پلاتوهنر

شقایق عوض‌ زاده در گفتگو با پلاتو هنر؛

فیلم کوتاه مادر تمام فیلم‌هاست

به گزارش پلاتو هنر، شقایق عوض‌ زاده نویسنده و کارگردان سینما از سال 89 فعالیت هنری خود را آغاز کرده است. این کارگردان از سال 95 وارد عرصه تئاتر شده و نمایش‌های «چشم انتظار»، «سقای حرم» و «عشاق» را روی

به گزارش پلاتو هنر، شقایق عوض‌ زاده نویسنده و کارگردان سینما از سال 89 فعالیت هنری خود را آغاز کرده است. این کارگردان از سال 95 وارد عرصه تئاتر شده و نمایش‌های «چشم انتظار»، «سقای حرم» و «عشاق» را روی صحنه برده است. عوض‌ زاده همچنین در زمینه فیلم کوتاه فعال بوده و «دستپخت مامان»، «یک لقمه مهر»، «کارخونه آدم‌سازی»، «لحظه کما» و… تولیدات او در این زمینه محسوب می‌شوند.

شقایق عوض‌ زاده در گفتگو با پلاتو هنر با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران توضیح داد: این جشنواره سالهاست که برگزار می‌شود و بیشترین کمک آن مختص به کسانی بوده که تازه قصد ورود به کار را داشتند. حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران باعث ایجاد انگیزه‌ خوبی برای کسانی که هیچ تجربه‌ای ندارند، می شود و همچنین باعث می‌شود تا آن شخص بتواند جرأت کند و چیزی که ساخته را برای اولین بار در یک مکان پخش کند.

او ادامه داد: احساس می‌کنم بیشترین تاثیر این جشنواره می‌تواند برای کارگردانان باشد و باعث پیشرفتشان شود زیرا خطاهایشان گرفته می‌شود و مسیر درست پیش پایشان قرار می‌گیرد.

شقایق عوض‌ زاده با اشاره به فیلم کوتاه در سینمای ایران گفت: از آنجایی که من کارم را از پشت صحنه و در گروه کارگردانی آغاز کرده‌ام، اصول کارگردانی و حرفی که فیلم می‌زند برایم مهم بود. به نظرم فیلم کوتاه مادر تمام فیلم‌هاست. در فیلم کوتاه، کارگردان سعی می‌کند در کمترین زمان ممکن، بهترین چیز را به مخاطب نشان دهد. بنابراین برحسب موضوعیتی که کارگردان در نظر دارد و اینکه چه چیزی را می‌خواهد، سوژه‌اش را با خلاقیت به تصویر می‌کشد. در فیلم‌های کوتاه معمولا قشنگ‌ترین و غافلگیرانه ترین نوع فیلم در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

این کارگردان با اشاره به اهمیت فیلم کوتاه در عصر جدید عنوان کرد: در دنیایی که مخاطبان ممکن است یک کتاب را تا آخر نخوانند یا حتی حوصله به اتمام رساندن یک فیلم سنیمایی را نداشته باشند و ترجیحشان فیلم‌ یا مطالب کوتاه اینستاگرامی باشد، ارزش و اهمیت سینمای فیلم کوتاه مشخص می‌شود. به نظرم فیلم کوتاه حتی در پر مشغله‌ترین شرایط هم می‌تواند مانند تئاتر خیابانی مخاطبان را جذب خود کند، البته اگر کارگردان بتواند در همین زمان کوتاه یک حرف را با زبانی درست به مخاطب منتقل کند.

عوض‌ زاده با اشاره به اینکه هر کارگردانی که می‌خواهد تجربه کسب کند باید فیلم کوتاه بسازد، گفت: به نظرم قبل از ساخت یک فیلم بلند هر کارگردانی حتی برای کسب تجربه باید فیلم کوتاه بسازد. تجاربی که کارگردان ها از این حوزه به دست می‌آورند طبیعتا کمک‌ کننده خواهند بود. به عنوان مثال حتی نوع قاب‌بندی‌هایی که یک کارگردان به صورت آکادمیک یاد می‌گیرد با چیزی که در اثر تجربه می‌آموزد، کاملا تفاوت دارند.

این کارگردان در پایان با اشاره به ژانر مورد علاقه خود برای فیلمسازی عنوان کرد: فیلم‌هایی که تا امروز کار کردم، معمولا جنبه اجتماعی، معمایی و روانشناسی داشته‌اند. در کارهای من معناگرا بودن مهم است. دوست دارم مخاطب از چیزی که می‌بیند لذت ببرد و همزمان به آن فکر کند.

 

بیشتر بخوانید:

دفتر انجمن در تبریز نیاز به تجهیز امکانات دارد

https://didhonar.ir/?p=33981