پلاتوهنر

فیلم کوتاه تهران در آینه پلاتو هنر-9؛

فاطمه سادات جوادی: چالش آشپز باتجربه هیئت در «سردست»

به گزارش پلاتو هنر، فاطمه سادات جوادی کارگردان فیلم کوتاه «سردست» که در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره شکل گیری و پروسه تولید این فیلم کوتاه و کارهای آینده خود توضیح داد.

فاطمه سادات جوادی کارگردان فیلم کوتاه «سردست»

فاطمه سادات جوادی در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل گیری ایده این فیلم توضیح داد: ایده فیلم کوتاه «سردست» مثل اکثر ایده‌های دیگر که فیلمساز تصویری می‌بیند و جرقه‌ای زده می‌شود و روزها و مدت‌ها به آن فکر می‌کند، نبود. ما پارسال با مدیر خانه فیلم خانواده عقیق آقای سلطانی تصمیم گرفتیم حتما یک فیلم برای امام حسین تولید کنیم.

وی ادامه داد: با بچه‌های عقیق کارگاهی تشکیل دادیم که آقای مهدی شریفی منتور این کارگاه بودند و طی چند جلسه به چند ایده یک خطی رسیدیم و و آن‌ها را در جلسات بارش فکری بعد از کارگاه ادامه دادیم و ایده «سردست» از دل این جلسات بارش فکری بیرون آمد که همه این پروسه طی چند روز فشرده انجام شد.

فاطمه سادات جوادی کارگردان فیلم کوتاه «سردست»

این کارگردان درباره پروسه تولید و ساخت فیلم «سردست» بیان کرد: از زمان ایده تا ساخت حدودا دو هفته طول کشید که تقریبا شبانه روزی به نوشتن و بازنویسی فیلمنامه گذشت. در همین حین کارهای پیش تولید مثل انتخاب لوکیشن و بازیگر و … انجام می‌شد. چون تولید «سردست» بدون هیچ بودجه‌ای و با هزینه خود عقیق جلو می‌رفت پس ما مجبور شدیم که کار را یک روزه، البته یک روز لانگ جمع کنیم. عوامل از 5 صبح آفیش شدند و فیلمبرداری تا حدود 3 شب طول کشید که بیشتر عوامل هم کاملا دلی پای کار بودند.

کارگردان «سردست» در ادامه درباره داستان این فیلم کوتاه مطرح کرد: فیلم «سردست» درباره حاج حبیب، آشپز با تجربه هیئتی است که متوجه می‌شود برای غذای نذری ظهر عاشورای هیئت مشکلی پیش آمده است و اکنون تصمیم حاج حبیب است که مهم است. تمام تلاش ما در فیلم این بود که داستان درست روایت شود و بتوانیم موقعیتی دراماتیک خلق کنیم و بدون شعار دادن چالش حاج حبیب را با آموزه‌های مکتب امام حسین حل کنیم.

وی افزود: فیلم کوتاه «سردست» ۷ دقیقه است که به تهیه کنندگی علی اصغر سلطانی‌نژاد و اسماعیل عظیمی و نوشته عبدالحسین عبدی و فاطمه سادات جوادی از تولیدات خانه فیلم عقیق در سال ۱۴۰۱ و در شهر قم تولید شد.

جوادی درباره حضور در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران توضیح داد: فکر می‌کنم جشنواره فیلم کوتاه تهران برای همه فیلمسازان کوتاه یک هدف محسوب می‌شود و من از سال 93 که هنرجوی انجمن سینمای جوان شدم، تقریبا سعی کردم هر ساله با حضور در جشنواره فیلم‌ها را ببینم و خوشحالم که فیلمم امسال کنار بهترین فیلم کوتاه‌های تولید شده سال اخیر به نمایش درمی‌آید.

فاطمه سادات جوادی در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: در حال حاضر مشغول نوشتن فیلمنامه جدیدم با محوریت خانواده هستم که نگارش این فیلمنامه با یکی از دوستانم انجام می‌شود و مراحل پایانی بازنویسی را طی می‌کند و ان‌شالله قصد دارم که همین امسال ساخته شود.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از تهیه‌کننده: اسماعیل عظیمی، علی اصغر سلطانی‌نژاد، کارگردان: فاطمه‌ سادات جوادی، نویسندگان: عبدالحسین عبدی، فاطمه‌ سادات جوادی، مشاور پروژه: علی‌اصغر سلطانی‌نژاد، مشاور کارگردان: اسماعیل عظیمی، مدیر تولید و برنامه‌ریز: مسعود محمدیان، عکاس: عبدالحسین عبدی، تصویر: جلال رحیمی، صدا: صادق مشهدی، تدوین و اصلاح‌ رنگ: سید جواد موسوی، صداگذار: صادق محمدپور، صحنه: امیر اجلی، گریم: میلاد قره‌داغی، بازیگران: سید عباس حسینی، احمد شریفی‌فرد، سبحان شجاعی، سید محسن افضلی، جانشین تولید: شهرام اجلی، منشی صحنه: حسین محلوجیان، مسئول هنروران: مصطفی کاظم‌لو، دستیار کارگردان: محمد‌مهدی قاسمی، دستیاران تصویر: محمدمهدی هاشم‌نژاد، اکبر زندیه، مصطفی محمدی، دستیار صدا: ابوالفضل کوچکی، دستیار صحنه: امیرحسین نبی‌گل، پشتیبانی فنی: استودیو دید، تهیه شده در خانواده عقیق.

 

بیشتر بخوانید:

مریم جمالی: «مه لقا» از دردهای کاخ ناصرالدین شاه می‌گوید

محمدرضا مرادی: «افسانه کوه ننوک» برگرفته از یک افسانه ژاپنی

سهیلا پورمحمدی: روایت رابطه پدر و دختر چوپان در «دَدَ چوپان»

اسماعیل عظیمی: «صوراحیل» اتفاقی که منجر به کشفی بزرگ می‌شود

زهره صباغیان: «اذان صبح به افق یزد» قصه پیرمردی تنها که با همسرش قهر کرده است

کیارش دادگر: «استیک» تولدی که با یک اتفاق وحشتناک دگرگون می‌شود

سونیا فردی‌پور: «یادگاری» داستان پسری که شرایط واقعی زندگی خود را نمی‌پذیرد

 

محمد زکی زاده

 

https://didhonar.ir/?p=33272