معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛

امیدها و آسیب‌های سینمای مستند

معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در حاشیه حضور در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: استقبال مخاطبان از جشنواره «تهران» شگفت‌انگیز بود.

به گزارش پلاتو هنر به نقل از ستاد خبری چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ عبدالحسین بدرلو معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در حاشیه حضور در محل برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، درباره اهمیت مستندهای کوتاه گفت: مانند تفاوت سینمای داستانی کوتاه و بلند، در سینمای مستند هم مستندهای کوتاه تعریف، چارچوب و جایگاه خود را دارند و اینگونه نیست که فیلم‌کوتاه مستند، بریده‌ای از مستند بلند باشد.

او ادامه داد: در مستند کوتاه، مستندساز باید یک محتوا و مضمون را در قالبی خلاقانه و در زمانی کوتاه به مخاطب منتقل کند. از این منظر سینمای کوتاه قابل قیاس با سینمای بلند نیست. مستند کوتاه را باید در شرایط و مختصات خودش بررسی کنیم. سال‌هاست انجمن سینمای جوانان به‌صورت متمرکز روی این حوزه کار کرده و امروز مخاطبان خاص خودش را هم پیدا کرده است.

بدرلو در ادامه گفت: شاید خیلی از مستندسازانی که با مستندهای کوتاه خود در جشنواره تهران حضور پیدا می‌کنند، اساسا سراغ جشنواره سینماحقیقت نیایند چرا که احساس می‌کنند اینجا مخاطب خاص خود را پیدا کرده‌اند. از این منظر حتما این بخش باید در جشنواره تهران جدی گرفته شود و هر سال هم شاهد گسترش آن باشیم.

این معاون مرکز گسترش در ادامه درباره آسیب‌های رایج در جریان تولید فیلم‌های مستند گفت: برخی از این آسیب‌ها در فیلم مستند کوتاه کمتر دیده می‌شود اما در جریان کلی سینمای مستند شاهد این پدیده هستیم که فیلم‌ساز گاهی زمان لازم برای یک سوژه را در نظر نمی‌گیرد و مثلا برای رسیدن به زمانی که مدنظر دارد، اضافه‌گویی می‌کند.این پدیده در مستند کوتاه کمتر است.

او افزود: مخاطب امروز سینمای مستند، آشنایی کاملی با فضای فیلم‌سازی و سینما دارد. استقبالی که این روزها در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران شاهد بودیم، بسیار عجیب و شگفت‌انگیز است. شخصا تصور نمی‌کردم که شاهد چنین استقبال و تراکم جمعیتی در سالن‌های اکران فیلم‌کوتاه باشم. این مخاطب، همان مخاطبی است که سینما را می‌شناسد و مهم‌تر از آن سینما را می‌فهمد. مستندساز باید زیرکانه و خلاقانه، محتوا را به این مخاطب منتقل کند و نباید بیش از اندازه خودش را درگیر مسائل فرمی کند.

بدرلو تأکید کرد: یکی از آفت‌های سینمای مستند در سال‌های اخیر اتفاقا همین نکته است که فیلمساز بیش از اندازه درگیر تکنیک می‌شود و از خط روایت اصلی‌اش فاصله می‌گیرد. تکنیک‌ها و ابزارهای فیلم‌سازی باید در جای خودش به کار گرفته شود و این آسیبی است که به‌دلیل به‌روز شدن تجهیزات، در جریان مستندسازی نمود داشته است.

او درباره تکرار برخی مضامین در جریان سینمای مستند هم گفت: اگر یک دهه اخیر جریان مستندسازی ایران را مرور کنیم، باید به این واقعیت اذعان داشته باشیم که جشنواره‌ها در مسیر کلی حرکت، تعیین کننده‌اند. جشنواره‌ها هم بر ذائقه مخاطب تأثیر می‌گذارند و هم بر ذائقه فیلمساز. اگر در مقطعی جشنواره‌ها به فیلم‌های اجتماعی توجه نشان دهند، این دست آثار زیاد می‌شود و در حال حاضر هم چند سالی می‌شود که مضامین مرتبط با محیط زیست و حیات وحش، در سینمای مستند رونق گرفته است که خیلی هم خوب است. اما در نگاه کلان مدیریتی باید حواس‌مان به سبد مصرف مخاطب هم باشد تا رنگ‌بندی خود را از دست ندهد.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار امشب دوم آبان در برج میلاد برگزیدگان خود را معرفی می‌کند.

https://didhonar.ir/?p=71332