پلاتوهنر

معرفی فیلم کوتاه «رنگارنگ»؛ اقتباسی از علاءالدین و غول چراغ جادو

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه یکی از مهم‌ترین بسترهای بصری و جریان‌ساز در دنیا به حساب می آید که در عین موجز بودن می‌توان تاثیرگذاری بسیاری داشته باشد و به دلیل همین تاثیرگذاری نمی‌توان تولیدات این حوزه را نادیده گرفت. به همین دلیل در پلاتو هنر به معرفی برخی از فیلم های کوتاه خواهیم پرداخت.

معرفی فیلم کوتاه «رنگارنگ»

فیلم کوتاه «رنگارنگ» به کارگردانی محمدرضا مرادی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر اراک و گلسا غفاری ساخته شد و در جشنواره هایی مانند چهل‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر، سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ریور ایتالیا و دوازدهمین گردهمایی سالانه بنیاد فرهنگ کالیفرنیا حضور داشت.

این فیلم کوتاه با اقتباس از داستان‌ علاءالدین و غول چراغ جادو ساخته شده است و چهارمین فیلم جدی و حرفه ای محمدرضا مرادی بعد از فیلم‌های کوتاه «دوآل پا» «زندگی کاغذی» و «تریو قجری» به شمار می‌رود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است که مریخی‌ها گنج خود را به اهالی لی‌لی پوت داده‌اند، ممدعلی‌خان گنج را به عنوان هدیه از اهالی لی‌لی پوت گرفته است و امروز سروش آن را به ارث برده، اما نمی‌داند چه هدیه با ارزشی در دستانش دارد.

«رنگارنگ» به این دلیل که درباره «پدر» است، شخصی‌ترین فیلم محمدرضا مرادی است. مرادی نیز در این باره گفته است که حرف زدن درباره پدر خیلی کار سختی است و در این فیلم تلاشم را کرده‌ام کمی درباره پدر صحبت کنم. حداقل برای من پدر در چند دوره خلاصه می‌شود؛ ابتدا قهرمان زندگی‌ات است، بعد از آن فضای قهرمانی فاصله می‌گیرد، در مقطعی او را تکذیب و انکار می‌کنی و از جایی به بعد مجدد به او رجوع می‌کنی و تبدیل به قهرمان زندگی‌ات می‌شود. در روایت قصه این فیلم نیز پدر همان گالیور است.

این کارگردان درباره ایده پرداختن به چنین موضوعی توضیح داده است که؛ «درباره ایده غول چراغ جادو هم واقعیت این است که من علاقمند به قصه‌های قدیمی به‌خصوص هزار و یک شب هستم. کار قبلی‌ام هم برگرفته از داستان سندباد در هزار و یک شب بود و این فیلم هم برگرفته از داستان علاءالدین است. تا کنون هزاران بار داستان علاءالدین ساخته شده که در همه آن‌ها شاهد یک غول آبی و چراغ جادو هستیم. هیچکس به مدل دیگری فکر نکرد. من اما این داستان را به مدل خودم تعریف کردم. برای من صوت خیلی ویژه‌تر بود. هزاران ایده دیگر از این جنس در ذهنم دارم که همان‌طور که گفتم ریشه در زیستم دارد. به همین دلیل معتقدم یک شبه نمی‌توان فیلم فانتزی و یا فیلم ترسناک ساخت. باید این فضا را زندگی کرده باشی …»

«رنگارنگ»، فیلمی تک بازیگر و تک لوکیشن است. همچنین نوشتن و بازنویسی‌های فیلمنامه فیلم کوتاه «رنگارنگ» که حدود دوازده مرتبه اتفاق افتاد، حدود یک سال زمان برده است.

مرادی درباره چالش های ساخت این فیلم مطرح کرده است که این فیلم در یک لوکیشن محدود و با یک بازیگر ساخته شده است. به همین دلیل اولین چالشی که با آن مواجه شده اند، پیدا کردن زیر زمین بوده است و چالش دوم نیز این بوده است که بازیگر اصلی، بازیگر نقش مقابل نداشت و باید با صدا سازی این جای خالی پر می شد.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از کارگردان: محمدرضا مرادی، نویسندگان: گلسا غفاری، محمدرضا مرادی، بازیگر: پویان مکری، مدیر فیلمبرداری: مهدی رضایی، تدوین: مهیار بهمنش، صدابردار: امیر نخجوان، طراحی و ترکیب صدا: احسان افشاریان، طراح صحنه: ریحانه اسماعیلیان، چهره پرداز: الهام تهرانی، اصلاح رنگ و نور: مهران دوستی، جلوه های ویژه: اردشیر عزیزی، عکاس: پیمان لیلان، طراح پوستر: ثمانه مجتبوی، طراح لوگو: شایان هنربخش، اجرای صحنه: فهیمه تقوی پور، مدیر تولید: گلسا غفاری، دستیار کارگردان و برنامه ریز: مجید شیخی، دستیاران تصویر: عباس شیرمحمدی، محمود اسکندری، محمد حمزه ای، صدا پیشگان: بهروز رضوی، اصغر همت، زهرا سعیدی، معصومه عزیز محمدی، بهجت توجه، تهیه کننده: انجمن سینمای جوانان دفتر اراک.

بیشتر بخوانید:

معرفی فیلم کوتاه «فراگ ۷»

https://didhonar.ir/?p=25919