پلاتوهنر

مدیرکل هنرهای نمایشی در گفتگو با پلاتو هنر:

حریم‌سازی تئاتر شهر از اواسط شهریور آغاز می‌شود/ احداث پارکینگ طبقاتی

به گزارش پلاتو هنر، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی در گفتگو با پلاتو هنر با اشاره به بحث حریم‌سازی در تئاتر شهر گفت: دست‌فروش‌ها هم مانند همه ما انسان‌ها نیاز به معیشت دارند. شهرداری منطقه 12 مکانی را تهیه کرده است که دست‌فروشان تئاتر شهر به آنجا نقل مکان کنند، این مکان مانند پاساژ پروانه است. در کل نباید زندگی و معیشت آنها در خطر قرار بگیرد و باید حواسمان به آنها باشد. مدتهاست بحث حریم‌سازی برای تئاترشهر مطرح شده و ما تمام مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ایم.

او ادامه داد: مجموعه تئاتر شهر چون ثبت یونسکو است کسی نمی‌‎تواند به حریم آن تجاوز کند برای همین حتما باید مجوزهای لازم را از نهادهای اصلی کشور دریافت می‌کردیم. یکی از مهمترین نهادها میراث فرهنگی بود که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام شد این مجوز را هم دریافت کرده‌ایم. اگر این مراحل پایانی به اتمام برسد، بخش معاونت عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد با بودجه‌ای که وزیر فراهم کرده‌ این حریم را فراهم می‌کند.

حریم‌سازی تئاتر شهر آغاز می‌شود

نظری خاطر نشان کرد: طرح‌های این کار مصوب شده و فقط باید این کار را آغاز کنیم، اگر همه چیز طبق برنامه ما پیش برود از این ماه حریم‌سازی تئاتر شهر آغاز می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه به زودی پارکینگ طبقاتی در مجموعه تئاتر شهر احداث می‌شود، گفت: زمانی تئاتر شهر پارکینگ بزرگی داشت اما زمان شهردار بودن آقای محمود احمدی‌نژاد این پارکینگ از مجموعه تئاترشهر گرفته شد و به مسجد تبدیل شد. این قول را می‌دهم که اگر حریم‌سازی انجام شود، پارکینگ طبقاتی حتما پشت مجموعه تئاتر شهر ایجاد خواهد شد.

مخاطبان تئاتر بازگشتند

این مسئول با اشاره به رونق گرفتن تئاترها در تابستان امسال گفت: من پای صحبت هنرمندان نشسته‌ام و به حرفشان گوش می‌دهم و درد دلشان را هم می‌دانم. زمانی که من این جایگاه را گرفتم فعالیت تئاتر عملا صفر بود، هیچ نمایشی روی صحنه نمی‌رفت و هیچ تماشاگری هم وجود نداشت. بعد از گذشت یک سال مخاطبان زیادی به تئاتر بازگشتند، نمایش‌های بسیار خوبی در شرف اجرا هستند و جوان‌های با استعدادی روی صحنه آمده‌اند.

او ادامه داد: دارم تمام تلاشم را می‌کنم تا این جریان تداوم داشته باشد و چراغ تئاتر روشن بماند. واقعا تئاتری‌ها نجیب‌ترین گروه شغلی در کشور ما هستند و کار خودشان را به خوبی پیش می‌برند.

اقتصاد هنر را افزایش خواهیم داد 

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به حمایت‌هایی که باید از گروه‌های تئاتری شود، عنوان کرد: ما از گروه‌های تئاتری حمایت می‌کنیم اما در واقع حمایت ما برای پس از اجراست و ضعیف است، من می‌دانم که چه مبالغ کمی به هنرمندان پرداخت می‌شود و واقعا این مبالغ در شأن هنرمندان تئاتر نیست. من از همه تئاتری‌ها عذرخواهی می‌کنم و حلالیت می‌طلبم اما واقعا بودجه کمی در اختیار ما قرار می‌گیرد. درصدد این هستیم که حوزه اقتصاد هنر را افزایش دهیم، منتظریم بودجه امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد و ما بتوانیم از گروه‌های تئاتری حمایت بیشتری کنیم.

او خاطرنشان کرد: اقتصاد تئاتر و هنر بستگی به هنرمند دارد، بسیاری از نمایش‌ها امسال 2 تا 3 میلیارد هم فروش داشته‌اند و سالن‌های خصوصی و دولتی هم فروش خوبی را تجربه کردند. این موضوع نمایان کننده این است که اگر کارگردانان مخاطب را به خوبی بشناسند و به نیازهای آنان توجه داشته باشند، اقتصاد هنر نمایش می‌تواند فراهم شود.

حضور تئاترهای دانشجویی در جشنواره تئاتر فجر

نظری با اشاره به خبر خوبی که برای دانشجویان رشته هنرهای نمایشی دارد، گفت: خبر خوب این است برای دانشجویان فعالی که تلاش داشتند در جشنواره‌های دانشجویی شرکت کنند تا بتوانند در جشنواره فجر حضور داشته باشند و به رقابت بپردازند، چهل و دومین جشنواره فجر امسال یک بخش را تماما به دانشجویان اختصاص داده و تئاترهای دانشجویی در جشنواره ملی ایران عرض اندام می‌کنند و پهلو به پهلوی تئاتر حرفه‌ای کشور به کارشان ادامه می‌دهند. کسانی که در جشنواره فجر شرکت می‌کنند قطعا مسیر پیشرفت را سریع‌تر طی می‌کنند و شناخته شده می‌شوند.

او در پایان تصریح کرد: همچنین مسابقه نمایش‌های تلویزیونی هم به جشنواره فجر اضافه شده است. باتوجه به جمعیتی که در ایران زندگی می‌کنند به نظرم خیلی راحت می‌توان این جمعیت را به کار گرفت و در صداوسیما تولید برنامه کرد. دوست داریم که این اتفاق با کمک رسانه ملی امکان پذیر شود.

نرگس ذکایی

https://didhonar.ir/?p=28551