پلاتوهنر

چه نمایش‌‌هایی در تهران روی صحنه هستند؟

به گزارش پلاتو هنر، در این روزهای آفتابی تابستان تماشاخانه‌های شهر تهران میزبان مخاطبان و گروه‌های نمایشی هستند. این گزارش به معرفی برخی از آثار نمایشی در حال اجرا می‌پردازد. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت تیوال مراجعه

به گزارش پلاتو هنر، در این روزهای آفتابی تابستان تماشاخانه‌های شهر تهران میزبان مخاطبان و گروه‌های نمایشی هستند.

این گزارش به معرفی برخی از آثار نمایشی در حال اجرا می‌پردازد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت تیوال مراجعه کنند.

عمارت ارغوان

نمایش «محاکمه النا» به نویسندگی و کارگردانی فرشید ذوالفقاری فرد تا 3 شهریور ماه برای علاقه‌مندان اجرا می‌شود. شهلا رحیمی، مهدی حیدری، سبا امیری و… ازجمله بازیگران این نمایش هستند.

خلاصه این نمایش به این شرح است: «در صبح ۲۴ جولای سال ۱۹۸۲ در شهر منت هولد دادگاهی عجیب برگزار شد. این جلسه دادرسی یکی از تاریک ترین روزهای ایالت کالوینور شناخته می‌شود. این دادگاه بنا به دلایلی هرگز بازتاب خبری در جهان نداشت.»

نمایش «کنتس کاتلین» تا 25 مرداد ماه روی صحنه اجرا می‌شود.مهدی یوسفیان این نمایش را به اقتباس از نمایشنامه «کاتلین» به نویسندگی ویلیام باتلر، نوشته و کارگردانی کرده است.

در خلاصه این نمایش می‌خوانیم: «دهکده ای در ایرلند را قحطی فرا گرفته و مردم چیزی برای خوردن ندارند در همین حین شیاطین وارد دهکده می‌شوند و شروع میکنند به خریدن روح مردم در ازای پول.»

«همیشه خود است»به نویسندگی فاطمه سپهری و کارگردانی علیرضا امرایی تا 1 شهریور ماه روی صحنه است. این نمایش در نظر دارد نظریه تلقین فروید را آزمایش کند و به مخاطبانش ثابت کند،انسان به ه‍رآنچه که فکر کند همان خواهد شد.

در خلاصه این نمایش آمده است: «رابرت از شخصی به نام فریود نظریه‌ای در مورد قدرت تلقین انسان به خود شنیده است. حال برای بیلی و ماری تعریف کرده است و آنها می‌خواهند این نظریه را روی اشخاص حاضر در مهمانی اجرا کنند که…»

عمارت نوفل لوشاتو

نمایش «کمدی ژرژ مخوف» به نویسندگی امیر جاسمیان آزاد و رامیار محمودی و به کارگردانی مهران مکاری تا 24 مرداد در حال اجرا است. این نمایش اقتباسی از نمایشنامه «ایوان مخوف» اثر میخائیل بولگاکف است.

در خلاصه این نمایش می‌خوانیم: «ژرژ به تازگی از یک اردوگاه آزاد شده و به دنبال خانه‌ای است، او وارد خانه‌ی یک مخترع می‌شود و…»

«آلزایمر» نمایشی به نویسندگی و کارگردانی حامد رحیمی نصر است. علاقه‌مندان می‌توانند تا 13 مرداد این نمایش را تماشا کنند.

در خلاصه آمده است: «عزیزم! چی بگم؟! هان!؟ بگم: پلاکهای آمولوییدی و توده های نوروفیبریلار باعث ازبین رفتن ارتباطات عصبی در مغز پدر شما گردیده! متوجه شدید!؟»

تئاترشهر

«ساپو» به نویسندگی و کارگردانی امین سعدی تا 26 مرداد اجرا می‌شود.

در خلاصه این نمایش می‌خوانیم: «یک نویسنده مدتی است نمی‌تواند از یکی از شخصیت های کتابش فاصله بگیرد، کم کم این تصویر به ذهنش خطور می‌کند که تنها بازمانده‌ی بشر است و…»

نمایش «ژنرال مجهول» به نویسندگی رنه دُ ابالدیا و کارگردانی فرهاد ناظرزاده کرمانی تا 27 مرداد روی صحنه است.

خلاصه این نمایش به این شرح است: «ژنرال آشیل بولییو دُ شامفور مورون بلندمرتبه ترین مقام نظامی؛ با همسرش مارگریت در فضایی با نُه اتاق تو در تو و دوازده درِ زره پوش سنگین و محکم! درست مثل درِ تانک! می زیَد؛ هر لحظه ممکن است آغازِ یک پایان باشد؛ پایان زمان برای کره‌ی زمین…»

نمایش «جریان» تا 13 مرداد در سالن اصلی این عمارت روی صحنه است. علیرضا معروفی نویسنده و کارگردان این نمایش است.

