پلاتوهنر

بحران اگزیستانسیال گریبان هالیوود را گرفت

به گزارش پلاتو هنر، اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا به ناچیزی دستمزد پس از شش هفته مذاکره با اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون، روز سه‌شنبه دوم ماه مه 2023 آغاز شد و بیش از ۱۱ هزار عضو انجمن نویسندگان آمریکا با

به گزارش پلاتو هنر، اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا به ناچیزی دستمزد پس از شش هفته مذاکره با اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون، روز سه‌شنبه دوم ماه مه 2023 آغاز شد و بیش از ۱۱ هزار عضو انجمن نویسندگان آمریکا با توجه به اتمام قرارداد پیشین و عدم توافق جدید دست از کار کشیده‌اند. این نخستین اعتصاب در 15 سال اخیر است. اعتصاب پیشین در سال‌های 2007 و 2008 شکل گرفت که صد روز به طول انجامید و باعث افت کاهش کیفیت و کمیت برنامه‌های تلوزیونی شد.

همچنین روز پنجشنبه 13 ام ژوئیه، اتحادیه بازیگران هالیوود که 160 هزار بازیگر سینما و تلویزیون را نمایندگی می‌کند، اعلام کرد هیئت مدیره آن به اتفاق آرا تصمیم به پیوستن به اعتصابات کرده است.

بازیگران و نویسندگان آمریکایی عضو این اتحادیه ها در اعتراض به کم بودن دستمزدهایشان اظهار کردند که با وجود گسترش شبکه‌های نمایش خانگی و سودآوری کلان آنها، دستمزد آنها همچنان در سطح پیشین مانده است.

همچنین طبق اظهارات پیشین انجمن نویسندگان ایالات متحده، فیلمنامه‌نویسان سریال‌هایی که در سال‌های اخیر سودآوری صدها میلیون دلاری داشته‌اند، آنچنان که می‌بایست حقوق و دستمزد دریافت نکرده‌اند.

اتحادیه نویسندگان موقع اعلام این اعتصاب، آن را یک «بحران اگزیستانسیال» برای نویسندگان نامید.

کریس کیسر یکی از اعضای کمیته مذاکر این اتحادیه در وب سایت این سازمان اعلام کرد: ما نمی‌خواستیم که وضع به اینجا کشیده شود اما بی توجهی کمپانی ها به درآمد و شرایط کاری نویسندگان، ما را به بحرانی اگزیستانسیالی کشاند.

آماندا مرسدس نویسنده 36 ساله در گفتگویی اظهار کرد: در سال‌های اخیر حقوق ما افت داشته است و این در حالی است که سود دریافتی سرویس های پخش آنلاین سر به فلک کشیده است. او معتقد است که رشد سرویس های پخش آنلاین مانند نتفلیکس، شرایط تجاری این حوزه را کاملا تغییر داده و موجب شده است که نویسندگان با سختی بیشتری یک شغل ثابت با درآمد مناسب پیدا کنند. او افزود: در شرایط پیشین تجاری تلوزیون، پروژه‌های کاری 6 تا 9 ماه و بعضا یک سال طول می‌کشیدند. چند روز پیش نویسنده‌ای را دیدم که گفت پروژه کاری‌اش تنها چهار هفته طول کشید!

با ظهور روز افزون تکنولوژی هوش مصنوعی و به کارگیری آن در ساخت فیلم، اعتصابگران و معترضان نگرانی خود در این زمینه را نیز بیان کردند.

نویسندگان صنعت فیلمسازی آمریکا خواستار دریافت تضمینی برای از بین نرفتن شغل‌شان با ظهور هر چه بیشتر هوش مصنوعی هستند.

بازیگران نیز نگران این موضوع هستند که تصاویر دیجیتالی آنها بدون اجازه یا هزینه مناسب مورد استفاده قرار گیرد. آنها بیم این را دارند که شرکت‌های فیلم‌سازی با گسترش تکنولوژی‌های هوش مصنوعی بتوانند ربات را جایگزین انسان کرده و باعث بیکاری بخش بزرگی از نویسندگان شوند.

با شروع اعتصاب‌ها، تولیدات هالیوود متوقف و همه تاک‌شو‌های آمریکا در شبکه‌های اصلی تعطیل شده است و آنتن را با برنامه‌های قدیمی پر می‌کنند. به نطر می رسد که اگر اعتصاب‌ها ادمه دامه پیدا کنند، پخش برنامه‌های پاییزی دچار مشکل می‌شود و فقط برنامه‌هایی تولید خواهند شد که سناریوهای از پیش نوشته شده داشته باشد.

https://didhonar.ir/?p=24299