پلاتوهنر

فیلم کوتاه تهران در آینه پلاتو هنر-3؛

سهیلا پورمحمدی: روایت رابطه پدر و دختر چوپان در «دَدَ چوپان»

به گزارش پلاتو هنر، سهیلا پورمحمدی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «دَدَ چوپان» که در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره شکل گیری و پروسه تولید این فیلم کوتاه و کارهای آینده خود توضیح داد.

سهیلا پورمحمدی کارگردان فیلم کوتاه «دَدَ چوپان» در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل گیری ایده این فیلم گفت: همیشه تصاویری از کارتون «دختری در کوهستان» و دختر بچه‌ای که با پدرش در دره‌ای زندگی می‌کند را در ذهن داشتم. ازطرف دیگر به پرداختن به نسبت‌ها و رابطه‌ها علاقه‌مند هستم. این‌ها مانند ایماژ در ذهن من بود و به همین دلیل به سراغ فیلم «دَدَ چوپان» رفتم.

فیلم «دَدَ چوپان» سهیلا پورمحمدی

وی ادامه داد: من فرزند همین اقلیم شمال کشور هستم و علاوه بر زیبایی‌هایی که این نقطه از کشور دارد من این زیست بوم را می‌شناسم. به همین دلیل قصه‌هایی که می‌نویسم و لوکیشن‌هایی که در نظرم می‌آید مربوط به همین اقلیم و مال همین آدم‌ها است. کودکی من در آن ییلاقات گذشت و این‌ها تصاویر پررنگ کودکی من هستند که شبیه یک ایماژ در ذهن من می‌چرخیدند و من آن‌ها را به تصویر کشیدم. همچنین از منظر روانشناسی شکل رابطه در نسبت‌های خانوادگی برایم اهمیت دارد، به همین دلیل مانند کار قبلی خود «جان داد»، در همین کار هم به سراغ نسبت خانوادگی رفتم و یک پدر و دختر را نشان دادم.

کارگردان «دَدَ چوپان» درباره داستان این فیلم بیان کرد: داستان این فیلم کوتاه که حدودا 18 دقیقه‌ است و در فضای بومی روایت می‌شود؛ درباره پدر و دختری چوپان است که در دره‌ای خالی از سکنه به تنهایی زندگی می‌کنند. رابطه عاطفی پدر با گوسفندان حسادت دختر را که دوران فقدان مرگ مادر را می‌گذراند، برمی‌انگیزد و اتفاقاتی را رقم می‌زند.

کارگردان فیلم «جان داد» که به بهترین فیلم کوتاه داستانی جشنواره بین‌المللی حوا انتخاب شد، درباره وضعیت این فیلم نیز مطرح کرد: فیلم کوتاه «جان داد» عناوینی چون تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی روتاری ترکیه و جایزه ویژه هیات داوران سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را دریافت کرده و در جشنواره‌های متعددی در کشور‌های ایتالیا، روسیه، ترکیه، آلمان و… اکران شده است. با این وجود چیزی حدود 2 سال از پخش این فیلم گذشته است و بعد از اتفاقات و افتخارات متعددی که به دست آورده است، پخش آن دیگر تمام شده است. هرچند اتفاقات خوبی برای «جان داد» افتاد ولی انتظار من از آن بیشتر بود.

وی ادامه داد: به امید خدا در حال مذاکره برای پخش فیلم «دَدَ چوپان» هستم که بعد از جشنواره فیلم کوتاه تهران به طور جدی به سراغ آن برویم و به دنبال یک پخش کننده‌ای هستم که استراتژی مناسبی داشته باشد و تلاش خواهیم کرد که درابتدا این فیلم را برای ثبت نام در جشنواره برلین مهیا کنیم.

پورمحمدی درباره حضور در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: من از 18 سالگی که اولین فیلم خود را ساختم به دنبال حضور در جشنواره بودم و همان فیلم اولم را هم به جشنواره فرستادم که در بخش جنبی جشنواره حضور داشت. در این سال‌ها فیلمنامه‌ها و کارهای من در جشنواره منطقه‌ای حضور داشته است اما حضور در بخش اصلی جشنواره فیلم کوتاه تهران با «جان داد» برای من اتفاق افتاد.

وی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره مهمی است و زحمت فیلمساز در آنجا دیده می‌شود. قطعا بسیاری از فیلمسازان چشم انداز حضور در این جشنواره را داشته و دارند. باتوجه به زمانی که گذاشتم و انرژی و تلاشی که کردم این جشنواره بسیار برای من مهم است. هرچند که دیر به این اتفاق دست پیدا کردم ولی اینکه مخاطبان جدی به دیدن فیلم تو می‌نشینند بسیار مهم و لذتبخش است.

سهیلا پورمحمدی در پایان درباره کارهای بعدی خود گفت: درحال حاضر سه فیلمنامه کوتاه دارم که 2 تای آن‌ها برای خودم و یکی از آن‌ها اقتباسی از یکی از آثار هوشنگ مرادی کرمانی است. در مرحله بازنویسی این سه فیلمنامه هستم که احتمالا یکی از آن دو فیلمنامه که عرض کردم تماما برای خودم است را در پیچینگ ثبت نام کنم. به هر ترتیب شرایط تولید هرکدام مهیا باشد به سراغ ساخت آن خواهم رفت.

فیلم «دَدَ چوپان» سهیلا پورمحمدی
فیلم «دَدَ چوپان» سهیلا پورمحمدی

ازجمله آثار سهیلا پورمحمدی می‌توان به «دَدَ چوپان»، «وَرِما»، «جان داد»، «بغض خاک»، «چتر سیاه»، «جمعه خیس»، «سکانس آخر»، «بالا نشین»، «بالشت مامان» و «الگانس» اشاره کرد.

عوامل فیلم کوتاه «دَدَ چوپان» عبارتند از نویسنده و کارگردان: سهیلا پورمحمدی، بازیگران: زینب شعبانی، روح‌الله بخت‌شاهی و نیلوفر فلاحتی، فیلمبردار: آرمین یوسف‌زاده، دستیار فیلمبردار: نعیم اسمی، صدابردار: علیرضا دریادل، دستیار صدا: روزبه موحدی، صداگذاری: محمد قاسمی، دستیار و برنامه‌ریز: صدرا اصغری، تدوین: علیرضا وحدی، جلوه‌های ویژه: محمد ثانی‌فر، اصلاح رنگ‌ونور: سامان مجد وفایی، موسیقی: پیام آزادی، عکاس: محمدجواد منفرد، گروه تولید و تدارکات: عرفان پندار، میلاد مخلصیم، میلاد رافخایی، امیر ظهیری و عباد نوری، مشاور رسانه‌ای: محمد کفیلی، سرمایه‌گذار: آرش سادات و تهیه کننده: انجمن سینمای جوانان ایران، طراح پوستر: امیر جهانی.

بیشتر بخوانید:

مریم جمالی: «مه لقا» از دردهای کاخ ناصرالدین شاه می‌گوید

محمدرضا مرادی: «افسانه کوه ننوک» برگرفته از یک افسانه ژاپنی

محمد زکی زاده

https://didhonar.ir/?p=31989