در خلاصه این نمایش می‌خوانیم: «مصطفی سر دبیر مجله ای است که در آن مجله علیه وزیر وقت می‌نویسد. در پی این اتفاق…»

«شازده کوچولو 2023» اقتباسی آزاد از داستان «شازده کوچولو» است. این نمایش که به طراحی و کارگردانی نیما گودرزی است تا 19 مرداد برای علاقه‌مندان اجرا می‌شود.

«سلول شخصی» نمایشی به نویسندگی سید مرتضی هاشمی و امیرحسین آلادپوش است. این نمایش تا 23 مرداد ماه و به کارگردانی امیرحسین آلادپوش در سالن اصلی این عمارت اجرا می‌شود.

خلاصه این نمایش به این شرح است: «سلاح سرد یا گرم؟ زن بوده یا مرد؟ نکنه از این عاشقا بودی که بعد پنجاه سال کینه از عشقت با بالش خفش کردی؟ ها؟ سرقت مسلحانه بهت نمیاد. تفنگ ببینی جفت می کنی. با چاقو زدی؟ نچ از اونایی که چاقو واسه خیارم دستت می گیری، می گرخی. ته تهش یه نفرو از بالا پشت بوم هول داده باشی پایین. حالا کی بوده اون بدبخت؟»

تماشاخانه ملک

نمایش «اتول سورون طهران الف 1» به نویسندگی باقر سروش و کارگردانی شهروز دل افکار تا 13 مرداد ماه اجرا می‌شود. شهروز دل افکار، سحر عبدالملکی، رضا جهانگیری، سعید اعتمادی و… از بازیگران این نمایش هستند.

تماشاخانه ایرانشهر

نمایش «نویسنده مرده است» به کارگردانی بهنام شرفی و نویسندگی آرش عباسی با بازی یکتا ناصر و بهنام شرفی تا ۲۰ مرداد ماه در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

خلاصه این نمایش بدین شرح است: «یک ستاره زن سینما بعد از سال ها بازیگری و درخشش قصد دارد اولین فیلم سینمایی اش را کارگردانی کند. فیلمنامه فیلم را نویسنده جوانی نوشته اما بعد از پایان نگارش فیلمنامه پیشنهادی دارد که همه معادلات را بهم می‌ریزد.»

«چه» به نویسندگی و کارگردانی مهران رنج‌بر تا ۲۰ مرداد ماه برای علاقه‌مندان اجرا می‌شود.

در خلاصه این داستان آمده است: «ارنستو چگوارا جدالی سرسخت با لری کینگ مجری معروف سی ان ان  یک رینگ بوکس از خود نشان می‌دهد که به لحاظ فلسفی این نمایش یک مبارزه است، بین لیبرالیسم و عدالت خواهی. این نمایش بیوگرافی نیست بلکه یک مونو گرافی است.»

تالار محراب 

نمایش «شیرعلی» به نویسندگی مهدی پور رضائیان و کارگردانی حنیف مظفری تا 27 مرداد ماه در سالن استاد جمیله شیخی به اجرای خود ادامه می‌دهد.

خانه نمایش دا

نمایش «سوپ و موش» به نویسندگی افق ایرجی و کارگردانی حسین آرین‌فر تا 20 مرداد ماه روی صحنه است.

در خلاصه این نمایش که نگاهی ابزورد به آسیب‌های جنگ بر روی افراد باقی مانده از جنگ دارد می‌خوانیم: «خانواده ای چهار نفره زیر بمباران به زیرزمین خانه پناه می‌برند و در آخرین روز جنگ، بمبی با خانه آنها برخورد می‌کند و آنها در زیر زمین حبس می‌شوند.»

«ابوزیدآباد رزیدنسی» نمایشی به نویسندگی و کارگردانی محمد میرعلی اکبری تا 27 مرداد ماه برای علاقه‌مندان اجرا می‌شود.

خلاصه این نمایش به این شرح است: «برشی هشتاد دقیقه‌ای و بدون قطع از پشت صحنه فیلم سینماییِ «ابوزیدآباد رزیدنسی» در کاروانسرایی در کویر ابوزیدآباد که شامل اتفاقات، روابط و داستان‌های کوچک بین عوامل فیلم است.»

نمایش «خانم آوازخوان کله طاس» به نویسندگی اوژن یونسکو و کارگردانی حمیدرضا مرادی است. علاقه‌مندان می‌توانند تا 13 مرداد ماه به تماشای این نمایش بروند.

«هزار کار کردیم تا مقبول باشیم» تا 25 مرداد ماه روی صحنه است. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی حسین سخنور است.

خلاصه این نمایش مستند-درامِ تاریخی به این شرح است: «از وسط چند بازی پرت شدیم به دوره‌های تاریخی متفاوت مشروطه، نهضت ملی و معاصر. اتفاقات این ایام را از منظر سه زن با هم می‌بینیم.»

https://didhonar.ir/?p=26048