ایم. سرود این قابلیت را دارد که جشنواره ملی و مستقل داشته باشد تا با حضور گروه های مختلف به ایجاد انگیزه، رفاقت و مودت بین تولیدکننده های سرود بیانجامد. سرود قابلیت این را دارد تا به آن پرداخته و رسیدگی شود. در اینجا هدف ارتقای سطح ذائقه شنیداری موسیقی مردم است.

حسین صیامی دبیر اجرایی یکی از فعالان عرصه سرود در سال های پیشین عنوان کرد: فراخان جشنواره سرود به سه بخش تقسیم می‌شود. علاقه مندان می توانند در سه بخش اصلی کُر، سرود و آکاپلا در این فراخان شرکت کنند. آکاپلا به اجرای موسیقی بدون ساز گفته می‌شود. همچنین دوبخش جانبی کتاب با موضوع جمع خوانی و پایان نامه و رساله است.

او ادامه داد: محورهای اساسی این فراخان مقاومت و حماسه، ملی و آیینی و بخش آزاد هستند که آثار موسیقی می توانند در این محورها حضور پیدا کنند.

صیامی درباره شرایط لازم برای حضور در جشنواره توضیح داد: برای حضور در جشنواره سرود هیچ‌گونه محدودیت جنسیتی قایل نیستیم. رده های سنی مختلف خانم و آقا می توانند در این جشنواره حضور داشته باشند که این وجه تمایز این جشنواره نسبت به سایر جشنواره‌ها است.

او در ادامه گفت: این جشنواره در 4 مرحله اجرایی طراحی شده است. در ابتدا آثار باید به صورت زنده و اختصاصی باید برای جشنواره بازخوانی شوند تا بتوانیم قطعاتی که در استودیو خوانده می‌شود و صدای آن‌ها پالایش می‌شود را متمایز کنیم. در مرحله مقدماتی آثاری که به مناطق استانی راه پیدا می‌کنند بررسی می‌شوند. با توجه به گستردگی مناطق چند منطقه را به عنوان مناطق میزبان انتخاب می کنیم که گروه های اجرا در این مناطق حضور پیدا می کنند تا زمانی که به مرحله نهایی برسند.

صیامی افزود: بین مرحله نهایی و استانی مرحله راهبری را انتخاب می کنیم که در این مرحله هنرمندان باید اثر را از نوع خلق کنند. قابل ذکر است که این جشنواره در 5 روز و در هر روز 6 اثر به صورت زنده مورد داوری قرار می‌گیرند. در نهایت هم روز اختتامیه را در پیش داریم. مهلت ارسال آثار از ابتدای آبان شروع شده و تا 30 آبان ادامه دارد. ممکن است بنا بر لزوم چند روزی مهلت این فراخان تمدید شود. مرحله استانی هم از 5 آذر ماه تا 30 آذر در نظر گرفته می‌شود. تا به امروز حدود ۳۱۰ گروه ثبت نام کرده اند.

صیامی درباره آینده گروه‌های برگزیده توضیحاتی ارائه کرد: قطعا در آینده گروه ها را رها نمی‌کنیم. برنامه پشتیبان فنی و آموزش‌های لازم حضوری و آنلاین انجام می‌شود. برای بخش موسیقی نواحی یک جایزه در نظر گرفته می شود. پیش از مرحله استانی یک مرحله برای آموزش مربی در نظر گرفته می شود که بتوانیم تا حد امکان به موسیقی محلی توجه شود. در این راستا بخش های نواحی با شناسه محلی خود در جشنواره شرکت می‌کنند.

اله یاری در پاسخ به این سوال که آیا دولت های پیشین برای احیای سرود مقاوت داشته اند توضیح داد: هیچوقت در این سال‌ها سرود کنار گذاشته نشده  و همیشه در فراز و نشیب‌های کشور و در مناسب های مختلف به اشکال مختلف حضور داشته است. در این سال ها سرود بار اصلی انتقال شعار و مفاهیم انقلاب را بر دوش داشته است. دولت هم وظیفه خود می‌داند تا از سرود حمایت کند.

جلیلی در پاسخ به این سوال که چگونه و تا چه حد سرود به بحث اخلاق می‌پردازد توضیح داد: در بخش ملی موضوع خانواده، اخلاق، تربیت و پرداختن به تربیت را جدی تر دیده‌ایم و جایزه ویژه ای برای بخش تربیت در نظر گرفته‌ایم.

اله یاری افزود: باید کمک کنیم تا سرورهای متنوعی در کشور تعبیه شود. باید بتوانیم در مناسبت‌های مختلف سرود تولید کنیم. تنوع و رنگانگی آثار تولید به عمومی تر و مردمی شدن سرود کمک می کند.

جلیلی در خصوص اینکه بخش کیفی سرود و عدم پلی بک برنامه دفتر سرود برای افزایش سطح کیفی سرود است، تاکید کرد: توجه ویژه به بخش کُر برنامه ارتقای سطح کیفی سرود است. پلی بک خوانی آفت است و می تواند سرود را از ذات اصلی خود دور کند. در این راستا برای این بخش آموزش در نظر گرفته ایم. سطح بالای جمع خوانی کُر است که کاملا علمی و اصولی خوانده می شود. گروه سرود باید این کار های گروه کر بشنوند و از آنها الگو بگیرد. البته اجرای پلی بک خواندن همیشه بد نیست ولی عادت شدن روی سطح کیفی تاثیر می گذارد.

جلیلی در پایان تصریح کرد: آموزش در بستر سایت انجام می‌شود. علاقه مندان می توانند از نقاط مختلف کشور به بخش آموزش سایت دسترسی داشته باشند حتی اگر از اهالی سرود نباشند ولی برای بخش های آموزشی به صورت تخصصی مربی و سرپرست گروه ها می توانند در این بخش فعالیت داشته باشند تا یک گروه قابل قبول را اداره کنند.

سمیرا اسدیان

https://didhonar.ir/?p=35647