پلاتوهنر

دستانی که دیگر طرح نمی‌زنند

به گزارش پلاتو هنر، سال 1401 به روزهای پایانی خود رسیده است و در آخرین پنجشنبه سال طبق رسمی دیرینه، یادی از درگذشتگان و هنرمندان هنرهای تجسمی در سالی که گذشت می‌کنیم. هرچند که هنرمند با هنرش تا ابد در

به گزارش پلاتو هنر، سال 1401 به روزهای پایانی خود رسیده است و در آخرین پنجشنبه سال طبق رسمی دیرینه، یادی از درگذشتگان و هنرمندان هنرهای تجسمی در سالی که گذشت می‌کنیم. هرچند که هنرمند با هنرش تا ابد در دل‌ها جاودانه می‌شود، حتی پس از به خاک سپردن کالبد جسمانی‌اش.

برای تهیه این گزارش تک تک روزهای سال را از ابتدای بهار تا همین روزهای پایانی ورق زدیم و هر بار با دیدن خبر درگذشت یک هنرمند، بار دیگر غم فقدان عزیزی روی دلمان سنگینی کرد. غم هنرمندانی که سال‌ها در نمایشگاه‌های مختلف به دیدن آثارشان رفته بودیم و گپ و گفتی با خودشان داشتیم اما اکنون کالبدشان زیر خاک و خاطراتشان میان اهالی فرهنگ و هنر زنده است.

اکبر یادگاری هنرمند تئاتر، نقاش، نویسنده و شاعر ایرانی 27 فرودین ماه 1401 در آلمان درگذشت. او پیش‌تر نمایشگاه‌های انفرادی «تروما از کلن»، «بازگشت به صحنه» و «شکل ها در گریز» را در ایران برگزار کرده بود.

پروانه سلطانی هنرمند مجسمه‌ساز و عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران 22 اردیبهشت ماه دار فانی را وداع گفت. پروانه سلطانی فارغ‌التحصیل رشته مجسمه‌سازی دانشکده هنرهای زیبا، عضو انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و از هنرمندان فعال حوزه مجسمه‌سازی و همچنین مدیر هنری موزه ایران‌باستان بود.

اکبر صوتی هنرمند پیشکسوت مشبک که از مهرماه سال ۱۳۹۹ درگیر بیماری بود، بامداد ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سن ۹۳ سالگی درگذشت. اکبر صوتی پیشکسوت هنر مشبک متولد ۱۳۰۸ در کرمان است و تاکنون بیش از ۱۵۰ نمایشگاه در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است.

صوتی بیش از ۷۵ سال از عمر خود را به تولید ۳۰۰ اثر از جمله تصاویر پیامبران و بزرگان ایران‌ و مشاهیر و مفاخر جهان گذرانده است که ۱۲۵ اثر آن در موزه برج آزادی تهران و ۱۸۵ اثر نیز در موزه هرندی کرمان به نمایش گذاشته شده است.

مریم کاظم‌زاده عکاس جنگ 4 خردادماه دار فانی را وداع گفت. مریم کاظم زاده در کردستان عکس های زیادی از آن دوران و از شهید مصطفی چمران به یادگار گذاشته است که بخشی از آنها در کتاب «عکاسان جنگ» توسط بنیاد روایت فتح به چاپ رسیده است.

حمیدرضا حکیمی هنرمند مجسمه‌ساز ۱۶ خرداد ماه فوت کرد. حمیدرضا حکیمی متولد ۱۳۴۲ تهران و دانش‌آموخته رشته معماری بود. او پس از چند سال فعالیت حرفه‌ای در رشته معماری در رشته‌های نقاشی و گرافیک فعالیت حرفه‌ای کرده و نمایشگاه نقاشی برپا کرده است. او مجسمه‌های شهری متفاوتی برای تهران ساخته است.

او همچنین به عنوان گرافیست سابقه همکاری با مجله «فیلم»، «آینه» و «صنعت حمل و نقل» را در کارنامه کاری خود دارد. حکیمی مجسمه سازی را در کارگاه خصوصی شاهرخ قیاسی فراگرفته و سال‌ها برای ساخت مجسمه از سنگ استفاده می‌کرد.

 محمدعلی داوری پیشکسوت عکاسی استان مرکزی که از او به عنوان باتجربه‌ترین عکاس شهر اراک یاد می شود،  ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱ در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

حبیب الله صادقی هنرمند پیشکسوت و مطرح هنرهای تجسمی که به ویژه در زمینه نقاشی های انقلابی و دینی شناخته می شد، صبح امروز ۵ مرداد ماه به دلیل سکته قلبی درگذشت.

او سال گذشته در حال خلق تابلوی نقاشی با عنوان «در رثای سیمرغ تجلی» بود. این نقاشی قرار بود در ابعاد صد متر مربع و روی ۲۰ بوم اجرا شود. این اثر هنری در حقیقت روایتی تصویری از وقایع مهم تاریخ معاصر است و به موضوعاتی چون انقلاب اسلامی ایران، دفاع مقدس، جنایات داعش و رشادت‌های سپهبد حاج قاسم سلیمانی پرداخته است.

