پلاتوهنر

علیرضا الهی در گفتگو با پلاتو هنر:

من با چیزی نگفتن حرف می‌زنم!

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های علیرضا الهی به نام «آیرونی» تا 30 خرداد ماه در گالری اعتماد برپا است. این هنرمند در گفتگو با پلاتو هنر عنوان کرد: این آثار به نوعی ادامه مجموعه قبلی من به نام

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های علیرضا الهی به نام «آیرونی» تا 30 خرداد ماه در گالری اعتماد برپا است.

این هنرمند در گفتگو با پلاتو هنر عنوان کرد: این آثار به نوعی ادامه مجموعه قبلی من به نام «باف-تن» هستند که با الهام از فضاهای شهری و مخصوصا گرافیتی‌ها و دیوارنوشت‌هایی خلق شده اند که پس از مدتی اکثرا توسط کارگران شهرداری پاک یا مخدوش می‌شوند.

او ادامه داد: این اتفاق به نوعی برای من تقابل میان خودآگاه و ناخودآگاه بود. یعنی یک فردی به صورت خودآگاه دیوارنوشته‌ای را ارائه می کند و یک کارگر که صرفا مامور شده است، آن را پاک می‌کند.

این هنرمند درباره شخصی‌سازی این مجموعه اظهار کرد: من این پروسه را کمی شخصی کردم و خودم را به جای دو طرف قضیه گذاشتم. این مجموعه نگاه گرافیتی و اتفاقاتی که برایشان می افتد، در خود دارد. اما بنا بر نظر خودم در این آثار بیشتر از المان‌ها، سطوح و رنگ‌هایd استفاده کردم که صنعتی هستند و در فضای شهری می‌بینیم. همچنین نمادهایی که نماینده تفکر و فلسفه خودم هستند نیز به آثار اضافه شدند.

نمایشگاه آیرونیاو تصریح کرد: نگاه شخصی من در این آثار بسیار الهام گرفته از چیزهایی بود که در این مدت برای خودم پیش آمد و با آن‌ها در ارتباط بودم. به طور مثال نقاشی های دیگر، تفکرات خودم، موسیقی یا پادکستی که هنگام نقاشی گوش می‌کردم، فیلم هایی که تماشا می‌کردم، همه روی این مجموعه تاثیر داشتند. جمله هایی در نقاشی‌ها دیده می‌شود. به طور مثال هنگام نقاشی فیلمی در حال پخش بود، در آن فیلم دیالوگی گفته شد که برایم جالب بود و آن جمله را از زمینه خود جدا و وارد نقاشی کردم.

شروع بدون پیش‌طرح

الهی درباره تفاوت کار خود با یک هنرمند گرافیتی گفت: گرافیتی‌ آرتیست کمی با برنامه بیشتری از من کارش را انجام می‌دهد. او برای شروع کار طرح و پس‌زمینه فکری دارد اما نقاشی های من خیلی بدون پیش‌طرح شروع می‌شوند و به پایان می‌رسند. من وقتی نقاشی می‌کنم نمی دانم نتیجه چه می‌شود. حتی زمانی که نقاشی را با طرح مشخصی آغاز می‌کنم انتهای آن به جای دیگری ختم می‌شود.

آیرونی نسبت به فضا

او درباره مفهوم آیرونی و تاثیر آن بر این مجموعه توضیح داد: من کمدی را خیلی پیگیری می‌کنم و دوست دارم و به سبک‌هایی مانند استندآپ‌ کمدی، سیت کام یا کمدی سیاه علاقه دارم. معتقدم که زبان فلسفه امروز ما زبان کمدی است. ما از کمدین ها چیزهایی می شنویم که فیلسوف‌های معاصر هم شاید از آن عقب تر باشند‌. در این راستا مفهوم آیرونی در ابتدای این مجموعه بسیار الهام بخش من بود. آیرونی نوعی شرایط نامتجانس، متناقض یا وارونه را نشان می‌دهد مانند وقتی که ایستگاه پلیس مورد سرقت واقع شود.

او ادامه داد: اصولا نقاشی و جامعه ایرانی شکل دیگری است و در آثار من نوعی آیرونی نسبت به جامعه و فضای هنری وجود دارد.

آیرونیچیز خاصی نمی‌گویم

الهی در پایان تصریح کرد: در این میان آیرونی سقراط مورد توجه من بود. سقراط چیزی نمی‌گفت و با نگفتن مفهوم خود را بیان می‌کرد. در این راستا من به این نتیجه رسیدم که انتزاع هم نوع آیرونی را در خود دارد که با نگفتن حرف می‌زند و به سمت انتزاع‌گرایی رفتم. من در این آثار چیز خاصی نمی خواستم بگویم و اصولا با نگفتن، شوخی گرفتن چیزهای مهم، جدی گرفتن چیزهای غیرمهم می خواهم‌ چیزی بیان کنم. در این میان زبان تجسمی برایم مهم‌تر بود.

گالری اعتماد در نشانی تهران، میدان هفت تیر، مفتح جنوبى، بن بست شیرودى، پلاک ۲۵ واقع شده است.

https://didhonar.ir/?p=20704