پلاتوهنر

صدف سیدرضایی در گفتگو با پلاتو هنر:

این نورهای سردرگم در تاریکی ما هستیم!

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی «سفید تیتانیوم» تا 8 اردیبهشت ماه در گالری سرای ماهشهر در معرض تماشا قرار دارد. صدف سیدرضایی هنرمند این نمایشگاه در گفتگو با پلاتو هنر درباره روند شکل‌گیری این آثار عنوان کرد: این آثار

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی «سفید تیتانیوم» تا 8 اردیبهشت ماه در گالری سرای ماهشهر در معرض تماشا قرار دارد.

صدف سیدرضایی هنرمند این نمایشگاه در گفتگو با پلاتو هنر درباره روند شکل‌گیری این آثار عنوان کرد: این آثار یک سلسله‌مراتبی را طی کردند و ایده اولیه آن‌ها از آنجا شکل گرفت که من به کار کردن با نور و سایه بسیار علاقه‌مند بودم. در این راستا فضاهایی را که نور و سایه روی آن‌ها افتاده بود، به صورت فیگوراتیو نقاشی می‌کردم یعنی به نوعی تولد اولیه این آثار ابتدا به صورت فیگوراتیو بود و به مرور زمان حالت مینیمال گرفت.

او ادامه داد: در این بین علاقه من به فضای نور و سایه مدام ساده‌تر شد یعنی از فضاهای داخلی و جاهایی که دوست داشتم گذشت و به فضاهای خیلی ساده رسید. همچنین مجدد این سیر تغییر وجود داشت تا جایی که دیگر صرفا نور و سایه مطرح نبود بلکه نور در تاریکی می‌آمد و مطرح می‌شد.

این هنرمند تصریح کرد: به طور جالبی یک شب که روی تختم دراز کشیده بودم از لای در نور خطی داخل شده بود و موجب شد من توجهم به کشیدن نورهای خطی و نورهای ساده در محیط جلب شود. حتی آثار از نشان دادن نور خطی تبدیل به حضور خود نور و نورهایی مانند نئون در محیط شد.

سیدرضایی درباره دلیل نمایش بتن در این آثار توضیح داد: من تا حدی سعی کردم این را برسانم که جنس فضاهای تودرتو و سیاه در آثار به نوعی بتن است. انتخاب بتن در کنار نورهای نئونی به این دلیل است به گفته هایدگر ما در دورانی از مدرنیته به سر می‌بریم که نامش دوران «بحران مدرنیته» است و زمانی است که پایه‌های اساسی مدرنیته به لرزه درآمده و دچار هرج و مرج و آشفتگی در اندیشه و ریشه‌های اجتماعی می‌شود. ما اکنون در این دوران هستیم و زندگی کردن در این بحران آدم‌ها را در گم‌گشتگی و در یک حال سورئالی فرو می‌برد. به قولی وضعیت کافکایی است و هیچ چیز سر جای خود قرار ندارد و انسان‌ها در زندگی ماشینیزه خود گم شده‌اند. این زندگی به نوعی آن‌ها را می‌بلعد و ته چاه سیاهی می‌اندازد. چاهی که می‌تواند به انسان افسردگی و آشفتگی بدهد.

او افزود: حضور این فضاهای سیاه در نقاشی من از این‌ بابت است که ما در دوران ناپیدا و تاریکی از تاریخ سر می‌کنیم. این نورها در برخی آثار اطرافشان درخشان شده و نشان از نوعی امید دارد.

این هنرمند اظهار کرد: انتخاب نور نئون در کنار بتن به این دلیل است که این 2 متریال از نمودهای اساسی زندگی مدرن هستند یعنی انسان امروزی بسیار از آن‌ها استفاده می‌کند. ما امروزه در برج‌های بلند از بتن استفاده می‌کنیم و بتن در کل متریال سفت و سختی است. در کنارش نور نئون قرار دارد که در حالی که نور را می‌سازد داخلش مقداری تیتانیوم وجود دارد. این‌ها موادی هستند که کلا برای طبیعت مضر هستند اما ترکیب این مواد چیزی به نام نئون را به وجود می‌آورد.

او خاطرنشان کرد: گاهی این انسان آشفته دقیقا همین نورها هستند که در داخل هزارتو گم شده‌اند.گاهی اطراف این نورها روشن شده یعنی یک نفر توانسته این‌ امید را پیدا کند و تا جایی پیش برود اما دوباره امید او قطع شده است. در برخی آثار نیز این درخشندگی وجود ندارد و نورهای تکه تکه داخل فضا گم شده‌اند.

سیدرضایی در پایان درباه نام‌گذاری نمایشگاه توضیح داد: اسم «سفید تیتانیوم» به نوعی نام همان نورهای نوئنی است. یا به طور نمادین انگار خود ما هستیم. کارهای من نیز رنگ سیاه و سفیدی دارند زیرا من انسان و درون انسان را در ذات اولیه سفید درنظر گرفتم به همین دلیل رنگ نورها سفید انتخاب شده است. جدای از این یکی دیگر از دلایل انتخاب این نام این است که در ساختار اصلی نور نئون از تیتانیوم استفاده شده است.

گالری سرای در ماهشهر، خیابان پتروشیمی شیراز،‌ روبه‌روی باشگاه پاکروان، ساختمان ندا، طبقه سوم واقع شده است.

ندا زنگینه

https://didhonar.ir/?p=16491

یک پاسخ

  1. نظریات جالب هنرمند و خلاقیتی نو در آثار این هنرمند مشهود است .سبکی نو،نوعی دگرگونی👏🏻👏🏻