به گزارش پلاتو هنر، ۴۰ نفر از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران اخیرا به علت شرکت نکردن در آزمون نوازندگی از ارکستر کنار گذاشته شده اند. این نوازندگان در واکنش به اطلاعیه اخیر بنیاد رودکی در این زمینه، طی نامهای توضیحاتی را در اختیار رسانهها قرار داده و با ارائه مصادیقی به این اطلاعیه پاسخ دادهاند.
هرچند نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران نیز در گفتگوهایی که داشتند، معتقد بودند نوازندگان جدید تجربه همنوازی در ارکستر را ندارند و اگر بنا بر فعالیت آنها در ارکستر باشد، باید نواختن در ارکستر از ابتدا به آنها آموزش داده شود.
در متن این نامه آمده است:
«1- در هیچ یک از ارکسترهای دنیا بر اساس جایگاه و صندلی حقوق پرداخت نمیشود، بلکه بر اساس سالهای حضور آن نوازنده و سابقه و تجربه در ارکستر، حقوق دریافت میکنند. این تفکر اشتباه است که صندلی نوازندگان به مانند پرداخت هزینه بلیت صندلی و جایگاه مخاطب باشد.»
اعتراض نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران نیز بر اساس اصلِ نادرست این موضوع بوده است.
نمونه ارکستر تورنتو:
۲- درباره انتخاب نوازندگان توسط رهبر ارکستر باید خاطرنشان کرد، هر رهبری بهخصوص رهبر مدعو، نمیتواند نوازنده ارکستر را انتخاب کند؛ زیرا نوازندگان اعضای ثابتِ ارکستر میزبان و رهبران مهمان هستند. درحقیقت این رهبر ارکستر است که ابتدا به عنوان رهبر مهمان در یک کنسرت حضور خواهد داشت و از سوی نوازندگان و بعد نسبت به رضایت مخاطبین انتخاب میشود.
نمونه انتخاب رهبر از سوی نوازندگان ارکستر فیلارمونیک برلین:
۳- مورد دیگر بررسی امتحان ارکستر در تمام دنیاست، در هیچ ارکستری در دنیا بدنه اصلی ارکستر تغییر نمیکند، از آنجا که هر شهر در هر کشوری دارای چندین ارکستر مجلسی، سمفونیک، فیلارمونیک ، باله و اپرا است، نوازندهای از ارکستری به ارکستر دیگر بر اساس سلیقه یا درآمد بهتر تغییر مکان میدهد و شغل خود را از دست نمیدهد. همچنین نوازندهها بعد از گذشت ۳۰ سال حضور در ارکستر بازنشسته میشوند، از این رو مدیران ارکستر برای تنها یک یا چند جایگاه مشخص و پُست خالی در ارکستر فراخوان امتحان را منتشر میکنند.
فراخوان چند ارکستر حرفهای دنیا برای جایگاه مشخص در زیر قابل مشاهده است:
۴- بیان این موضوع که بنیاد رودکی به دنبال کشف استعداد بوده است برای ذهن مخاطب تداعیکننده برنامههای استعدادیابی است؛ زیرا ارکستر سمفونیک کشورها جای کشف استعداد نیست.
بلکه هر موزیسین باید راه دشوار تحصیل در این هنر را سپری کند، در هنرستان و کنسرواتوار موسیقی زیر نظر معلمین حرفهای رشد کند، در دانشگاه ادامه تحصیل دهد و با یک بار امتحان در برابر ژوری تشکیل شده از نوازندگان همان ارکستر به ارکستر راه پیدا کند و در کنار دیگر نوازندگان با تجربه پا در عرصه دنیای حرفهای گذارد.
۵- لطفا به سال حضور نوازندگان ارکستر شیکاگو و ارکستر فیلارمونیک برلین که از حرفهای ترین ارکسترهای جهان هستند توجه بفرمایید. آیا در کشوری مثل آلمان با جمعیت ۸۴ میلیون یا آمریکا با جمعیت ۳۴۰ میلیون نفر، استعدادهای دیگری وجود ندارد که راه به ارکسترهای مذکور یابند؟!
قطعاً دارند اما مدیران میدانند اصل ارکستر بر همنوازی چند ساله نوازندگان کنار یکدیگر و تجربه ارکسترنوازی و آنسامبل و هارمونی بین نوازندگان است و بدنه اصلی ارکستر دارای ارزش خاصی است.
۶- از آنجا که اشاره به دریافت حقوق نوازندگان در دوران کرونا را نیز داشتید، باید به آگاهی شما بزرگوار برسانیم که همانطور که خود مطلع هستید، پایه حقوق نوازندگان بر اساس حقوق یک فرد متخصص در یک شغل و رشته نیست، بلکه پایینترین پایه حقوق بر اساس حقوق کارگری است. باید اشاره کرد در سال ۱۳۹۴ بنیاد رودکی حقوق و بیمه نوازندگان را به صورت کامل پرداخت نکرده است و این سال جزو سوابق کاری ایشان حساب نشده است!
در کلام آخر خواهشمند است، مطلبی با عنوان «آزمون ارکستر در آلمان چگونه است؟» که مصاحبه نوازنده اصلی ارکستر و ساز تیمپانی یکی از حرفهای ترین ارکسترهای آلمان ( ارکستر گِواندهاوس لایپزیگ) درباره شیوه صحیح و قاعده آزمون ارکستر که در دنیا مرسوم است را بیان میکند، ملاحظه فرمائید.
امید است هدف قلبی ما نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران را درک کرده و بدانید ما بعد از گذشت شش ماه تلاش برای بهبود وضعیت موجود، متاسفانه با تنگ نظریهای مدیریت ارکستر روبرو گشتیم و برخلاف نظر محترم بنیاد رودکی هیچ یک به دنبال شانتاژ خبری نبوده، بلکه فقط دلسوز و نگران وضع اسفناک حاضر ارکستر سمفونیک تهران هستیم.»