فرهاد فخرالدین در نشست «منظومه سیمرغ» مطرح کرد:

مسئولان بدانند موسیقی یک علم است و با آن تقابل نکنند

نشست رسانه‌ای «منظومه سیمرغ (قاف)» با حضور فرهاد فخرالدینی صبح دوشنبه ۱۴ آبان در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش پلاتو هنر، نشست رسانه‌ای کنسرت «منظومه سیمرغ (قاف)» با حضور فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر، آرش امینی مدیر هنری و رهبر ارکستر و حبیب صبور تهیه‌کننده، صبح امروز دوشنبه ۱۴ آبان در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست صبور به ارائه توضیحاتی درباره پروژه «منظومه سیمرغ (قاف)» پرداخت و گفت: پروژه سنگین بود حدود ۶ ماه درگیر آن بودیم. حدود ۲ سال پیش این پروژه توسط آقای فخرالدینی نوشته و کار از ۶ ماه پیش شروع شد. مسیر پر فراز و نشیبی را طی کردیم تا به این نقطه رسیدیم.

او اظهار امیدواری کرد این پروژه بتواند در عرصه موسیقی کلاسیک تاثیرگذار باشد و باعث آشتی مخاطب با این نوع از موسیقی و تربیت گوش مخاطب شود.

کنسرت موسیقی «منظومه سیمرغ (قاف)» بر اساس «منطق‌الطیر عطار»

در ادامه امینی نیز توضیح داد: این پروژه از ۲ سال پیش و بر اساس «منطق‌الطیر عطار» در ۵ موومان و برای ارکستر سمفونیک کامل، گروه کر و ۲ خواننده توسط آقای فخرالدینی نوشته شده است.

سپس مصطفی جعفری حامی مالی پروژه نیز درباره حمایت از پروژه «منظومه سیمرغ» توضیح داد: حضور کسب و کارها در کنار فعالیت‌های هنری باعث آشنایی بیشتر مردم با این کارها می‌شود. ما در کنار این فعالیت‌ها رویکرد مسئولیت اجتماعی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و سعی داریم این رویکرد را با حمایت از فعالیت‌های هنری نیز پیش ببریم.

در بخش دیگر نشست فخرالدینی درباره وزن اشعار این منظومه و آهنگسازی این پروژه، توضیح داد: اشعار این منظومه از تالیف شفیعی‌کدکنی از «منطق‌الطیر عطار» است و اشعار بر وزن «فاعلاتن فاعلاتن فاعلات» هستند که اکثر غزلیات بر اساس این وزن سروده شده‌اند.

او درباره خوانندگانی که برای این اثر انتخاب شده‌اند، گفت: این اثر یک پروژه اپرایی است و به خواننده‌ای نیاز داریم که به اصول خوانندگی بین‌المللی آشنا باشند. در داخل موومان‌ها مدالاسیون‌های مختلفی هست که نیازمند خواننده‌ای است که نت و نواختن ساز را بشناسد. مهدی محمدی و علی تفرشی خوانندگان این اثر هستند.

این هنرمند مطرح و باسابقه موسیقی ایران یادآور شد: من دست خیلی از خواننده‌ها را گرفتم و آن‌ها را معروف کردم. امیدوارم برای ۲ خواننده این پروژه هم اتفاقات خوبی رخ دهد زیرا نیت‌ام برای این ۲ خواننده هم خیر است.

فخرالدینی درباره ارکستر مدنظر برای این پروژه، افزود: ما برای اجرای این پروژه از ارکستر سمفونیک کامل و همچنین گروه کر آلتو، سوپرانو، تنور و باس استفاده می‌کنیم.

این هنرمند با سابقه درباره تجربه اخیر خود، یادآور شد: موسیقی اصیل ایرانی متعادل نشده است ولی در موسیقی غرب نت‌ها تعدیل شده‌اند. ما فواصل ۱۲ نیم‌پرده موسیقی غربی را متناسب برای اجرای این اثر تعدیل کردیم. فرهنگ ما بسیار غنی است و همبستگی هنرها قابل کتمان نیست. لحن موسیقی این پروژه با موسیقی ایرانی انس و الفت دارد.

او درباره دوری چندساله خود از عرصه اجرای موسیقی، تصریح کرد: مواقعی که احساس کردم نمی‌توانم مفید باشم کنار کشیدم. عمر من در استودیو، سر کلاس، نگارش و تمرین با ارکستر صرف شده است. همیشه نیت‌ام برای اهالی موسیقی خیر بوده است.

فخرالدینی در پایان درباره ارزیابی خود از وضعیت موسیقی ایران، متذکر شد: در همه جای دنیا از موسیقی حمایت می‌شود زیرا موسیقی نیازمند حمایت دولت‌ها است. دوری چند ساله من از اجرا نارضایتی من بود زیرا حمایتی نمی‌شد پس ترجیح دادم کناره‌گیری کنم. انتظار هنرمندان موسیقی از دولت‌ها این است که از موسیقی حمایت کنند، با اهالی موسیقی تقابل نکنند و شان هنرمندان موسیقی را حفظ کنند. متاسفانه موسیقی ایران علمی نشده است. مسئولان بدانند موسیقی یک علم است و با آن تقابل نکنند.

عکس از علی حدادی اصل است.

https://didhonar.ir/?p=72557

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =