پلاتوهنر

فیلم کوتاه تهران در آینه پلاتو هنر-5؛

زهره صباغیان: «اذان صبح به افق یزد» قصه پیرمردی تنها که با همسرش قهر کرده است

به گزارش پلاتو هنر، زهره صباغیان کارگردان فیلم کوتاه داستانی «اذان صبح به افق یزد» که در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره شکل‌گیری و پروسه تولید این فیلم کوتاه و کارهای آینده خود توضیح داد.

زهره صباغیان کارگردان فیلم کوتاه داستانی «اذان صبح به افق یزد» در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل گیری ایده این فیلم گفت: ایده این فیلم کوتاه را سال‌ها پیش در یکی از سحرهای ماه رمضان از پدرم وام گرفتم که مدام موج رادیو را تغییر می‌دادند. بعدتر داستانی برای آن طراحی کردم و آن را نوشتم.

وی ادامه داد: حرفه اصلی و کار من تدوین است ولی خب فیلمنامه این فیلم را نوشته بودم و در پیچینگی که برگزار شد، ثبت نام کردم که خداراشکر پذیرفته شد و به همین ترتیب به سراغ تولید آن رفتم.

زهره صباغیان فیلم اذان صبح به افق یزد

صباغیان درباره پروسه تولید فیلم کوتاه «اذان صبح به افق یزد» توضیح داد: فیلمبرداری این فیلم را در خرداد 1402 و طی سه روز به صورت فشرده انجام دادیم و کارهای پس تولید آن هم در تیر ماه به انجام رسید. مقداری پیش تولید زمان‌بر داشتیم که بیشتر کارها هم برای مهیا و آماده سازی لوکیشن بود که در یکی از روستاهای شهر یزد قرار داشت. وگرنه در بحث تولید و عوامل خداراشکر هیچ مشکلی نداشتیم.

وی درباره تولید این فیلم در استان یزد گفت: قطعا داستان مشخص می‌کند که یک فیلم در کجا فیلمبرداری شود اما این فیلمنامه هر کجا می توانست تولید شود اما من دوست داشتم این کار را در شهر خودم یزد تولید کنم. طبیعی است که هر فردی آشنایی بیشتری با زادگاه خود دارد و می‌تواند از جزئیات این اشراف هم در فیلم خود بهره ببرد و من نیز تلاش کردم تا از این مورد استفاده ببرم و در کنار این موارد توجه به لهجه در این فیلم برای من بسیار حائز اهمیت بود.

کارگردان فیلم «اذان صبح به افق یزد» در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: من در رشته سینما و گرایش تدوین تحصیل کرده‌ام و از سال 83 کار خود را شروع کرده‌ام ولی اگر بخواهم از فعالیت سینمایی ام به طور مستمر بگویم حدودا از سال 1391 تا به الان مشغول کار و فعالیت حرفه‌ای بوده‌ام. در کنار این موارد که عرض کردم چند کار فیلم کوتاه هم داشته‌ام که خب در این قواره و زمان 14 دقیقه‌ای و… نبوده است. با این حساب به عبارتی فیلم کوتاه «اذان صبح به افق یزد» برای خود من به عنوان اولین فیلم داستانی جدی‌ام محسوب می‌شود.

وی درباره حضور در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: بسیار خوشحالم که فیلم من توسط هیات انتخاب برای حضور در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. این اولین حضور من در جشنواره فیلم کوتاه تهران است و امیدوارم که «اذان صبح به افق یزد» به خوبی در این جشنواره دیده شود.

زهره صباغیان در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: یک فیلمنامه بلند نوشته و چند ایده برای فیلم کوتاه دارم اما درحال حاضر تصمیم قطعی ندارم که خودم آن‌ها را بسازم یا نه. در هر حال مانند گذشته به کار تدوین مشغول خواهم بود ولی اگر شرایط برای تولید فیلم مهیا باشد و بتوان به سراغ تولید فیلمنامه‌ای رفت که حرف ارزشمندی برای گفتن داشته باشد، شاید فیلم بعدی خود را هم بسازم.

اذان صبح به افق یزد

در خلاصه داستان فیلم «اذان صبح به افق یزد» آمده است: «قصه فیلم درباره پیرمردی تنها در ماه رمضان است که با همسرش قهر کرده و راضی به آشتی نمی شود، از طرفی هرچه تلاش می کند نمی تواند به تنهایی برای سحری بیدار شود، تا اینکه…»

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: نویسنده و کارگردان: زهره صباغیان، تهیه کننده: زهره صباغیان و انجمن سینمای جوان، بازیگر: محمدرضا اسکندری فر، مدیر تولید: مرتضی ایمانی راد، مدیر فیلمبرداری: رامین راستجو، اتالوناژ: علیرضا ناظمیان، صدابردار و صداگذار: سلمان، گریم: ساقی شاهمرادی، دستیار کارگردان و منشی صحنه: فاطمه السادات متولی، دستیاران صحنه: شادی شفیعی، مهشید یوسفی و مژده خبازیان، دستیاران تصویر: مهدی دشتی و ابوالفضل رکوعی، دستیار صدا: محمدحسین زارع و تدارکات: وحید ابویی.

 

بیشتر بخوانید:

مریم جمالی: «مه لقا» از دردهای کاخ ناصرالدین شاه می‌گوید

محمدرضا مرادی: «افسانه کوه ننوک» برگرفته از یک افسانه ژاپنی

سهیلا پورمحمدی: روایت رابطه پدر و دختر چوپان در «دَدَ چوپان»

اسماعیل عظیمی: «صوراحیل» اتفاقی که منجر به کشفی بزرگ می‌شود

محمد زکی زاده

https://didhonar.ir/?p=32607