پلاتوهنر

فیروزه بختیاری عنوان کرد:

رویاهایم را روی بوم نقاشی می‌آورم

به گزارش پلاتو هنر، این روزها نمایشگاهی از دوازده اثر جدیدِ فیروزه بختیاری نقاش معاصر تحت عنوان «آنِ بیکران» در نگارخانه سهراب برپاست. در مراسم گشایش این نمایشگاه که نمایشگاه گردانی آن را عیسی جباری بر عهده دارد، هنرمندان و

به گزارش پلاتو هنر، این روزها نمایشگاهی از دوازده اثر جدیدِ فیروزه بختیاری نقاش معاصر تحت عنوان «آنِ بیکران» در نگارخانه سهراب برپاست.

در مراسم گشایش این نمایشگاه که نمایشگاه گردانی آن را عیسی جباری بر عهده دارد، هنرمندان و گالری دارانی همچون لیلی گلستان، علی خسروی، کیومرث هارپا، عباس مشهدی زاده، کیومرث کیاست، احمد مقدسی، کوروش قاضی مراد، مرتضی اسدی، جاوید رمضانی، سعید باباوند، رضا حسینی، شاهرخ فر یوسفی، علی گلباز، عبدی اسبقی، کوروش معتقدی، محمد شمس، محسن بنی اسدی، آریو فرضی و… حضور داشتند.

لیلی گلستان مدیر نگارخانه گلستان و مترجم پیشکسوت، در بازدید از نمایشگاه درباره آثار جدید این هنرمند گفت: من از شروع کار خانم بختیاری، فکر می کنم از سال 1394 در نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند»، با ایشان همکاری داشته ام. او در کارش پیشرفت فوق العاده ای داشته است. فیروزه بختیاری هنرمند جستجوگری است و با نگاه به آثار این نمایشگاه می بینم که صد و هشتاد درجه در جهت مثبت چرخیده است. این نمایشگاه را خیلی دوست دارم؛ خصوصاً تکنیک رنگ گذاری ایشان خیلی موفق و دقیق بوده است.

در اثنای نمایشگاه، فیروزه بختیاری در گفتگویی درباره اجرای این آثار و رویکرد نقاشانه خود گفت: اجرای این آثار از آبانِ سال گذشته آغاز شد و تا یک ماه پیش نیز ادامه داشت. چیزی که من را در سودای نقاشی پیش می‌بَرَد، تعمق در خصلت‌های پایدار طبیعت است. می توانم نقاشی را نوعی کشف و شهود به حساب آورم که به اتکای جستجو در طبیعت انجام می شود. این نقاشی‌ها فضایی انتزاعی و اکسپرسیون دارند و من هر آنچه را در رویاهایم هست و در درونم غلیان می‌کند، روی بوم آورده ام.

همچنین ﻋﯿﺴﻰ ﺟﺒﺎرى، نمایشگاه گردان این نمایشگاه، «آنِ ﺑﯿﮑﺮان» را ﻫﻤﺎن ﻟﺤﻈﻪ ﺗﮑﺮارﺷﻮﻧﺪه ای دانست ﮐﻪ ﮔﯿﺎﻫﺎنِ رﻧﮕﯿﻦ را ﻣﻰ‌ﺟﻨﺒﺎﻧَﺪ.

این هنرمند نقاش و کیوریتور اضافه کرد: ﻓﯿﺮوزه ﺑﺨﺘﯿﺎرى ﺧﻮد را در ﻣﺠﺎورت اﻣﺮى ﻓﺎﻧﻰ ﻗﺮار ﻣﻰ‌دﻫﺪ ﺗﺎ اﯾﻦ آنِ ﻓﺎﻧﻰ را در رﻫﺎﺳﺎزى ﺧﻮﯾﺶ از اﻟﺰاﻣﺎت ﻧﻘﺎﺷﺎﻧﻪ و ﺑﺎ ﻋﺒﻮر از آداب ﻣﺮﺳﻮم ﺗﺼﻮﯾﺮى ﻧﻤﺎﯾﺶ دﻫﺪ. رﻧﮓ‌ﻫﺎى او ﻧﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺧﺼﻠﺖ‌ﻫﺎى ﮐﻼﺳﯿﮏ، ﭘﺨﺘﻪ ﺷﺪه و ﻧﻪ در ﻣﺠﺎورت ﻫﻨﺮ ﻣﺪرن، در اداى ﻓﺮم ﺑﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ رﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻠﮑﻪ او ﻓﻘﻂ ﺑﺮاى اﺑﺮاز ﺳﺎدﮔﻰِ ﻃﺒﯿﻌﺖ رﻧﮓ‌ﻫﺎیش را ﺑﻪ ﺑﻠﻮغ ﻣﻰ‌رﺳﺎﻧﺪ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن اﻓﺮاط و ﭘﺎﻓﺸﺎرى‌اش در ﻧﻮع اﻧﺘﺨﺎب و ﺧﻠﻮصِ رﻧﮓ، در اﻧﺘﺰاﻋﻰ‌ﺳﺎزى ﻓﺮم و ﻓﻀﺎ، او را از دﯾﮕﺮان ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﻣﻰ‌ﺳﺎزد.

فیروزه بختیاری از هنرمندان صاحب سبک در نقاشی آبرنگ نیز محسوب می‌شود که سالیان دراز شاگردان بسیاری تربیت کرده است. هر چند به فضای شهری و طبیعت بیجان گوشه چشمی دارد؛ با این حال عمده تمرکز او بر طبیعت در قالب درخت و گل است و به سخنی، طبیعت را به چالشِ انتزاع می‌کشاند و می‌توان طبیعت را شخصیت محوریِ آثار او دانست.

علاقه مندان برای بازدید از این آثار می توانند تا ۲۲ شهریور 1402 به نگارخانه سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر شماره 142 مراجعه کنند.

https://didhonar.ir/?p=29875