پلاتوهنر

مروری بر بخش مدعوین پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

به گزارش پلاتو هنر، پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر 7 بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا درهای خود را روی مخاطبان گشود. این جشنواره هنری با نمایش آثار منتخب هنرمندان در بخش‌ طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها

به گزارش پلاتو هنر، پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر 7 بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا درهای خود را روی مخاطبان گشود.

این جشنواره هنری با نمایش آثار منتخب هنرمندان در بخش‌ طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ی استان‌ها (غیر رقابتی) برگزار شده است.

موضوع جشنواره پانزدهم آزاد بوده است و در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سـرامیک، چیدمان) نقاشی و نگارگری آثار ارزیابی شده‌اند.

در این دوره، ۸ هزار و ۶۲۷ اثر از ۳ هزار و ۸۰۱ هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار منتخب جشنواره پانزدهم در بخش‌های مختلف طوبای زرین و قله‌ها راه یافتند. همچنین، هزار و ۴۳۰ اثر در بخش کیوریتوری کتاب سال کاریکاتور، ۱۲۵ اثر در بخش نمایشگاهی کتاب سال کاریکاتور و ۷۲ اثر نیز در بخش کیوریتوری نمایشگاهی پوستر حضور دارند.

در اغلب رویدادهای هنری مسئولان برگزاری سعی دارند به منظور اتقال تجربه و بالاتر رفتن سطح کیفی رویداد از چندتن از هنرمندان شناخته شده و پیشکسوت آن رشته هنری دعوت کنند تا آثار خود را در جشنواره به نمایش بگذارند. در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز آثار چندتن از هنرمندان به عنوان مدعو در بخشی غیررقابتی در معرض تماشا قرار گرفته اند.

در اولین سالن ساختمان صبا با آثار این هنرمندان مدعو مواجه می‌شویم که در قالب‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری و مجسمه به نمایش درآمده‌اند.

در میان هنرمندان حاضر در این بخش نام افرادی ازجمله علی بحرینی، پریسا شاد قزوینی، صدیقه سلمان، طاهر شیخ الحکمایی، پرویز اسکندرپور، داریوش فرد دهکردی، مینا صدری، حسین صمتی، محمدکاظم حسنوند، حسین عصمتی، حسن روح‌الامین و… دیده می‌شود.

با گردشی در بخش ابتدایی نمایشگاه که حدود 2 سالن را به خود اختصاص داده است، درمیابیم که محتوای اکثر آثار بیشتر روی موضوعات مذهبی یا دفاع مقدس تاکید دارند. بدین صورت آثار نقاشی یا نگارگری با المان‌های خاص مذهبی داستان‌هایی از شهادت امام حسین و یارانش در روز عاشورا، زندگی و شخصیت حضرت زهرا و… دارند.

آثار خوشنویسی نیز علاوه بر نمایش آیات و سوره‌هایی از قرآن، متونی از ادبیات ایرانی را ارائه کرده اند.

مجسمه‌ها نیز در بخش مرکزی سالن‌ها جانمایی شده اند. یکی از این مجسمه ها اثر حسین عصمتی به نام «غواص» است که به یاد شهدای غواص عملیات کربلای 4 خلق شده است و یک سرباز با دستان بسته در آب را نشان داده است. دیگری مجسمه‌ای شهید باکری به نام «دیده‌بان» است که مینا صدری آن را ارائه کرده است.  حسین عصمتی همچنین یک سردیس از شهید قاسم سلیمانی نیز دارد.

 

https://didhonar.ir/?p=11793