پلاتوهنر

«دوچرخه»؛ روایت تجربه‌گری از برنامه «زندگی پس از زندگی»

به گزارش پلاتو هنر، سیدمحمدصادق سیادت، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «دوچرخه» از آسیب طلاق و تاثیر آن روی زندگی کودکان گفت. سیادت درباره دغدغه‌های خود در ساخت فیلم کوتاه توضیح داد: فیلم کوتاه برای من همیشه حائز اهمیت بوده

به گزارش پلاتو هنر، سیدمحمدصادق سیادت، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «دوچرخه» از آسیب طلاق و تاثیر آن روی زندگی کودکان گفت.

سیادت درباره دغدغه‌های خود در ساخت فیلم کوتاه توضیح داد: فیلم کوتاه برای من همیشه حائز اهمیت بوده است، چراکه تلاش کرده‌‌ام تا به وسیله آن دغدغه‌های خود را بیان کنم. من فیلم کوتاه را دغدغه‌مند دیده‌ام و برای آنکه بتواند بر مخاطب خود تاثیر بگذارد، تلاش کرده‌ام. نخستین فیلمم به نام «انفجار قلب» در رابطه با مادران شهدای مفقودالاثر بود و پس از آن در ۵ فیلم به بیان دغدغه‌های اجتماعی همانند معلولان، طلاق، نیکی کردن به دیگران و… پرداختم.

او در ادامه درباره موضوع فیلم کوتاه «دوچرخه» گفت: «دوچرخه» برداشتی از داستان یک تجربه‌گر در برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» بود. روزی به صورت اتفاقی به تماشای این برنامه نشستم و از آنجا که ساخت فیلم در حوزه طلاق برایم اهمیت بسیار جدی داشت، فیلمنامه این کار را با محوریت طلاق نوشته و کارگردانی کردم.

این کارگردان اظهار کرد: در این فیلم کوتاه دوچرخه‌ بهانه‌ای است برای لبخند کودکی که از ذهن پدر و مادر خود فراموش شده است. علاوه براین، از آنجا که خانم مونا سلیم تهیه‌کننده اثر، روانشناس هستند از این موضوع استقبال کرده و سریعا مراحل تولید آن طی شد.

کارگردان «من به جای تو» درباره علت پرداختن به سوژه طلاق بیان کرد: طلاق یک جاده‌ پر از دوربرگردان است و زمانی که فرزندی در این میان باشد قطعا بزرگ‌ترین آسیب‌ها را متحمل خواهد شد. بنابراین می‌توان با استفاده از این دوربرگردان‌ها از  آسیب‌های این امر جلوگیری کرد.

او ادامه داد: فرزندان طلاق همیشه دغدغه من هستند و بدون شک روزی در یک فیلم سینمایی نیز به آن می‌پردازم. آسیب اجتماعی که امروز در جامعه هر لحظه درحال افزایش است، قربانیان جوانی دارد که حق شان از زندگی این اتفاق نبوده و نیست. در «دوچرخه» هم سعی کردیم این دوربرگردان را واضح به مخاطب خود نشان دهیم.

سیادت درباره تفاوت‌ «دوچرخه» با دیگر آثار خود توضیح داد: مهم‌ترین نکته زمان کوتاه این فیلم است. ما سعی کردیم موضوع به این گستردگی را در دو دقیقه نشان دهیم. همچنین سعی کردیم تا از مستند شدن داستان نیز جلوگیری کنیم زیرا در صورت مستند شدن آن می‌بایست تجربه‌گر و کارگردان برنامه «زندگی پس از زندگی» نیز در جریان موضوع قرار می‌گرفتند، که این امر کمی کار را برای ما سخت می‌کرد. علاوه بر آن سختی فیلمبرداری تنها در ماشین درحال حرکت نیز اضافه خواهد شد که همه‌ آن‌ها با حمایت‌های تهیه کننده محترم برطرف شد.

او درباره برنامه‌های آینده خود گفت: درحال حاضر با خانم مونا جعفری سلیم درحال انتخاب متن برای تولید یک نمایش در تابستان ۱۴۰۲ هستیم و همچنین تدوین و اصلاح رنگ فیلم کوتاه «دو در هفتاد» که در سال ۱۴۰۱ فیلمبرداری شده است، نیز در حال انجام است. پخش فیلم کوتاه «دوچرخه» را نیز در پایان فروردین 1402 برای حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی آغاز خواهیم کرد.

سیادت در پایان تصریح کرد: در سال گذشته ۵ فیلم کوتاه ساختم که قطعا بدون همراهی و همکاری تک تک اعضای تیم این امکان وجود نداشت. از همه دوستان علی‌الخصوص تهیه کننده گرامی ۴ فیلمم خانم سلیم صمیمانه سپاسگزارم.

 

https://didhonar.ir/?p=15790