به گزارش پلاتو هنر، سریال «ازازیل» به کارگردانی حسن فتحی و تهیهکنندگی حسن خدادادی و فیلمنامه مسعود خاکباز که به زودی توسط پلتفرم نماوا پخش خواهد شد، دست به تبلیغات متفاوتی زده که با واکنشهای منفی مخاطبان و کارگردان فیلم روبهرو شد.
پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان، پیمان معادی، محمود پاکنیت، مریلا زارعی، گوهر خیراندیش، بهرنگ علوی، مریم سعادت، بابک کریمی، محمد بحرانی، احترام برومند، علی سخنگو و…بازیگران سریال «ازازیل» هستند.
چند روز گذشته بهرنگ علوی خبر داد که شیشه ماشینش شکسته و یک نامه به همراه عروسک در خودروی او قرار گرفته است؛ با این محتوا که «هنوزم فکر میکنی بازیه؟ بیا تا بهت ثابت بشه، شکستن این طلسم به تو بستگی داره، نیمهشب منتظرت هستم وگرنه این داستان ادامه داره…»
او از یک آدرس هم گفت و طی ویدئوی بعدی اعلام کرد به همراه دوست خود سر قرار رفته. یک مکان مخوف در هوای سرد که برخی کاربران را دچار ترس و نگرانی کرد.
درنهایت مشخص شد هدف معرفی سریال «ازازیل» بوده است.
«ازازیل»؛ برای تماشای یک سریال ترسناک باید از قبل آماده بود…
این ایده تبلیغاتی با ایجاد ترس و واکنشهای منفی روبهرو شد و انتقادات گستردهای به همراه داشت.
به گفته رامین مارالی، ایجاد موج تبلیغاتی برای هر رویداد و اثری آن هم در زمانهای که رسانه و سوشال مدیا بیش از پیش تاثیرگذار است؛ لازم و ضروری است اما پیش از اجرای یک ایده باید به مواردی چون فرهنگ و ظرفیت یک جامعه، تاثیر مفید یا مخرب آن، روانشناسی جامعه هدف و… توجه کرد.
اتفاقی که برای معرفی سریال «ازازیل» رخ داد را میتوان از نگاه گوریلا مارکتینگ (تعاملات غافلگیرانه و غیرمتعارف در تبلیغات) جواب پس داده و موفق تلقی کرد اما آیا جامعه مضطرب امروز ایران با توجه به فشارهای اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و سیاسی توان پذیرش این چنین تشنجهایی را دارد؟ آیا از این پس اگر واقعا یک چهره مشهور از طریق سوشال مدیا در خطر بودن خود را اعلام کند؛ کسی حرفهایش را باور میکند؟
این تبلیغ را میتوان در کنار تبلیغ اثری چون «به وقت شام» در مجتمع کوروش یک تبلیغ ضد جامعه و ضد مردم عنوان کرد. همچنان فصل دوم «اسکویید گیم» ترند است و تبلیغات جهانی آن در طرق مختلف که جالب ترین آن فضای گوگل است مورد توجه؛ این اتفاق در حالی برای آن اثر رخ میدهد که فان بودن جریان برای مخاطب ملموس است و میتواند تماشاگر را سر ذوق آورد؛ حتی اگر کسی اسکویید گیم را ندیده بود و بر فرض این تبلیغات در کره و آمریکا شوک و هیجان به مخاطب تزریق میکرد؛ فرهنگ و مرام مردم ایران تفاوتهای متعددی با نگاه سایر کشورها دارد.
این که چرا تا کنون با وجود افشای ماهیت کمپین سریال «ازازیل»؛ بهرنگ علوی توضیحی درباره این اتفاق نمیدهد یک بحث است اما با توجه به شرایط پیش آمده پلتفرم نماوا، حسن فتحی به عنوان سازنده و بهرنگ علوی به عنوان مجری این کمپین یک عذرخواهی مفصل برای ایجاد این تنش و ضایع کردن اعتماد و همدلی مخاطب بدهکارند.
به دنبال این موضوع حسن فتحی، کارگردان سریال در صفحه اینستاگرام خود خبر داد که از این تبلیغات اطلاعی نداشته است، او در یک پست نوشت: بارها در گفتگو با همکاران و رسانهها بر این نکته تأکید کردهام که جنس تبليغات رسانهای پلتفرمها باید با شرايط روحی و ذهنی جامعه منطبق و همسنگ باشد، از ماجرای تبليغی پیشامد کرده تا دیشب كاملاً بيخبر بودم و اساساً نیازی به این دست از تبلیغات نمیبینم؛ عطر آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید !
بیشتر بخوانید: