بازگشت طلایی نادر برهانی مرند با «هدویگ»

نادر برهانی‌مرند نمایش «هدویگ» را از 29 آذر 1403 در سالن استاد سمندریان روی صحنه برد.

به گزارش پلاتو هنر، نمایش «هدویگ» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی‌مرند از 29 آذر 1403، ساعت ۲۰:۳۰ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت.

علی جعفری فوتمی، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران برای این نمایش نوشت:

«هشت سال دوری از صحنه؟

شاید برای هر کارگردانی به معنای فاصله گرفتن از اوج خلاقیت باشد، اما برای نادر برهانی‌مرند، حاصل این دوری چیزی جز یک بازگشت شکوهمند نیست. «هدویگ»، قدرت نادر برهانی مرند را در نوشتن و کارگردانی به رخ می‌کشد، یک تجربه‌ی ناب از تئاتر که مرزهای کلیشه را در هم می‌شکند.

یک اقتباس درخشان «هدویگ» با ظرافت و دقت نوشته شده و نشان می‌دهد که اقتباس، تنها بازآفرینی یک داستان نیست، بلکه خلق جهانی تازه است. «مرغابی وحشیِ» ایبسن در دستان برهانی‌مرند به شاهکاری تازه تبدیل شده است. او نه‌ تنها با دقت و وسواس جزئیات درام را چیده، بلکه با ضرباهنگی درست، شخصیت‌هایی زنده و داستانی پویا خلق کرده است.

دیالوگ‌ها به جا، موقعیت‌ها دقیق، و کشمکش‌ها عمیق هستند؛ چیزی که «هدویگ» را به یکی از به‌یادماندنی‌ترین اقتباس‌های سال‌های اخیر تبدیل می‌کند. بازیگران حرفه‌ای در کنار چهره‌های تازه‌نفس یکی از نقاط قوت «هدویگ» انتخاب بازیگرانی است که هم تجربه و هم طراوت را به صحنه می‌آورند. رحیم نوروزی، امین میری، و بهرام ابراهیمی ستون‌های مستحکمی برای این نمایش هستند.

اما یکی از نکات جالب‌ توجه، حضور امین میری است. میری نقش اصلی ندارد، اما بازی او نشان می‌دهد که چطور یک بازیگر می‌تواند حتی با یک نقش فرعی، حضوری تأثیرگذار و به‌یادماندنی داشته باشد. او با جزئیات درخشان و دقتی مثال‌زدنی، نقش خود را در ذهن مخاطب ماندگار می‌کند.»

طراحی صحنه

کاربردی و عمیق طراحی صحنه در «هدویگ» چیزی فراتر از یک پس‌زمینه است. این طراحی، فضاسازی‌ای است که روایت را تقویت می‌کند و مخاطب را به درون داستان می‌کشاند. هر المان صحنه، از نورپردازی تا چیدمان فضا، به خدمت داستان درآمده است.

طولانی؟ شاید. اما جذاب!

خیلی‌ها می‌گویند تماشاگر دیگر حوصله نمایش‌های طولانی را ندارد. اما «هدویگ» اثبات کرد که اگر نمایش درست باشد، مخاطب نه‌تنها خسته نمی‌شود، بلکه با دقت تمام لحظه‌به‌لحظه را دنبال می‌کند. این اجرا نشان داد که طولانی بودن زمانی به ایراد تبدیل می‌شود که اجرا حرفی برای گفتن نداشته باشد؛ و این دقیقاً همان چیزی است که “هدویگ” نیست.

چرا باید «هدویگ» را ببینیم؟

«هدویگ» بازگشتی باشکوه برای برهانی مرند است، یک اتفاق خوب در اقتباس، کارگردانی، و بازیگری. اگر می‌خواهید نمایشی ببینید که در عین سرگرمی، شما را به تفکر وادارد، تماشای «هدویگ» را از دست ندهید.»

«هدویگ»

https://didhonar.ir/?p=79495

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =