پلاتوهنر

تهران به استقبال نوروز می‌رود

به گزارش پلاتو هنر، علاقه‌مندان به آثار هنری، همواره هنر را در محدوده فضای نمایشگاهی در گالری‌ها و موزه‌ها دیده اند. این در حالی است که یکی از بسترهای اصلی برای ارائه اثر هنری فضای شهری است که در این

به گزارش پلاتو هنر، علاقه‌مندان به آثار هنری، همواره هنر را در محدوده فضای نمایشگاهی در گالری‌ها و موزه‌ها دیده اند. این در حالی است که یکی از بسترهای اصلی برای ارائه اثر هنری فضای شهری است که در این زمینه ما سابقه چندانی نداریم. هنر شهری سابقه بسیاری در دنیا دارد و آثار هنری زیادی در فضای شهری در کشورهای مختلف قابل رصد است، اما اگر به محیط شهری تهران با سابقه دویست سال پایتختی آن نگاه کنیم آثار هنری کمی را در شهر شاهد هستیم.

این موضوع سبب شده است که مردم هم کمتر از هنر به ویژه نقاشی و مجسمه سازی استقبال کنند، زیرا از لحاظ بصری مواجه کمی با هنر داشته اند اما در این گذار نباید فراموش کرد که آثار هنری در فضای شهری برای تلطیف فضای شهر، لازم و ضروری به نظر می رسند، اما در دنیای امروز  نیاز نیست تا آثار عظیم و ثابت در محیط شهری جانمایی شود، زیرا مروز زمان این آثار هنری را به آلودگی های بصری مبدل می کند. برای همین برگزاری رویدادهای هنری در فضای شهری و جانمایی آثاری موقتی یکی از راهکارهایی است که در تمام دنیا تجربه می شود و اتفاق باعث نشات اجتماعی، مانوس شدن با هنر و ایجاد تعامل با آثاری هنری می شود.

در چند سال اخیر رویداد هنری بهارستان هر سال در آخرین روزهای فصل زمستان، فضای شهر تهران را به استقبال نوروز می برد و با ارائه آثار هنری در قالب شیوه های نو، تلاش دارد تا محیط شهری را تبدیل به بستری برای حضور شهروندان و ایجاد محیطی پر نشاط به ویژه برای کودکان کند. این روزها هم با برپایی کارگاه های مختلف هنری از قبل، نقاشی دیواری، گرافیتی، تخم مرغ‌های نوروزی و آثار حجمی در نقاط مختلف شهر، تهران به استقبال نوروز 1402 می رود.

تلاشی مفهومی برای تعامل بیشتر مردم با آثار هنری

مهسا مکی از یکی از هنرمندان شرکت‌کننده در سالانه بهارستان که اثر گل نرگس او زودتر از سال نو به مناسبت نیمه شعبان در شهر نصب شد، این هنرمند معتقد است المان‌های شهری شهر را با طراوت می‌کنند.

او درباره اثر خود که به تازگی در شهر جانمایی شده است، گفت: کار من به صورت حجمی و شامل یک گل نرگس بود که همزمان با نیمه شعبان در شهر جانمایی شد. ساخت این اثر ۱۰ روز و نصب آن نیز دو روز زمان برد. ما یک گروه ۳۰ نفره هستیم و از آنجایی که طول المان ۵ متر بود تعداد افراد زیادی در این کار مشغول شدند. قطر کره‌ای که گل روی آن کار شد ۳ و نیم متر و کف کار نیز دو و نیم متر است.

او درباره آثار هنری که در فضای شهری نصب می شوند، اظهار کرد: المان‌های شهری و تلاش برای نصب آثار هنری در محیط‌های شهری سبب می‌شود که شهر با طراوت شود. مردم همیشه نسبت به کارهای هنری جدید بازخوردهای مثبتی نشان می‌دهند و به وجد می‌آیند. دیدن این آثار هنری برای شهروندان جالب است و با چنین کارهایی مردم راحت‌تر ارتباط می‌گیرند.

این هنرمند در پایان تصریح کرد: معمولا سازمان شفارش دهنده آثار هنری برای محیط شهری مانند سازمان زیباسازی بیشتر به سمت کارهای غیرمفهومی پیش می‌رود اما ما در ارائه این اثر تلاش مفهومی را هم همراه کار کردیم تا مردم بتوانند با آن ارتباط بیشتری بگیرند.

تعامل شهروندان با یک اثر حجمی

زینب ترکاشوند یک دیگر از هنرمندانی که در سالانه بهارستان سه اثر را برای نوروز 1402 آماده می کند، گفت:  سفره ای هفت سین را آماده اجرا در شهر دارم که اثری تعاملی است و مردم با این کار حجمی می توانند تعامل برقرار ‌کنند و با عکس گرفتن با آن در حقیقت اثر را تکمیل کنند.

او درباره این اثر توضیح داد: این هفت سین‌ها به صورت شش ضلعی هستند و از گل‌های طبیعی در کار استفاده شده است.  پشت طرح قاب عکس بزرگی است که افراد می‌توانند با سفره هفت سین در آن عکس داشته باشند. عمو نوروز هم در قاب ایستاده است و همراه افراد در عکس‌ها حضور دارد. شهروندان می‌توانند با این سفره بزرگ هفت سین عکسی به یادگار بگیرند..

این هنرمند ادامه داد: کار من طراحی کاراکتر و مدل‌های سه بعدی است . آثاری که برای نوروز 1402 آماده کردیم، یک هفته مانده به عید نصب می‌شوند.

ترکاشوند در پایان درباره تاثیر روانی آثار حجمی بر شهروندان توضیح داد: آثار هنری مرتبط با محیط شهری تاثیر بسیار مثبتی دارند. ما علاوه بر اینکه در خانه‌ها سفره هفت سین می‌گذاریم، در شهر همین سنت جریان پیدا می‌کند ، به ویژه اینکه حجم‌ها  با رنگ‌های جذاب اجرا می‌شوند و در روحیه شهروندان بسیار تاثیرگذار هستند.

القای حس شادابی با المان‌های نوروزی

حسین تک‌زارع هم یکی از هنرمندان باسابقه عرصه هنرهای شهری است. این مجسمه ساز و نقاش  دو اثر حجمی با موضوع عمو نوروز را آماده جانمایی در شهر تهران می کند. او توضیح داد: دو عمو نوروز به صورت حجم در حال ساخت در کارگاهم دارم. یکی از آنها در حال خرید شب عید و دیگری با تنگ ماهی در دست به استقبال عید می رود. جنس کار از فایبرگلاس است و به صورت حجم در فضای شهری نصب می‌شود. البته به موازات این کار نقاشی دیواری هم به مناسبت فرارسیدن سال نو انجام می‌دهم. کار نقاشی دیواری‌ام در خیابان رسالت در حال انجام است و هر دو کارم به صورت تیمی انجام می‌شود. تیم ما مشتمل بر ۱۰ نفر است.

او افزود: تهران آنقدر بزرگ است که هر چقدر هم اثری هنری در آن کار شود، باز هم کم است. با این رویدادهای هنری، نشاط و شور  در جامعه افزایش پیدا می‌کند و وجود رنگ‌هایی که غالباً شاد هستند، سبب می‌شود، شهر از حالت خاکستری خارج شود و به افزایش شادابی مردم کمک کند. به نظرم آثار حجمی، نقاشی دیواری، تخم مرغ‌های نوروزی و تمامی المان‌های شهری کمک می‌کنند که حس و حال سال نو در مردم افزایش پیدا کند .

به گفته تک‌زارع، شغل او مجسمه‌سازی و نقاشی است و در هر دو زمینه هم به صورت حرفه‌ای کار می‌کند، اما از آنجایی که متاسفانه در کشور ما زیاد به هنرمندان بها داده نمی‌شود یکی از اهدافش از شرکت در سالانه بهارستان این است که هنرمندان می‌توانند خود را بیشتر به مردم بشناسانند، البته در کنار همه این موارد بحث کسب درآمد هم مطرح است.

https://didhonar.ir/?p=14205