پلاتوهنر

اگر انعطاف‌ نداشته باشیم، می‌شکنیم!

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی حجم علی انصاری به نام «میخ‌های من» تا 19 اسفندماه در گالری شماره 1 فرهنگسرای ارسباران در معرض تماشا قرار دارد. این هنرمند مجسمه‌ساز در گفتگو با پلاتو هنر عنوان کرد: سال 76 در

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی حجم علی انصاری به نام «میخ‌های من» تا 19 اسفندماه در گالری شماره 1 فرهنگسرای ارسباران در معرض تماشا قرار دارد.

این هنرمند مجسمه‌ساز در گفتگو با پلاتو هنر عنوان کرد: سال 76 در بحبوحه فشارهای سیاسی، اجتماعی، مسائل خانوادگی و تنهایی می‌خواستم کار متفاوتی انجام دهم. یک میخ هم بیشتر نداشتم و آن را گره زدم تا فرمی بسازم. در آن سال‌ها به آتلیه های مختلف می‌رفتیم و یک روز استاد محمدابراهیم جعفری کار من را دیدند. گفتند «پسر تو این را چگونه گره زدی؟: گفتم «با ضربه های چکش». استاد گفتند «این میخ رو چند خریدی؟» من گفتم «20 تومن». استاد جعفری آن میخ را از من هزار تومان خریدند! به من گفتند که باز هم این کار را ادامه بده، حرفی در این آثار وجود دارد که تو نمی‌دانی.

او ادامه داد: آقای جعفری قبل از دومین بینال مجسمه سازی با من تماس گرفتند و گفتند که از کارهایم عکس بگیرم و به موزه هنرهای معاصر تهران ببرم. در آن سال اثر من برای شرکت در بینال انتخاب شد و من سال 78 رسما وارد دنیای حجم شدم. همینطور در بینال سوم و چهارم مجسمه‌سازی نیز شرکت کردم و کم کم شروع کردم به جوش دادن و یک سری احجام را با میخ ساختم.

انصاری تصریح کرد: دلیل انتخاب میخ برای ساخت مجسمه این بود که من احساس می‌کنم این میخ خود من هستم. اینکه میخ تلاش دارد 2 الوار را به هم متصل کند اما خودش تنهاست برایم حرف‌های زیادی دارد.

این هنرمند مجسمه‌ساز درباره انگیزه برگزاری نمایشگاه «میخ‌های من» توضیح داد: دلیل برگزاری این نمایشگاه یکی فشار صندوق اعتباری هنر بود برای اینکه من چندسالی نمایشگاه برگزار نکرده‌ام. دلیل دیگر جریانات و اعتراضات اخیر ایران بود و فکر کردم که در این شرایط می شود هنر انتزارعی را به هنر اعتراضی تبدیل کرد. می‌خواستم با این میخ‌ها نشان دهم که سختی و فشار رویمان زیاد است اما می شود آن‌ها را به هنر تبدیل کرد.

او در ادامه از نمایشگاه‌های آینده خود خبر داد: سال آینده نیز در گالری ایده و خانه هنرمندان ایران نمایشگاه برگزار خواهم کرد.

انصاری در پایان درباره مجموعه در دست ساخت خود اظهار کرد: من کار کردن با متریال خاص را دوست دارم و همچنین دوست ندارم از چند ماده در یک اثر استفاده کنم و معمولا از 2 متریال استفاده می کنیم که شلوغ نشود. مثلا یک اثر میخ و شیشه در سال 82 به مناسبت زلزله بم در بینال چهارم ارائه کردم. در این مجموعه نیز یک اثر میخ و بتن دارم که عملا اتود بود اما مشغول جمع‌آوری یک مجموعه از میخ و بتن هستم.

فرهنگسرای ارسباران در تهران، خیابان شریعتی، خیابان جلفا واقع شده است.

https://didhonar.ir/?p=13797

2 پاسخ