پلاتوهنر

کاوه ایمانی در گفتگو با پلاتو هنر؛

تدوینگر باتجربه یک‌بار دیگر فیلمنامه را می‌نویسد

کاوه ایمانی تدوینگر با سابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با پلاتو هنر درباره ورود خود به عرصه هنر و تدوین گفت: در سال 1375 بود که به عنوان دستیار تدوین وارد شدم و تا سال 1379 در این جایگاه فعالیت کردم. در این 4 سال در 21 پروژه با آقایان دهقانی، زنده یاد مهرزاد مینویی، حسین زندباف و سعید شاهسواری به عنوان دستیار کار کردم.

وی ادامه داد: در سال 79 با فیلم «شب های تهران» داریوش فرهنگ کار خود را به عنوان تدوینگر آغاز کردم و تا به امروز حدود 68 فیلم سینمایی، 50 اثر تلویزیونی و 9 سریال کار کرده ام. بیشتر در حوزه سینما مستقر بوده و فعالیت داشته ام و از یک جایی که این تولیدات به خاطر کرونا و مسائل این چنینی کمتر شد، به سمت تلویزیون هم رفتم اما همچنان در سینما فعالیت خود را ادامه می دهم.

ایمانی درباره دیگر فعالیت های خود توضیح داد: من لیسانس روانشناسی کودکان استثنایی دارم و همچنین فارغ التحصیل باغ فردوس هستم. در آن دوره دو ساله که به صورت فشرده برگزار می شد، من گرایش تدوین را انتخاب کرده بودم و بعد از آن نیز این مسیر را ادامه دادم. آدم هایی که کار تدوین انجام می دهند، درونگرا هستند و این تا جایی است که من به راحتی و با حال خوب می توانم به صورت مستمر تا حدود 12 ساعت کار کنم.

وی ادامه داد: در آن زمان ورود به حوزه تدوین خیلی سخت بود اما با تلاش و اقبالی که متوجه من شد، توانستم وارد حوزه ای شوم که به آن علاقه مند بودم. از همان ابتدا هم نمی خواستم دستیار بمانم اما چه در گذشته و چه در الان شما در ابتدا باید به عنوان کارآموز و دستیار فعالیت کنید و به عبارتی برادری خود را ثابت کنید تا بعد باتوجه به سواد و تجربه و تلاش بتوانید به صورت مستقل روی یک فیلم کار کنید. خداراشکر همه چیز روی ریل خود قرار گرفت. در این مدت علاوه بر کار تدوین، در دانشگاه های سینما تئاتر و سوره نیز تدریس داشته ام و همچنین به مدت 14 سال به عنوان عضو هیات مدیره انجمن تدوینگران فعالیت داشته ام.

تفاوت تدوینگر با تجربه و کم تجربه، سطل آشغال است

این تدوینگر و مدرس درباره تفاوت تدوینگر با تجربه و کم تجربه بیان کرد: تفاوت تدوینگر با سابقه با یک تدوینگر کم تجربه، سطل آشغال است. کسی که با تجربه است چیزهایی را که مخاطب نباید ببیند را کنار می گذارد. به عبارتی می توان گفت که تدوینگر با تجربه در مرحله تدوین، یک بار دیگر فیلمنامه را می نویسد. می توان گفت که سه بار فیلمنامه نوشته می شود؛ یک بار توسط فیلمنامه نویس، یک بار توسط خود کارگردان که آن را می سازد و در نهایت توسط تدوینگر.

وی افزود: همه فکر می کنند که تنها کار تدوینگر رعایت ریتم و تمپو است ولی واقعیت امر این است که روایت هم به دست تدوینگر است که تمام کارهای خود را با صلاح دید کارگردان و به عنوان یکی از مهم ترین اعضای تولید اثر پیش می برد. شاید عموم مردم متوجه نقش مهم تدوینگر نشوند اما در صحنه چشم راست کارگردان، فیلمبردار است و در پشت صحنه تدوینگر این وظیفه را به دوش می کشد.

ورود تدوینگران جوان خوب

ایمانی درباره اوضاع تدوین در حال حاضر گفت: واقعیت امر این است که تفاوت چندانی نکرده و در بسیاری از جهات مانند همان 27 سال گذشته است. همچنان دانشجوهای علاقه مند با فیلم کوتاه و دستیاری کار خود را آغاز می کنند و هر سال می بینیم که چند تدوینگر جوان خوب وارد حوزه حرفه ای فعالیت می شوند. کار خوب به همه داده می شود. شاید تفاوت عمده آن این است که در حال حاضر ورود افراد تا حدی راحت تر از گذشته شده است اما در نهایت می بینیم که تعداد زیادی از پروژه های حال حاضر به این تدوینگران جوان داده می شود که آن ها هم خوب از عهده کار خود بر می آیند.

کاوه ایمانی در پایان گفت: به تازگی سریالی که با شاهد احمدلو به نام «چشم بندی» داشتم، به پایان رسید و همچنین چندین کار آماده دارم که به امید خدا امسال پخش خواهند شد. یکی از این پروژه ها، سریال 24 قسمتی «سنجر خان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی است. همچنین چند فیلم سینمایی دارم که احتمال دارد امسال به چرخه اکران در سینماها اضافه شوند که فیلم های «توچال» به کارگردانی محمد آهنگرانی، «سمپاشی» به کارگردانی علی یاور و «مرده خور» به کارگردانی صادق صادق دقیقی ازجمله آن ها هستند. فیلم «نوروز» سهیل موفق و فیلم «ماهیان سرخ» اسد سیاح را نیز به تازگی تمام کرده ام و به زودی نیز روی یک فیلم سینمایی دیگر مشغول به کار خواهم شد.

 

محمد زکی زاده

https://didhonar.ir/?p=26103