پلاتوهنر

جشنواره فیلم اقوام روی همبستگی کشور تاثیر دارد

به گزارش پلاتو هنر، مراسم رونمایی از پوستر و نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی صبح امروز ۲۷ تیر ماه در خانه سینما برگزار شد.

کمال تبریزی دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم عنوان کرد: دلیل اینکه من پذیرفتم دبیر هنری جشنواره باشم دو چیز بود؛ یکی شهر تبریز که من خودم را مدیون آنجا می‌دانم و امیدوارم قبل بازنشستگی یک‌بار در تبریز فیلم سینمایی یا تلویزیونی بسازم، دو اینکه ما در کشورمان جشنواره فیلم زیاد داریم‌ اما این جشنواره تصمیم دارد فیلم‌هایی را به نمایش دربیاورد که به اقوام و زبان و آداب و رسوم‌ آن‌ها اختصاص دارد.

او ادامه داد: فکر می‌کنم این جشنواره سال ها پیش باید برگزار می‌شد تا وحدت و اتحاد و یکپارچگی میان قومیت های زیبای ما و آداب و رسوم عمیق و گسترده آن‌ها به نمایش دربیاید. فکر می‌کنم جشنواره می‌تواند روی یکپارچگی کشور ما تاثیر داشته باشد.

با سعه صدر بیشتری با فیلم‌ها برخورد کنید

این کارگردان تصريح کرد: امیدوارم جشنواره فیلم‌ اقوام ایرانی سال‌ها عمر کند و هنرمندان بیشتری به آن توجه کنند.

تبریزی در پایان تاکید کرد: امیدوارم شرایطی پیش بیاید که این جشنواره کاملا به صورت مستقل و مردمی برگزار شود. به هرحال نمی شود حمایت نهادها و ارگان های دولتی را نداشت و ما از وزارت ارشاد و ادارات کل می‌خواهیم که در صدور پروانه نمایش فیلم ها ما را همراهی کنند. اما دوست دارم‌ جشنواره هویت مردمی و استقلال خود را حفظ کند و فیلم هایی را نمایش دهد که با سعه صدر بیشتری با آن‌ها برخورد شود و اجازه اکران در جشنواره داشته باشند.

مهدی حیدری رئیس جشنواره تصریح کرد: من از همینجا یادی از آقای ابولفضل جلیلی می‌کنم. چند ماه قبل در رابطه با جشنواره صحبتی با ایشان داشتم. برای انتخاب دبیر جشنواره دغدغه زیادی داشتیم. با آقای جلیلی کل افراد و اسامی که به ما پیشنهاد شده بود، کنار گذاشتیم و در آخر به اسم کمال تبریزی رسیدیم.

او بیان کرد: حدود دو سال پیش ما در موسسه فصل هنر کار پژوهشی درباره اقوام داشتیم و جای فیلم در این حوزه واقعا خالی بود. فکر کردیم که یک فیلمساز در سیستان و بلوچستان، مناطق عرب‌نشین، ترکمن‌ و دیگر اقوام که فیلم‌ می‌سازد، نیاز به جایی دارد که کارش به نمایش دربیاید. در نتیجه گفتیم‌ چه کاری بهتر از اینکه همه اقوام را دعوت کنیم تا در تبریز فیلم‌های خود را نمایش دهند.

اقوام میراث ما هستند

مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما در ابتدای صحبت هایش تصریح کرد: ببخشید که نور صحنه خیلی مناسب نیست و امکانات ضعیف است. این هم از تبعات بی پولی و داستان هایی است که گریبانگیر همه است.

برومند افزود: این جشنواره خیلی جذاب و هیجان انگیز است و فکر می‌کنم کمتر کشوری در دنیا اینهمه تنوع اقوام‌، آداب، رسوم و طبیعت داشته باشد و ما باید قدر این اتفاق را بدانیم.

او در پایان گفت: چیزی که مرا آزرده می کند از سوی مسئولان و مردم این است که قدر داشته های خود را نمی دانیم. ثروت ملی ما همین‌ها است؛ لباس‌ها، موسقی، رقص، صنایع دستی و… باید به آن‌ها توجه شود.

