پلاتوهنر

هوش مصنوعی با هنر چه کرد؟

به گزارش پلاتو هنر، این روزها هوش مصنوعی محرکِ واکنش و عملکردهای متفاوتی در دنیای هنر شده است. به همین دلیل، سعی کردیم تا اتفاقاتی را که اخیرا در حوزه هنر و هوش مصنوعی خبرساز شده بودند، ترجمه و منتشر

به گزارش پلاتو هنر، این روزها هوش مصنوعی محرکِ واکنش و عملکردهای متفاوتی در دنیای هنر شده است. به همین دلیل، سعی کردیم تا اتفاقاتی را که اخیرا در حوزه هنر و هوش مصنوعی خبرساز شده بودند، ترجمه و منتشر کنیم.

ChatGPT جدید چه توانایی‌هایی دارد؟

OpenAI در بیانیه‌ای مطبوعاتی نسخه‌ جدید ChatGPT را رونمایی کرد. این چت‌بات در جدیدترین نسخه‌اش می‌تواند ببیند و بشنود و حرف بزند. این توصیفی است که OpenAI برای توانایی فهم فایل‌های صوتی و پاسخ با صدای مصنوعی و پردازش تصاویر در ChatGPT به‌کار برده است.

به‌روزرسانی جدید ChatGPT بزرگ‌ترین تغییر این چت‌بات از زمان رونمایی مدل زبانی GPT-4 محسوب می‌شود. اکنون کاربران چت‌جی‌پی‌تی می‌توانند با این چت‌بات مکالمه‌ صوتی برقرار کنند. ChatGPT پنج صدای مختلف ارائه می‌دهد تا از میان آن‌ها صدای مدنظر خودتان را انتخاب کنید. همچنین، ChatGPT می‌تواند محتوای تصاویر را درک و مهم‌ترین نکات آن‌ها را استخراج کند.

«پرسونا»‌ی برگمان با هوش مصنوعی ساخته می‌شود

در حرکتی که بیشتر مردم آن را جنجالی قلمداد می‌کنند، جشنواره فیلم یوتبُری با استفاده از هوش مصنوعی، آغاز به بازسازی درام «پرسونا» اثر اینگمار برگمان کرده است. این جشنواره فیلم سوئدی با همکاری استودیو «اس اف»، استودیو فیلم «گوتنبرگ» و بنیاد اینگمار برگمان، نسخه هوش مصنوعی فیلم «پرسونا» را می‌سازد. آلما پویستی (بازیگر فیلم «برگ‌های افتاده») به جای لیو اولمان در نسخه جدید این فیلم حضور دارد.

با تکنولوژی جدید هوش مصنوعی، چهره پویستی را به صورت دیجیتالی با چهره اولمان که در «پرسونا» با نقش الیزابت وُگلر معروف است، جایگزین خواهند کرد. جشنواره فیلم یوتبُری این پروژه را یک «آزمایش سینمایی» خطاب کرد و نسخه جدید این فیلم را «پرسونای دیگر» نام گذاری کرد.

سینمای ایران در مرز فروپاشی؟

«هوش مصنوعی» اگرچه واژه‌ای جدید در تکنولوژی نیست اما گستره‌ استفاده از آن در ماه‌های اخیر بسیار خبرساز شده تا جایی که واکنش‌ها به کارکرد این تکنولوژی، صنعت سینمایی هالیوود را به تعطیلی کشانده است. شاید بتوان سینما را تنها حوزه‌ای دانست که تا به امروز بیشترین و علنی‌ترین موضع‌گیری‌ها در آن نسبت به کارکرد هوش مصنوعی نشان داده شده است ولی آیا در سینمای ایران هم نسبت به ظهور این فناوری باید نگران بود؟  آیا سینماگران و سیاست‌گذاران و مدیران سینما دورنمایی از آنچه پیش‌روست دارند؟

منوچهر محمدی، یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی سینما مدت‌هاست که مطالعات جدی را در این زمینه شروع کرده و در گفتگویی نکاتی را درباره لزوم بررسی این جریان مطرح کرد.

هوش مصنوعی خالق «بازی تاج و تخت» را خشمگین کرد

تعداد بیشتری از نویسندگان سرشناس آمریکا از OpenAI به‌دلیل نقض کپی‌رایت شکایت کرده‌اند. آن‌ها به‌دنبال اقدام قانونی علیه شرکت‌هایی هستند که برای تعلیم مدل‌های هوش مصنوعی از کتاب‌ها استفاده می‌کنند.

