پلاتوهنر

محدودیت موسیقی در کاشان؛

از دریافت مجوز آموزشگاه تا کیفیت سالن‌ها

به گزارش پلاتو هنر، علیرضا عامری نوازنده و مدرس ساز ویولن، ویولا، کمانچه، دانشجوی کارشناسی رشته موسیقی ساز کلاسیک دانشگاه علمی کاربردی تهران متولد سال 1368 در کاشان است.

او فعالیت موسیقی و یادگیری ویولن را از سال 1386 شروع کرده است. در ابتدا مدتی در شهر کاشان به فراگیری موسیقی پرداخته و پس از مدتی وقفه با بابک شهرکی در تهران کلاس های آموزشی خود را ادامه داده است.

این هنرمند در گفتگو با پلاتو هنر گفت: کلاس با استاد بابک شهرکی در تهران به مدت یک سال تغییرات زیادی در من به وجود آورد. این آموزش باعث شد با ارکستر آکادمیک تهران همکاری کنم. طی این همکاری ها چندین کنسرت در تالار اندیشه و تالار وحدت تهران برگزار شد. در کنار این کنسرت ها اجراهای دیگری مانند اختتامیه جشنواره موسیقی فجر سال 1392، کنسرت هایی به یادبود استاد همایون خرم را هم با ارکستر آکادمیک تهران همکاری کرده‌ام.

او ادامه داد: پس از همکاری با ارکستر آکادمیک تهران در کلاس های اساتیدی چون علی زارع، علی صالحی‌پور و پرویز وزیری شرکت کردم. با ارکستر «تونیک» در سال 1394 قطعات کلاسیکی را در کنسرتی در تالار رودکی اجرا کردیم. پس از آن در کنار استاد علی زارع قطعاتی را برای سریال تلویزیونی «زوج و فرد» ساختیم. با ارکستر «دف نوازان جم» به رهبری رضا دربندی و خوانندگی داوود آزاد با وجود نوازندگانی چون کریم قربانی نوازنده ویولنسل، ناصر رحیمی نوازنده فلوت، مسعود تاجیک نوازنده کلارینت، احسان عبدی‌پور نوازنده سِرنا طی چند شب در تالار وحدت و در تالار سالن بین المللی تبریز اجرا داشتیم. سال گذشته با گروه موسیقی «روی خط» در کاشان با کنسرتی تحت عنوان «خواننده های انتخابی» که به صورت مسابقه ای برگزار می‌شد، فعالیت داشتم.

«ارکستر زهی ماهور» را در کاشان تشکیل داده‌ام

این نوازنده مطرح کرد: در سال 1394 ارکستری را به عنوان «ارکستر زهی ماهور» در کاشان با هنرجویان خودم، تشکیل دادم. رهبر این ارکستر خودم هستم. در این راستا با مجید خلیق سرپرست و رهبر ارکستر سنتی کاشان همکاری داشتم. این ارکستر اجراهایی در باغ فین کاشان، هتل عامری ها و تالار استاد جلیل شهناز در تهران برگزار کرده است. همچنین پیش از شیوع بیماری کرونا قرار بود کنسرتی برگزار کنیم که با وجود این بیماری برگزاری کنسرت امکان پذیر نبود. با این وجود این اجرا را به صورت آنلاین در سه زمان متفاوت به فاصله زمانی چند ماه به پاس قدردانی از کادر درمان آماده و اجرا کردیم.

او ادامه داد: قرار است «ارکستر زهی ماهور» کنسرتی را با مشارکت گروه نوازندگان کاشان که ساز سنتی کار می کنند در تالار شهر کاشان به رهبری خودم برگزار کند. در حال حاضر برای این اجرا تمرین داریم ولی زمان برگزاری اجرا مشخص نیست.

از قطعه «چرا رفتی» همایون شجریان تا موسیقی فیلم «مادر»

این نوازنده درباره قطعاتی که در این ارکستر اجرا شده است، توضیح داد: تا به امروز قطعات «چرا رفتی»، «هوای گریه» و «آتش جاودان» همایون شجریان و قطعات «بهار دلکش» و «دود و عود» محمدرضا شجریان و موسیقی متن فیلم های ترکی، موسیقی فیلم های قدیمی ایرانی مانند «توقی» و «مادر» به کارگردانی علی حاتمی و آهنگسازی ارسلان کامکار را به عنوان آثاری از تلفیق موسیقی ایرانی سنتی و پاپ روی صحنه اجرا کردیم.

این هنرمند در مورد سابقه تدریس خود توضیح داد: در حال حاضر در آموزشگاه «ماهور» کاشان تدریس می کنم. پیش تر از آن در آموزشگاه های «ردیف» و «نکیسا» واقع در کاشان تدریس کرده‌ام. همچنین در آموزشگاه «صراف» زیر نظر علی زارع در تهران تجربه تدریس دارم.

ترجیح می‌دهم به صورت خصوصی تدریس کنم

او ادامه داد: در حال حاضر ترجیح می‌دهم به صورت خصوصی کلاس برگزار کنم. چون اعتقاد دارم هنرجویی که قرار است کار را اصولی یاد بگیرد باید وقت بیشتری برای او صرف کرد. در آموزشگاه وقتی در حین آموزش زمان کلاس تمام می‌شود ذهن هنرجو از کلاس دور شده و درس را به درستی یاد نمی‌گیرد. این الگو را از استادانم بابک شهیاری، علی زارع و علی صالحی پور یاد گرفته‌ام که با تمام وجود حتی در زمان خارج از کلاس آموزش می‌دادند. در اینجا ادای دین می‌کنم به استادم بابک شهرکی که هرآنچه در موسیقی یاد گرفته‌ام از ایشان دارم. در واقع بر این باورم برای ارزیابی یک استاد باید به هنرجوهایش نگاه کنیم. اگر هنرجو حرفه ای عمل کند نشان دهنده این است که استاد کاربلدی داشته است.

در تنظیم آهنگ آزمون و خطا می‌کنم

این نوازنده در کنار کارهای اجرایی برنامه های تولیدی را هم انجام می دهد.

عامری در این رابطه تصریح کرد: به طور کلی فضای اجرا را به برنامه های تولیدی ترجیح می‌دهم. به دلیل اینکه حین اجرا می توانم خلاقیت خود را دخیل کنم. در استودیو در کنار نوازندگی بحث آهنگسازی هم پیش می‌آید و من آهنگساز نیستم. تا به امروز پیش آمده که کار تنظیم قطعات ارکستر و نت نویسی قطعات سازهای زهی انجام دهم ولی طبیعتا آهنگسازی علم و علاقه خود را می‌خواهد که من این علم را هنوز به طور کامل پیدا نکرده‌ام. بیشتر از آهنگسازی به نوازندگی و تنظیم آهنگ علاقه دارم.

او ادامه داد: خلاقیت بیشتر در بحث تنظیم کنندگی مطرح است. می توانم خودم را مورد چالش قرار دهم و آزمون و خطا کنم. این باعث می شود روی کارها تاثیرات بیشتری بگذارم.

ویولن، ویولا و کمانچه می نوازم

این هنرمند در ادامه گفت: ساز تخصصی من ویولن، ویولا و کمانچه است. البته ساز سه‌تار و تنبک و پیانو را هم می نوازم. ساز کمانچه از خانواده ویولن است. شباهت بسیار سه ساز ویولن، ویولا و کمانچه به یکدیگر در نحوه نوازندگی آموزش آنها را آسان تر می‌کند.

علاقه‌مندان به موسیقی به جنس صداهایی که دوست دارند توجه کنند

علیرضا عامری به علاقه مندان به موسیقی توصیه کرد: علاقه مندان به موسیقی برای شروع پیش از انتخاب ساز در مورد سازها تحقیق کنند. به جنس صداهایی که دوست دارند، توجه کنند. صدای سازهایی مانند ویولن و کمانچه گرم است. همچنین ساز گیتار الکتریک و گیتار بیس عملکرد متفاوتی نسبت به ویولن دارند. ویولن را می توان به صورت ارکستر و سولو به صورت تک نوازی نواخت ولی گیتار الکتریک را نمی‌توان به صورت ارکستر در کنار هم اجرا کرد. این عمل امکان پذیر نیست. درنتیجه علاقه مندان به موسیقی باید به تمام این موارد توجه کنند.

او ادامه داد: پس از انتخاب ساز مسئله خرید ساز پیش می آید، آنها حتما در نظر داشته باشند به هیچ عنوان خودشان ساز خریداری نکنند. چون به علت کم تجربگی و اینکه توانایی تشخیص ساز درست را ندارند ممکن است متوجه ایراد ساز نشوند و ساز عیب داری را خریداری کنند. برای خرید ساز حتما با مدرس مورد نظر مشورت کنید. در نهایت بحث آموزش پیش می آید که برای پیشرفت خیلی مهم است. آموزش از انتخاب ساز هم حتی مهم تر است. عزیزانی هستند که حتی ساز را به اشتباه انتخاب کردند ولی چون مدرس کاربلدی داشتند بعد از مدتی به آن ساز علاقه مند شدند. آموزش باید درست و اصولی باشد.

برای تاسیس آموزشگاه مجوز نمی‌دهند

این هنرمند درباره محدویت امکانات موسیقی در شهرستان ها توضیح داد: در استاد اصفهان برای گرفتن مجوز برای تاسیس آموزشگاه شدیدا تحت فشار هستیم زیرا به علت محدودیت شهری تعداد آموزشگاه‌هایی که مجوز دارند کم است و اجازه تعداد مجوز بیشتری به آموزشگاه‌ها نمی‌دهند.

ارگان ها مانع برگزاری بعضی از اجراها می شوند

او در ادامه گفتگو گفت: چندی پیش گروه موسیقی «روی خط» در شهر کاشان اجرایی داشتند که ساعاتی قبل از اجرا بدون توضیح کنسرت لغو شد. این اجرا مدتی بعد در تهران برگزار شد.

ظرفیت سالن‌های کاشان محدود است

این نوازنده در پایان گفتگو مطرح کرد: در شهرستان کاشان تا به امروز سالن با کیفیت و مناسبی نداشته‌ایم. ظرفیت سالن ها برای تعداد تماشاچی ها 150 تا 200 نفر هستند. مهم تر از آن، این سالن ها صحنه کوچکی دارند و تمام نوازندگان نمی‌توانند روی سن قرار بگیرند. به همین علت برای اجرا از خانه های تاریخی کاشان مانند حیاط هتل عامری ها، باغ فین، خانه تاریخی رحمان، خانه تاریخی طباطبایی ها استفاده می‌کردیم. به این علت که بالکن های خانه های تاریخی بزرگ است و فضای کافی برای حضور حدود 30 نوازنده روی آن وجود دارد. البته در حال حاضر پس از چندین سال، سالنی به عنوان «تالار شهر» در شهر کاشان ساخته شده ولی طبیعتا برای برگزاری اجرای کنسرت مشکلات مربوط به خودش را دارد.

 

 

 

https://didhonar.ir/?p=24484