پلاتوهنر

حضور «در غربت» سهراب شهید ثالث در سی و هشتمین جشنواره آفتاب نیمه شب

به گزارش پلاتو هنر، سی و هشتمین جشنواره فیلم آفتاب نیمه شب از ۲۴ تا ۲۸ خرداد برابر با ۱۴ تا ۱۸ ژوئن در فنلاند برگزار می‌شود و فیلم سینمایی «در غربت» ساخته سهراب شهید ثالث و محصول ایران و

به گزارش پلاتو هنر، سی و هشتمین جشنواره فیلم آفتاب نیمه شب از ۲۴ تا ۲۸ خرداد برابر با ۱۴ تا ۱۸ ژوئن در فنلاند برگزار می‌شود و فیلم سینمایی «در غربت» ساخته سهراب شهید ثالث و محصول ایران و آلمان در این جشنواره به نمایش در می آید.

فیلم «در غربت» یا «دور از خانه» فیلمی انتقالی است که دوره ایرانی سهراب شهید ثالث را با اقامت طولانی‌اش در آلمان پیوند می‌دهد. این سومین فیلم از یک سه‌گانه برنامه‌ریزی نشده بود که شامل شاهکارهای موج نو ایرانی یعنی «یک رویداد ساده» (1973) و «طبیعت بی جان» (1974) با تمرکز بر انزوای اجتماعی است.

سکون داستان فیلم «در غربت» چند روزی از زندگی حسین با بازی پرویز صیاد یک کارگر مهمان ترک است که با گروهی از هموطنان خود در برلین غربی آپارتمانی مشترک دارد.

عناصر فراوانی از دیگر فیلم‌های ثالث مانند قطارها، نامه‌های نوشته شده و خوانده شده و همچنین منظره ناامیدکننده تخت‌های خالی و مرتب نشده وجود دارد.

جشنواره فیلم Midnight Sun در سال 1986 توسط فیلمسازان فنلاندی، به عنوان مثال برادران کائوریسماکی و شهرداری سودانکیلا تأسیس شد. دهکده Sodankylä در قلب لاپلند فنلاند، حدود 120 کیلومتر بالاتر از دایره قطب شمال، جایی که خورشید در تابستان اصلا غروب نمی کند، واقع شده است. طبیعت لاپلند و شب بی شب، جشنواره فیلم خورشید نیمه‌ شب را در موقعیتی قرار می‌دهد که هیچ جشنواره دیگری نمی‌تواند رقابت کند.

برنامه این جشنواره ترکیبی از فیلم‌های قدیمی و جدید است. شاهکارهای جاودانه فیلمسازان کهنه کار در کنار جذاب ترین فیلم‌های معاصر ارائه خواهند شد. در نمایش‌های کلاس استاد، منتقدان برجسته فیلم بینش خود را در مورد بهترین آثار کلاسیک سینما ارائه می‌کنند.

https://didhonar.ir/?p=19911