اتحادیه‌ Authors Guild به‌همراه ۱۷ نویسنده‌ سرشناس ازجمله جاناتان فرانزن، جان گریشام، جرج آر. آر. مارتین (خالق سریال «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones)) و جودی پیکو پرونده‌ حقوقی OpenAI را در دادگاه ناحیه‌ی جنوبی نیویورک ثبت کرده‌اند. شاکیان امیدوارند که پرونده‌ مذکور به شکواییه‌ای گروهی تبدیل شود.

در بیانیه‌ نویسندگان آمده است که شرکت OpenAI بدون کسب مجوز، آثار آن‌ها را به‌صورت عمده کپی کرده و از داده‌های کپی‌شده برای تعلیم مدل‌های زبانی بزرگ بهره گرفته است.

یک قدم در جهت حفظ داده‌های شخصی

«متافیزیک»(Metaphysic) شرکت فناوری هوش مصنوعی مولد، بالاخره از سیستم جدیدش رونمایی کرد. این کمپانی ادعا می‌کند که این سیستم به بازیگران و دیگر افراد در درک روش تولید و مدیریت داده‌های شخصی‌شان از جمله، صدا و تصویر، به آنها کمک می‌کند. «متافیزیک» اعلام کرد که اَن هتوی، اکتاویا اسپنسر، تام هنکس، ریتا ویلسون و پاریس هیلتون، از اولین کاربران این سیستم هستند.

«متافیزیک» طی اعلامیه‌ای جزئیات را مطرح کرده است و ادعا می‌کند این سیستم که «متافیزیک پرو»(Metaphysic Pro) نام دارد، می تواند کمک موثری به بازیگران کند تا آنها با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مولد، داده‌های مربوط به چهره، صدا و اجرایشان را در طول مدت بسازند.

زمانه عجیبی‌ست برای زندگی کردن

هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین مناقشه‌های حال حاضر در هالیوود است. استیون فرای نویسنده و بازیگر انگلیسی، علت اعتراض‌ها در هالیوود را درک می‌کند زیرا قربانی هوش مصنوعی شده است و بدون مشارکت خودش، ای آی از صدایش برا روایت یک مستند استفاده کرده است.

روز پنجشنبه، فرای طی سخنرانی در جشنواره «کاگ‌اکس» لندن، کلیپی از یک سیستم هوش مصنوعی که صدایش را برای روایت یک مستند تاریخی کپی کرده بود، پخش کرد. فرای که گوینده کتاب صوتی هری پاتر در بریتانیا بود، درباره آن کلیپ مطرح کرد: حتی یک کلمه‌اش را من نگفتم. همه‌اش کار یک ماشین بود. بله، من را حیرت زده کرد. آنها صدای خوانش من از کتاب هفت جلدی «هری پاتر» را به عنوان مجموعه‌ داده استفاده کردند و از طریق آن، نسخه هوش مصنوعیِ صدای من را تولید کردند و این صدا، آن نریشن جدید را ساخت.

من نگران حماقت طبیعی آدم‌ها هستم

گیرمو دِل تورو کارگردان برنده اسکار، آنقدرها هم نگران هوش مصنوعی و تاثیراتش روی تولید محتوای سرگرمی نیست.

دل تورو عنوان کرد: مردم از من می‌پرسند که آیا نگران هوش مصنوعی هستم؟ و من در جواب می‌گویم که نگران حماقت طبیعی آدم‌ها هستم. هوش مصنوعی فقط یک ابزار است. غیر از این است؟

او ادامه داد: اگر کسی فیلم‌هایی که هوش مصنوعی ساخته است را می‌خواهد، فورا به او اجازه دسترسی بدهید. من به کسانی که می‌خواهند سریعا به آرزویشان برسند و فیلمی به درد نخور داشته باشند، اهمیت نمی‌دهم.

انگار یک ربات روح و انسانیت‌تان را می‌گیرد

تیم برتون که به دلیل سبک متفاوت فیلم‌ها و شخصیت‌پردازی‌هایش معروف است، نظر خود را درباره هوش مصنوعی بیان کرد.

برتون در واکنش به تصاویر شخصیت‌های دیزنی که در ماه جولای توسط هوش مصنوعی به سبک کاری او خلق شده بودند، گفت: نمی‌توانم بگویم که چه حسی دارد. من را یاد بعضی از فرهنگ‌هایی انداخت که می‌گویند «از من عکس نگیرید چون روحم را از من می‌گیرد.»

یکی از تصویرهایی که به سبک برتون و توسط هوش مصنوعی تولیده شده، شخصیت السا در انیمیشن «یخ‌زده» است. السا در این تصویر صورتش مانند گچ سفید است، لباس سیاهی به تن دارد و در یک جنگلی که به نظر تسخیر شده می‌آید، ایستاده است.

https://didhonar.ir/?p=31237