ما یک‌ ملت هستیم

فرهاد قائمیان بازیگر سینما و تلویزیون در ابتدا با زبان ترکی به مخاطبان خوش‌آمد گفت.

او در ادامه خطاب به کمال تبریزی گفت: آقای تبریزی مانند همیشه بزرگ‌منشانه در فرهنگ و هنر کشور تلاش می‌کنید. شما سریالی به نام شهریار ساختید که ریشه در فرهنگ و هنر و ادبیات ایران دارد و افتخار داشتم نقش پدر شهریار را بازی کنم. در این‌ جشنواره هم مانند سرباز در خدمت شما هستم.

قائمیان در پایان تصریح کرد: این کار برای ایران غنیمت است که هنوز این تعهد و عرق ملی وجود دارد. بزرگترین نتیجه جشنواره این است که ما می‌خواهیم‌ بگوییم یک‌ ملت هستیم و همه اقوام‌ کنار یکدیگر قرار داریم.

در پایان این مراسم از پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد.

پس از پایان مراسم نشست رسانه‌ای این رویداد برگزار شد.

کمال تبریزی در ابتدای این نشست خبری گفت: انتظار ما از این رویداد باید در حد اولین دوره باشد. دوم اینکه در دوره های بعد می‌توان سرمایه‌گذاری کرد و نهادهای مختلف به این فکر کنند که با زبان و گویش اقوام‌ مختلف فیلم بسازند. خیلی از فیلمسازان جوان گمنام در نقاط مختلف ایران کارهایی کرده‌اند که در حیطه زبانی خودشان بوده و هیچ کجا امکان بروز نداشته است. باید ببینم چقدر استقبال می‌شود پس از انتشار فراخوان و با نظر هیات انتخاب فیلم ها از ممیزی صحیح و سالم بیرون بیایند. امیدوارم با جشنواره دست پری مواجه باشیم.

حیدری در ادامه اظهار کرد: جشنواره سال اول است و آخرین زمان دریافت آثار تا ۱۰ مهرماه اعلام شده است. دوستانی که از سال ۹۶ به بعد فیلم ساختند، می توانند آثارشان را برای جشنواره ارسال کنند. در شورای سیاستگذاری و پژوهشی جشنواره اعلام کردیم که آثاری که براساس گسترش زیست بوم، آداب و رسوم، تاریخ، میراث فرهنگی، ظرفیت های گردشگری و… اقوام‌ باشند، می‌توانند در این رویداد شرکت کنند نه که صرفا لوکیشن ساخت فیلم در یک منطقه محلی باشد.

تبریزی در پاسخ به اینکه چرا از هنرمندان اقوام دیگر در این مراسم دعوت نشده است، گفت: این مراسم یک رونمایی از پوستر بود و این امکان وجود نداشت که تدارک ببینم که اقوام‌ مختلف حضور داشته باشند. در خود جشنواره به امید خدا اقوام‌ مختلف حضور خواهند داشت.

او درباره اینکه چرا لوگوی نهادهای سینمایی در پوستر جشنواره دیده نمی‌شود، توضیح داد: اصرار من شخصا براین بود که این جشنواره را مستقل و غیر وابسته برگزار کنیم و روی پوستر فقط لوگوی موسسه فصل هنر و جشنواره قرار دارد. شاید برای اولین بار بگوییم که برای برگزاری یک رویداد لازم نیست همه باشند و کمک کردن در یک جشنواره نباید به این معنی باشد که حتما اسم آنها مطرح شود.

تبریزی در باره برخی اظهارنظرها و انتقاد از عادی‌سازی شرایط توسط سینماگران برای همکاری در بعضی پروژه‌ها گفت: انگار تنها جایی که نباید عادی‌سازی کند و کارش را انجام دهد، هنر و به ویژه سینماست در حالی که همه صنوف کار خود را انجام می‌دهند. البته شاید پربیراه نباشد که بگوییم هنرمندان نباید عادی سازی کنند ولی اگر کاری‌ کنیم که مربوط به همین شرایط حال‌ امروزمان باشد اسم آن عادی سازی نیست.

حیدری در پایان بیان کرد: ما امسال در جشنواره همزمان با تبریز حداقل در ۱۵ استان قوم‌نشین اکران فیلم خواهیم داشت.

https://didhonar.ir/?p=24572