پلاتوهنر

تخیل‌های یک ماشین از طبیعت و فضا

به گزارش پلاتو هنر، رِفیک آنادول هنرمند و طراحِ هنر رسانه‌های جدید است. پروژه‌های هنری این هنرمند ترکیه‌ای – آمریکایی، بر اساس الگوریتم‌های یادگیری ماشینی هستند. این هنرمند در آثارش معنای انسان بودن را در عصر هوش مصنوعی مورد کندوکاو

به گزارش پلاتو هنر، رِفیک آنادول هنرمند و طراحِ هنر رسانه‌های جدید است. پروژه‌های هنری این هنرمند ترکیه‌ای – آمریکایی، بر اساس الگوریتم‌های یادگیری ماشینی هستند. این هنرمند در آثارش معنای انسان بودن را در عصر هوش مصنوعی مورد کندوکاو قرار می‌دهد. آنادول، درک و تجربه ما را از فضا و زمان که امروزه به دلیل حاکمیت ماشین‌ها در زندگی روزمره‌مان به طور اساسی در حال تغیر است، مورد بررسی قرار می‌دهد.

رِفیک آنادول

رِفیک آنادول هنرمند دنیای هوش مصنوعی، اولین کسی است که ساختمان کروی شکل لاوس‌وگاس را «بوم» خود خطاب کرد. این هنرمند از اول سپتامبر و به مدت چهار ماه تصاویر تولیدی‌اش با هوش مصنوعی را در قالب جدیدترین اینستالیشن الگوریتمی خود به نام «تخیل‌های ماشین» در نمایشگر LED این ساختمان به نمایش می‌گذارد.

این ساختمان کُروی شکل که در قلب شهر لاس‌وگاس قرار دارد، دارای ارتفاع 111 متری و عرض 157 متری است که در نمای بیرونی خود دارای بزرگ‌ترین نمایشگر LED جهان است. این نمایشگر تقریبا از 1.2 میلیون LED تشکیل شده است و فضای بیرونی آن تقریبا 54 هزار متر مربع است.

این هنرمند در «تخیل‌های ماشین» مانند دیگر آثارش، از داده‌های عمومی در دسترس و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده کرده است تا تصاویر انتزاعی و پویایی را در مقیاسی بزرگ خلق کند. طبق صحبت‌های رفیک آنادول، این اثرش بی شباهت به آثار قبلی او نیست اما به دلیل استفاده از نمایشگر LED به عنوان بوم نقاشی، مجبور به استفاده از روش و الگوریتم‌های کاملا جدیدتری نسبت به آثار پیشینش بود.

او در این باره مطرح کرد: ما به بوم نقاشی، مجسمه‌سازی، نقاشی و ویدئو عادت داریم اما این بار کل یک ساختمان بوم من است؛ بومی که چهارگوش نیست و این قضیه ادراک‌مان را به چالش می‌کشد.

این اثر متشکل از دو مجموعه فضا و طبیعت است که در هر دو مجموعه، از داده‌های زیادی برای خلق تصاویر انتزاعی از طبیعت و فضا استفاده شده است.

«توهم‌های ماشین»
تخیل‌های ماشین-مجموعه فضا
«توهم‌های ماشین»
تخیل‌های ماشین-مجموعه فضا
«توهم‌های ماشین»
تخیل‌های ماشین-مجموعه فضا
«توهم‌های ماشین»
تخیل‌های ماشین-مجموعه طبیعت
«توهم‌های ماشین»
تخیل‌های ماشین-مجموعه طبیعت

برای مجموعه «فضا»، استودیو هنری رِفیک آنادول از 1.1 میلیون تصاویری که ماهواره‌ها و فضاپیماها گرفته بودند، استفاده کردند. برای مجموعه «طبیعت» نیز آنها از عکس‌های گیاهان و جانوران و داده‌های جمع‌آوری شده مربوط به باد، سرعت تندباد، بارش و فشار هوا از سنسورهای بادی در لاس‌وگاس استفاده کردند. الگوریتم‌های این اثر با استفاده از داده‌هایی که استودیو هنری رِفیک آنادول در اختیارشان گذاشته‌اند، شکل‌های انتزاعی و بی‌همتایی خلق می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

فیلمی که تماما توسط هوش مصنوعی ساخته شد

گوگل واقعیت را عیان می‌کند

روایت هرج و مرج زندگی با هوش مصنوعی

شعرهایی که با هوش مصنوعی تصویر شدند

 

https://didhonar.ir/?p=28959