حبیب الله صادقی طراح، نقاش، گرافیست، کاریکاتوریست، منتقد در بسیاری از دانشگاه های هنر به تدریس پرداخته است. او در سال ۱۳۸۴ به ریاست موزه هنرهای معاصر انتخاب شد.

دغدغه اصلی او ماهیت هنر ملی و ایرانی و انقلابی بود. حبیب الله صادقی سال ۱۳۷۹ به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و پس از آن به‌طور مستمر با این نهاد همکاری داشته‌است.

۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ حسن ارژنگ‌نژاد هنرمند پیشکسوت مجسمه‌سازی در پی ابتلا به کرونا در سن ۱۰۱ سالگی درگذشت.

بابک برزویه عکاس خبری و سینما که از دی ماه ۱۴۰۰ بر اثر عارضه قلبی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده بود، عاقبت 25 مرداد ماه دار فانی را وداع گفت. او در عکاسی سینما همکاری با کارگردان‌های همچون رسول ملاقلی پور، احمدرضا درویش، مسعود کیمیایی و پوران درخشنده را در کارنامه خود دارد.

برزویه سال ۱۳۷۵ برنده دیپلم و سیمرغ بلورین بهترین عکاس فیلم برای عکاسی فیلم «سفر به چزابه» ساخته رسول ملاقلی پور شد. وی با عکاسی بیش از ۱۰ مجموعه تلویزیونی، ۳۵ فیلم سینمایی بلند و کوتاه و بیش از ۲۰۰ تئاتر داخلی یکی از فعال‌ترین عکاسان هنری ایران محسوب می شود.

 مهین افشان‌پور از هنرمندان طراز اول و پیشکسوت نگارگری که یونسکو به او لقب گنجینه زنده بشری داده بود، ۳۱ مردادماه در سن ۸۱ سالگی پس از چندسال مبارزه با بیماری و زندگی نباتی در منزل خود درگذشت.

منور رمضانی مشهور به ننه حسن نقاش خودآموخته 31 مردادماه درگذشت. ننه حسن متولد شهر سهرورد و ساکن شهر قیدار شهرستان خدابنده بود و کشیدن نقاشی را در ۷۰ سالگی شروع کرد. موضوع نقاشی‌های او را داستان ‌ها، باورها و شیوه زندگی مردم روستاهای آذربایجان و بخش مهمی از ادبیات شفاهی اطراف او تشکیل می‌دهد.

حسن رجبی فرزند کوچک این مادرِ نقاش که خودش هم هنرمند است، مشوق و حامی او برای نقاشی بود.

آرش عاشوری‌نیا عکاس خبری ۶ مهرماه درگذشت. عاشوری‌نیا که به عنوان عکاس خبری و هنری شناخته می‌شد، در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه فتوبلاگیز و در سال ۲۰۰۶ برنده جایزه ویژه خبرنگاران بدون مرز شده بود.

 شهلا آرمین هنرمند نقاش چهارشنبه ۱۳ مهرماه فوت کرده است.

هادی سیف نویسنده و پژوهشگر هنرهای سنتی 26 مهرماه فوت کرد.

کتاب‌های «نقاشی روی چوب»، «نقاشی قالی»، «نقاشی قلمکار»، «نقش‌آفرینی روی سنگ»، «نقاشی قهوه‌خانه»، «نقاشی روی کاشی»، «نقاشی روی گج»، «نقاشی پشت شیشه»، «سوته دلان نقاش»، «از قهوه‌خانه تا فرهنگسرای نیاوران»، «مجنونی‌ها»، «دلشدگان هنر» و «دریاچه‌هایی رو به بهشت» ازجمله آثار هادی سیف هستند.

بهزاد غریب‌پور هنرمند تصویرگر 23 آذر ماه در ۶۵ سالگی درگذشت. «راز آبگیر»، «سبزپوش مهربان»، «چهل قصه»، «ترانه‌های کودکان»، «بزبزقندی»، «پرنده طلایی» و «همه حق» دارند، از جمله کتاب‌هایی هستند که غریب‌پور تصویر کرده است.

مسعود سپهر هنرمند نامدار عرصه طراحی گرافیک ایران، یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ دارفانی را وداع گفت. مسعود سپهر نخستین نظامنامه گرافیک حرفه‌ای را به رشته تحریر درآورد. ترجمه کتاب «مبادی سواد بصری» و تألیف کتاب «طراحی هویت بصری جامع» از اوست که به عنوان مرجع در حوزه طراحی گرافیک در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.طراحی علائم و نشانه‌های مترو تهران و طراحی کارت شناسایی ملی از جمله آثار اوست.

 

https://didhonar.ir/?p=14184